480 قلم دارو در انتظار افزایش قیمت 

480 قلم دارو در انتظار افزایش قیمت 

رئیس سازمان غذا و دارو با حضور در جلسه‌ای به میزبانی کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران تاکید کرد که تلاش این سازمان اصلاح شرایط کنونی به شکلی است که مردم آسیب نبینند.

به گزارش ، بهرام دارایی در جمع فعالان این حوزه با اشاره به مشکلاتی که ارز ترجیحی برای صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد کرده است، اظهار داشت باید شرایط را به‌گونه‌ای پیش برد که برای داروهای خاص نه‌تنها پرداخت بیماران افزوده نشود که با کاهش فرانشیز، این میزان کاهش هم پیدا کند.

در این نشست، تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی نسبت به عدم تغییر قیمت دارو در شرایطی که طی ماه‌های اخیر، دیگر کالاها سیر افزایش قیمت قابل‌توجهی را از سرگذرانده‌اند، گلایه کردند. 

مطالبه تا 40درصدی افزایش قیمت دارو

نمایندگان صنعت تولید دارو مطالبه این بخش را افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت دارو اعلام کردند چراکه به گفته آنان، کارخانه‌های دارویی در اقتصاد تورمی و در شرایطی که قیمت مواد اولیه‌ افزایش قابل توجهی پیدا کرده و دستمزدها نیز برای امسال جهش داشته، دیگر توان ادامه تولید را ندارند.

نمایندگان تولیدکنندگان دارو در این نشست، خواستار آن شدند که موضوع تعیین تکلیف قیمت دارو، در دستورکار فوری هیات دولت قرار گیرد تا با اتخاذ تصمیمی جدی و منطقی در این بخش، از بروز بحران در تولید داروی کشور جلوگیری شود. این مطالبات در حالی به طور شفاف و جدی از سوی فعالان صنعت دارو در حضور رئیس سازمان غذا و دارو مطرح شد که بهرام دارایی، عنوان کرد قیمت دارو نباید ثابت بماند.

دارایی همچنین گفت که اواخر سال گذشته، درخواست افزایش قیمت برای 480 قلم دارو از سوی سازمان غذا و دارو به کمیسیون قیمت‌ داده شد.

در این جلسه، حمیدرضا محمدی، دبیرکل فدراسیون اقتصاد سلامت به تشریح گزارشی از مشکلات و چالش‌های حوزه اقتصاد سلامت در ارتباط با سازمان غذا و دارو پرداخت و ابوالفتح صانعی، رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی و نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران نیز به ماجرای اعلام گم شدن 1.3 میلیارد دلار ارز ترجیحی واردات تجهیزات پزشکی از سوی سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت، اشاره کرد و بیان این آمار که به گفته وی، رقمی نادرست بود را موجب ایجاد ترس در تصمیم‌گیران و اخلال در روندها دانست.

همچنین محمد عبده‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در سخنانی، عدم اصلاح در قیمت دارو در کشور را موجب تشدید بحران در صنایع دارویی عنوان کرد و هشدار داد که در غیر این صورت، شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی چاره‌ای نخواهند داشت که به جای تولید، روی به واردات دارو آورند.

گرانفروشی دارو نداشته‌ایم

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بررسی آمارها از سوی ستاد تنظیم بازار، نشان می‌دهد که از تیرماه 1400، قیمت کالاهای اساسی با شیب تند رو به افزایش است و از فروردینماه امسال نیز این روند ادامه داشته است، گفت: این در حالی است که قیمت دارو در کشور، نه تنها گران نشده بلکه کاهشی نیز بوده است.

دارایی با تاکید بر اینکه ثابت نگه‌داشتن قیمت دارو سیاست اشتباهی است، افزود: قیمت دارو برخلاف دیگر کالاها در کشور، از تهران تا ابوموسی یک قیمت است. بنابراین ما در دارو طی شش ماه گذشته، گران‌فروشی نداشته‌ایم.

وی این خبر را نیز اعلام کرد که به زودی سامانه قیمت دارو راه‌اندازی می‌شود و با شروع به کار این سامانه، قیمت دارو برخط شده و همه دستگاه‌های نظارتی و مردم می‌توانند نرخ دارو را به صورت آنلاین رصد کنند. دارایی سپس یادآور شد که علاوه‌بر آغاز به کار سامانه قیمت دارو، مصوب شده است که روی داروهای عرضه شده در داروخانه‌ها، حتما قیمت درج شود.

او همچنین از درخواست این سازمان از رئیس‌جمهور برای تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای دارو طی امسال، خبر داد. 

دارایی با بیان اینکه دارو، ازجمله کالاهایی در کشور است که حساسیت بالایی روی آن نزد مردم و مسوولان وجود دارد، به ارز ترجیحی و ماجرای حذف آن از دارو اشاره کرد و گفت: منظور از حذف ارز ترجیحی، در واقع تبدیل یارانه این بخش از دلار به ریال است حال آنکه مسأله حذف ارز ترجیحی از دارو به سرخط اخبار در کشور بدل شد و هجمه زیادی روی این کالا صورت گرفت و موجب بروز نگرانی‌ها در مردم شد.

معاون وزیر بهداشت، با بیان اینکه برخی در کشور از وجود ارز ترجیحی منتفع می‌شوند، عنوان کرد که در سال 99 میزان واردات تجهیزات پزشکی رقمی نزدیک به 1.2 میلیارد دلار بود و اینکه 1.3 میلیارد دلار ارز ترجیحی این بخش گم شده، منطقی نبود و دستگاه‌های نظارتی نیز پس از بررسی‌های کافی، تصریح کردند که رقم اعلام شده غیرواقعی بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو سپس با بیان این پرسش که چرا ارز ترجیحی تعیین تکلیف نمی‌شود، گفت: آنهایی که از این محل منافعی دارند، از قدرت رسانه‌ای بالایی برخوردار هستند و دامنه دروغ‌پردازی‌ها و فرافکنی آنان گسترده است.

اختصاص ارز نیمایی به داروهای خاص

رئیس سازمان غذا و دارو سپس، به سناریوهای مرتبط با اصلاح قیمت دارو اشاره کرد و گفت: قیمت‌ها در دارو باید عادلانه باشد به طوری که اگر حتی صنعت این بخش سود نیز نمی‌کند، دست‌کم ضرر و زیان نیز متوجه این صنعت نشود.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو درباره تعیین تکلیف ارز ترجیحی و قیمت دارو و تجهیزات پزشکی، رویه تبیینی در پیش گرفته است، افزود: در این‌باره، باید هم مردم و هم تصمیم‌گیران کشور قانع شوند که ایجاد اصلاحات در این بخش ضروری است.

دارایی با اعلام اینکه در طول سال، قیمت‌ها باید تدریجی و براساس میزان تورم اصلاح شود، گفت: ازجمله سناریوها این است که ارز تخصیصی برای داروهای خاص و بیماری‌های صعب‌العلاج، نیمایی شود و هم‌زمان این داروها تحت پوشش بیمه قرار بگیرد و نه‌تنها پرداخت بیمه‌ای بیماران و متقاضیان این داروهای خاص، اضافه نشود بلکه با کم کردن از میزان فرانشیز که مورد قبول بیمه‌ها نیز قرار گرفته، از میزان آن نیز کاسته شود.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...