ایران 40 میلیارد دلار نفت می‌فروشد

ایران 40 میلیارد دلار نفت می‌فروشد

طبق پیش‌بینی‌های بودجه درآمد نفتی ایران در سال 1401 حدود 25 تا 26 میلیارد دلار برآورد شده است اما باتوجه به این تحولات و رشد قیمت‌ها آنچه کارشناسان در وزارت نفت به صورت غیررسمی برآورد کرده‌اند درآمدهای نفتی ایران در سال جاری می‌تواند به سطح 40 میلیارد دلار حداقل افزایش یابد.

به گزارش به نقل از پایگاه خبری اتاق تهران، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران می‌گوید هم‌اکنون به دلیل جنگ روسیه با اوکراین تعادل بین تولید و مصرف نفت خام و فرآورده‌های هیدروکربوری دچار بحران شده و این موضوع حداقل تا پایان سال جاری میلادی روی قیمت نفت اثرگذار است.

رضا پدیدار اضافه می‌کند: روسیه بزرگترین تولیدکننده نفت خام در جهان بود که الان با روند کاهش تولید مواجه شده و تحریم‌های نخریدن نفت روسیه باعث شده که میزان تولید این کشور نزدیک به 3 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده و میزان خریدی هم که قبلا صورت می‌گرفته از این کشور به‌دلیل تحریم کاهش، چشمگیر داشته و دچار بحران شده است.

از سوی دیگر ما در جهان با رشد شدت مصرف انرژی رو‌به‌رو هستیم و با وجود همه تشویق‌ها و توصیه‌ها به صرفه‌جویی آنچه در عمل شاهدیم رشد مصرف است؛ درنهایت این عدم تعادل بین تولید و میزان مصرف باعث شده که قیمت جهانی نفت افزایش چشمگیری پیدا کرده است و ما این شرایط را تا پایان سال 2022 حداقل خواهیم داشت و روند قیمت نفت را تا پایان سال میلادی کاهشی نمی‌بینیم. البته در یک مقطعی که تابستان هست و مصرف تا حدودی کاهش پیدا می‌کند، قیمت فریز می‌شود اما کاهش چشمگیری در قیمت را شاهد نخواهیم بود.

او ادامه می‌دهد: به اعتقاد کارشناسان جهان قیمت نفت در ماه‌های پیش رو بین 90 تا 110 دلار نسبت به زمان و فصل و تحولات در نوسان خواهد بود ولی امکان افزایش قیمت با شروع فصل سرما در نیمکره شمالی وجود خواهد داشت و حتی می‌تواند قیمت را تا بیش از 120 دلار هم رشد دهد اما براساس مطالعات تطبیقی که در سطح جهان و از سوی نهادها و موسسه‌های معتبر انجام شده میانگین قیمت نفت را 100 تا 110 دلار در نظر گرفته‌اند.

رئیس کمیسیون انرژی قیمت نفت ایران را هم در این بازه زمانی بین 90 تا 110 دلار پیش‌بینی کرده و می‌گوید: به صورت کلی میانگین تفاوت قیمت نفت ایران با نفت برنت دریای شمال یا وست تگزاس یا بورس دبی بین 5 تا 8 دلار است. باتوجه به این تحولات در سال جاری درآمدهای نفتی کشور ما رشد چشمگیر خواهد داشت. ببینید در پیش‌بینی بودجه سال آینده قیمت نفت سبک و سنگین ایران 60 دلار در هر بشکه در نظر گرفته شده و میزان صادرات نفت هم عدد یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز برآورد شده است اما وزارت نفت پیش‌بینی کرده است میزان صادرات را بتواند به یک میلیون 600 هزار بشکه در روز افزایش دهد. اگر این افزایش تحقق پیدا کند و قیمت هم که هم‌اکنون به 100 دلار رسیده است؛ بنابراین با ادامه این روند ما شاهد افزایش 40 تا 50 درصدی درآمدهای نفتی نسبت به پیش بینی بودجه 1401 خواهیم بود.

این کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی می‌گوید: طبق پیش‌بینیی‌های بودجه درآمد نفتی ایران در سال 1401 حدود 25 تا 26 میلیارد دلار برآورد شده است اما باتوجه به این تحولات و رشد قیمتها آنچه کارشناسان در وزارت نفت به صورت غیررسمی برآورد کرده‌اند درآمدهای نفتی ایران در سال جاری می‌تواند به سطح 40 میلیارد دلار حداقل افزایش یابد و حتی با افزایش تولید می‌تواند به سطح 50 میلیارد دلار هم برسد. اما اگر خیلی خوشبینانه در نظر نگیریم و منطقی ببینیم روند حاکم بر اقصاد انرژی نشان‌دهنده رشد درآمدهای نفتی کشورهای تولیدکننده نفت و فرآورده‌های هیدروکربوری است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: کل کشورهایی که در جهان نفت تولید و صادر می‌کنند 29 کشور هستند که از این کشورها در حال حاضر تنها 26 کشور نفت را در سطح جهان عرضه می‌کنند و 3 کشور تولیدکننده صادرات ندارند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...