آرزوهایی که آه شد

آرزوهایی که آه شد

آرزوهایی که آه شد؛ چهار ماه از جلوس هیأت مدیره جدید اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، موبایل و لوازم جانبی تهران می‌گذرد اما تاکنون اقدام مؤثری در این صنف انجام نشده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، 4 ماه پیش در 6 شهریورماه 1401، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، آلات موسیقی، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران با صنعت‌صنف درباره برنامه‌های پیش‌روی هیأت مدیره جدید گفت‌وگو کرد و گفت: «آمده‌ایم تا آرزوهای صنف را برآورده کنیم».

اکنون پس از گذشت این مدت، بار دیگر با محمد رمضان به گفت‌وگو نشست و از وی درباره عملکرد چهارماهه‌اش پرسید.

رمضان در آن زمان، سه موضوع «مالیات، بیمه تأمین اجتماعی و تعزیرات» را به‌عنوان سه مشکل اصلی اتحادیه و صنف برشمرده بود که در مصاحبه اخیر نیز ابتدا در این‌باره از او پرسیده شد.

وی بیان داشت که درباره مالیات، بیمه تأمین اجتماعی و تعزیرات جلسات مختلفی با اعضاء و حراست صمت داشتیم و توافق شد هر پرونده‌ای که به ایشان ارجاع می‌شود از ما نظرخواهی کنند. بر این اساس تلاش می‌کنیم پرونده را با نظر کارشناس اتحادیه به صلح و سازش برسانیم به‌خصوص درباره کسانی که صد درصد با تعزیرات پرونده داشته‌اند.

رمضان ادامه داد: درباره بیمه تأمین اجتماعی با شعبه ویژه صنف جلسه داشتیم و کارشناس و نماینده قوی معرفی کردیم و هماهنگی لازم انجام شد تا مساعدت کنند و قول دادند که انجام دهند.

او یادآور شد که برای موضوع مالیات، دو کارشناس قوی از اتحادیه، آقای حصیری و افتخاری را تعیین کردیم. این کارشناسان در شعب غرب، جنوب، شمال، مرکز و شرق اداره امور مالیاتی حضور پیدا می‌کنند و برای حل پرونده‌های مالیاتی اعضاء تلاش می‌کنند تا به سامان برسد.

رییس اتحادیه صنف صوت و تصویر و موبایل با اشاره به پیگیری بیمه تکمیلی اعضای صنف اظهار داشت: برای برقراری بیمه تکمیلی اعضای اتحادیه با نمایندگانی از شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، کارآفرین و تجارت نو صحبت کرده و از آنها استعلام گرفته‌ایم. ولی از آنجا که برای این نوع بیمه، شرکت‌های بیمه قرارداد نمی‌بندند در تلاش هستیم تا کار انجام شود.

او همچنین از تشکیل کمیسیون‌های داخلی اتحادیه ازجمله بازرسی، شکایات، حل اختلاف و آموزش خبر داد که هم‌اکنون در حال فعالیت هستند.

رمضان در زمینه صدور پروانه کسب نیز تصریح کرد که در این‌باره خیلی کار کرده‌ام؛ تعدادی جواز از سال قبل مانده بود که به‌دلیل برگزاری انتخابات و به تعویق افتادن آن، امضاهایش مانده بود که در حال انجام است. از آن طرف ماده 186 قانون مالیات، مانع صدور پروانه کسب شده است. البته تا پیش از این برای صنف موبایل 16 درصد مالیات تعیین کرده بودند که درنهایت به 4 درصد کاهش پیدا کرد.

رییس اتحادیه صنف صوت و تصویر و موبایل با بیان اینکه اعضای هیأت مدیره مرتب در دفتر اتحادیه حضور فیزیکی دارند، درباره تقسیم کار اتحادیه خاطرنشان کرد: خوب است منتقدان، قوانین را بخوانند؛ وقتی رییس در اتحادیه حضور دارد، نیازی به حضور نایب رییس نیست. من هر روز از ساعت 7.5 صبح تا 2.5 بعد از ظهر در اتحادیه هستم  و کار می‌کنم پس چرا باید حق امضاء را به شخص دیگری واگذار کنم.

رمضان افزود: اگر به مرخصی یا مسافرت رفتم و یا بیمار شدم که نتوانستم به اتحادیه بیایم در آن صورت حق امضاء را واگذار می‌کنم. به جز این موارد، حتی اگر در اتحادیه هم نباشم، کس دیگری نمی‌تواند امضاء کند.

