جابجایی ۱۲۸ میلیارد لیتر نفت‌خام و فرآورده در کشور

جابجایی ۱۲۸ میلیارد لیتر نفت‌خام و فرآورده در کشور

جابجایی ۱۲۸ میلیارد لیتر نفت‌خام و فرآورده در کشور؛ در شش ماه نخست سال ۱۴۰۱، درمجموع ۳۴.۵ میلیارد لیتر نفت خام و ۳۱.۷ میلیارد لیتر فرآورده نفتی در کشور منتقل شده است.

به گزارش صنعت‌صنف، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با بیان این مطلب در نشست خبری، اظهار داشت: این شرکت با ۱۴ هزار کیلومتر خط لوله در سطح کشور، وظیفه انتقال نفت‌خام از مبادی تولید به پالایشگاه‌های کشور و انتقال فرآورده به مبادی مصرف را به‌عهده دارد.

ارسلان رحیمی افزود: در ۶ ماه نخست ۱۴۰۰ بالغ‌بر ۳۳ میلیارد لیتر نفت خام و ۳۰ میلیارد لیتر فرآورده منتقل شد که این رقم در نیمه نخست امسال به ترتیب به ۳۴.۵ میلیارد لیتر و ۳۱.۷ میلیارد لیتر رسیده است. به‌طور میانگین در این مدت روزانه ۱۸۶ میلیون لیتر نفت خام و ۱۷۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور جابه‌جا شده است.

رحیمی با اشاره به انتقال ۱۲۸ میلیارد لیتر نفت‌خام و فرآورده در کشور درمجموع در سال ۱۴۰۰ گفت: در صورتی که شبکه خطوط لوله نفت و فرآورده در کشور وجود نداشت، برای انتقال این حجم عظیم نفت و فرآورده به تردد حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفتکش ۳۰ هزار لیتری نیاز بود.

وی هزینه انتقال هر لیتر فرآورده از طریق خطوط لوله را ۳۰ تومان اعلام کرد و گفت: این رقم یک‌پنجم هزینه جاده‌ای است و افزون بر آن آلودگی زیست‌محیطی و مخاطره‌های حمل جاده‌ای را نیز ندارد، این رقم امسال ۳۸ درصد افزایش خواهد یافت.

رحیمی مهمترین دلیل افزایش انشعاب‌های غیرمجاز از خطوط لوله را اختلاف قیمت حامل‌های انرژی با کشورهای همسایه اعلام کرد و گفت: مقدار برداشت غیرمجاز از خطوط لوله کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ برابر افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌های پرشمار به‌منظور کشف انشعاب‌های غیرمجاز و پایش خطوط لوله کشور خبر داد و گفت:‌ ساخت پیگ انشعاب‌یاب و تجهیز سخت‌افزاری کشف انشعاب براساس تغییرات فشار خط در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در حال پیگیری است. همچنین طرح دیگری در زمینه کشف انشعاب با استفاده از فیبر نوری توسط دانشگاه شریف در حال پیگیری است که پایلوت آن روی خط تنگ فنی - دره‌شهر انجام شده و پس از موفقیت‌آمیز بودن، در مسیرهای اصلی خطوط لوله کشور به‌کار گرفته خواهد شد.

وی مهمترین پروژه‌های در حال انجام و در حال بهره‌برداری این شرکت را خط لوله نائین - کاشان - ری، خط لوله بندرعباس - رفسنجان به طول ۴۶۸ کیلومتر، خط سبزآب - شازند به طول ۳۵۰ کیلومتر، تبریز - خوی - ارومیه به طول ۲۲۰ کیلومتر، خط لوله شازند - ری به طول ۲۹۲ کیلومتر ازجمله پروژه‌های در حال اجرای خطوط لوله کشور است. خط لوله نظامیه - سبزآب به طول ۱۲۵ کیلومتر پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم به‌زودی به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت همچنین با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ برای احداث خطوط لوله جدید پارس و تابش در کشور به طول ۹۴۸ و ۴۰۰ کیلومتر در کشور گفت: خط لوله گوره - جاسک و خط لوله عسلویه به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز ازجمله خطوطی است که بهره‌برداری آن به این شرکت واگذار شده و خواهد شد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...