آغاز ساخت دو کشتی تانکر چندمنظوره در اروندان
آغاز ساخت دو کشتی تانکر چندمنظوره در اروندان؛ با امضای قرارداد میان دو شرکت ایرانی، ساخت دو فروند کشتی تانکر چندمنظوره ۸۰۰ تنی بهمنظور خدماترسانی به کشتیهای ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بهطور رسمی آغاز شد.
به گزارش صنعتصنف، درراستای سیاستهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر استفاده حداکثری از توان سازندگان داخلی، ساخت دو فروند کشتی تانکر چندمنظوره ۸۰۰ تنی با سرمایهگذاری ۲۱۴ میلیارد تومانی (برابر حدود هفت میلیون یورو) بهطور رسمی آغاز شد.
این دو فروند کشتی تانکر قرار است ظرف ۱۸ تا ۲۰ ماه آینده به منظور خدماترسانی به کشتیهای ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شوند و در پروژه ساخت آن بالغبر یکصد نفر به صورت مستقیم در شرکت کشتیسازی اروندان مشغول به کار خواهند شد.
در این مراسم، معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مذاکرات ساخت دو فروند شناور چندمنظوره ۸۰۰ تنی با شرکت اروندان، از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و اکنون با الحاق این شرکت به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شاهد تحقق این مذاکرات هستیم، گفت: قیمتهای در نظر گرفته شده برای ساخت این شناورها منطبق با استانداردهای جهانی و براساس نرخهای ارایه شده در بازارهای بینالمللی مورد توافق واقع شده و امید است بتوان با این نرخها ساخت آنها را در زمان تعیین شده، به سرانجام رساند.
عبدالرضا محبی افزود: براساس قراردادی که میان شرکت کشتیسازی اروندان و شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی قشم (خدوم) به امضا رسید، قرار است دو فروند شناور ۸۰۰ تنی به منظور حمل دیزل، آب مصرفی و مایحتاج مورد نیاز کشتیها و دیگر کالاهای خدماتی به ناوگان ساخته شود که باتوجه به اینکه قرار است این کشتیها، سوخت حمل کنند باید تمام قوانین و مقررات کشتیهای تانکر را دارا بوده و پیچیدگیهای فنی لازم را در ساخت رعایت کنند.
محبی با بیان اینکه مؤسسه ردهبندی آسیا، استانداردهای ساخت این کشتیها را کنترل خواهد کرد، اظهار داشت: ساخت این کشتیها براساس نیاز ناوگان صورت خواهد پذیرفت و یک کار درونگروهی بهمنظور استفاده حداکثری از توان تولیدکنندگان داخلی در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به شمار میرود، ضمن اینکه اشتغالزایی و محرومیتزدایی در محل استقرار شرکت اروندان نیز مدنظر هیئت مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: بعد از ۱۵ سال این اولین باری است که شرکت کشتیسازی اروندان قرارداد ساخت چنین کشتیهایی را منعقد کرده و بر این اساس این امیدواری وجود دارد که ساخت آنها باعث رونق منطقه و محرومیتزدایی از یک سو و انتقال تکنولوژی و استفاده از ظرفیت تولید داخلی از سوی دیگر شود.
محبی تاکید کرد: تمام هم و غم ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اجرای چنین پروژهای آن است که استانداردهای ملی و بینالمللی را به صورت دقیق رعایت کرده و در عین حال، بودجههای تخصیصی را به دقت کنترل کند.
وی از آغاز تجهیز شیپ یاردهای مورد نیاز خبر داد و تصریح کرد: همزمان با تهیه نقشههای اجرایی، تجهیز سایت ساخت کشتیها نیز صورت خواهد گرفت؛ اما به هر حال کار عملی تخصصی و بینظیری در کشور رخ خواهد داد و امید است بتوان با اجرای دقیق آن، دیگر پروژهها را نیز در شرکت کشتیسازی اروندان آغاز کنیم.
بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل شرکت کشتیسازی اروندان نیز در این مراسم با بیان اینکه امضای این قرارداد تحول بزرگ و بی نظیری برای اروندان است، خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن کشتیسازی اروندان در منطقه محروم، اجرای این دو پروژه میتواند به منویات مقام معظم رهبری در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین جامه عمل بپوشاند.
جعفر اثنیعشری افزود: زیرساختهای اجرای به موقع این پروژه در حال تامین است و تلاش داریم تا به اعتماد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه پاسخ مثبت دهیم.
همچنین سعید قبیتی، مدیرعامل شرکت خدوم با بیان اینکه پیوستن این دو کشتی به خدوم، نیاز ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بوده است، گفت: با اجرای این پروژه حمایت از تولید داخلی به صورت به جا و به موقع انجام خواهد شد و امیدواریم که خدمات رسانی بهتری به مجموعه کشتیهای گروه داشته باشیم.
گفتنی است قرارداد ساخت این دو فروند کشتی تانکر چندمنظوره با حضور محمدرضا مدرس خیابانی، نائب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل و نیز معاونان «مالی و سرمایهگذاری» و «توسعه ناوگان» گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عصر روز شنبه 19 آذرماه میان دو شرکت کشتیسازی اروندان و خدمات دریایی و مهندسی قشم (خدوم) به امضا رسید.
ثبت دیدگاه