او با اشاره به ماده 11 اساسنامه اضافه کرد: طبق اساسنامه، زمانی که رییس اتحادیه حضور دارد فقط رییس امضا می‌کند. اگر نباشم، نایب رییس اول می‌توان کارها را انجام دهد و حق امضاء دارد و تنها کسی که پس از رییس حق امضاء دارد، نایب رییس اول است.

وی از رونمایی وبسایت اتحادیه در روز 28 آذرماه 1401 خبر داد و گفت که روی آن کار تخصصی انجام شده و اعضاء بعد از بالا آمدن وبسایت متوجه تغییرات تخصصی آن خواهند شد. 

کدام آرزوها برآورده شد؟

رمضان با شعار «آمده‌ایم تا آرزوهای صنف را برآورده کنیم»، کارش را آغاز کرد اما این آرزوها اکنون به آه تبدیل شده است.

تا این لحظه، وبسایت اتحادیه رونمایی نشده و فعال نیست؛ آن هم برای اتحادیه‌ای که به‌دلیل آمیختگی صد درصدی با تکنولوژی و ارتباط آنلاین با مخاطبانش، داشتن یک وبسایت، جزء حداقل‌هایش است. این اتحادیه علاوه‌بر پیوستگی با فناوری‌های روز نه تنها باید از یک وبسایت قوی و به‌روز برخوردار باشد تا اعضاء بتوانند کارهای معمول صنفی خود را از طریق آن انجام دهند بلکه باید در زمینه آموزش و به‌روزآوری اعضاء و آشناسازی ایشان با مهارت‌های نوین کسب‌وکار نیز اقدام کند که متأسفانه چنین اندیشه و دورنمایی مشاهده نمی‌شود.

از سوی دیگر و به‌رغم نیاز و مراجعات گسترده اعضای صنف برای برقراری بیمه تکمیلی خود، پس از گذشت 4 ماه از برگزاری جلسات مختلف با نمایندگی‌های چندین شرکت بیمه هنوز این نیاز صنف برآورده نشده و سبب شده تا اعضاء در این مدت دچار گرفتاری‌ها و مشکلات ناشی از هزینه‌های درمان شوند و در بلاتکلیفی این موضوع بمانند که آیا به‌طور شخصی و یا از جای دیگری برای بیمه تکمیلی خود اقدام کنند یا همچنان منتظر تصمیم رییس اتحادیه بمانند تا با یکی از بیمه‌ها قرارداد ببندد.

درباره صدور پروانه کسب نیز که رییس اتحادیه از آن به‌عنوان یک دستاورد یاد کرد باید گفت که این مهم یکی از معمولی‌ترین و ساده‌ترین امور هر اتحادیه‌ای است که باید به صورت روزانه انجام شود و عملکرد ویژه‌ای برای او به حساب نمی‌آید.

همچنین رمضان در مصاحبه پیشین خود گفته بود که «اتحادیه بیش از 4 هزار عضو دارد که فقط 25 درصد آنها در انتخابات شرکت کردند و این نشان می‌دهد که اعضاء از اتحادیه راضی نیستند و بین این دو فاصله افتاده است. بنابراین باید تلاش کنیم تا این گفته اعضاء که «اتحادیه برای ما کار نمی‌کند» را به تاریخ بسپاریم».

اکنون باید از اعضای اتحادیه پرسید که آیا از عملکرد اتحادیه در این مدت راضی هستند و رییس جدید توانسته در این دوره زمانی، نارضایتی اعضاء را به تاریخ بسپارد؟

از سوی دیگر رمضان با اشاره به اینکه 80، 90 درصد اعضای صنف، جوان هستند و ایشان نیز باید به هرچه بهتر و بالنده‌تر شدن اتحادیه کمک کنند، گفته بود: «در نظر داریم زمینه آموزش اعضاء را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی فراهم کنیم و همان‌طور که در شأن و جایگاه این صنف هست، همپای با فناوری و تکنولوژی، به‌روز و آماده باشیم».

به‌طور مشخص در این زمینه نیز کاری انجام نشده و حتی برنامه‌ریزی برای سنجش نیازمندی‌های آموزشی اعضاء و تعیین دوره‌های آموزشی مؤثر و تخصصی صورت نگرفته است.

در این‌باره بیشتر بخوانید:

آمده‌ایم تا آرزوهای صنف را برآورده کنیم

گفت‌وگو از: دانش پورشفیعی

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...