استفاده غالب از 5G تا پایان 2030

استفاده غالب از 5G تا پایان 2030

استفاده غالب از 5G تا پایان 2030؛ پیش‌بینی‌های جهانی می‌گوید تا پایان 2030، تکنولوژی غالب همچنان 5G  خواهد بود.

به گزارش صنعت‌صنف، رئیس مرکز تحقیق‌وتوسعه همراه اول با بیان این مطلب در نشست تخصصی «نقشه راه توسعه مخابرات نسل پنجم باند میلیمتری» گفت: توسعه 5G در گرو ایجاد انگیزه برای ورود صنایع به استفاده از سرویس‌های این نسل خواهد بود، در حالیکه همچنان شیب کاربری 4G به سمت B2C است.

همزمان با ششمین کنفرانس بین‌المللی فناوری‌های موج میلیمتری و تراهرتز که از روز سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی آغاز به کار کرده و تا امروز ۶ بهمن ادامه دارد، نخستین رویداد «رفع نیازهای فناورانه همراه اول در حوزه رادیویی» نیز برگزار شد.

این کنفرانس با هدف گسترش دانش در زمینه فناوری نوظهور امواج میلیمتری و تراهرتز به وسیله ایجاد بستری مناسب برای گردهمایی دانشمندان برجسته دانشگاهی، محققان و پژوهشگران و همچنین تشویق محققان، تبادل تجربیات آزمایشگاهی، صنعتی و نتایج تحقیقاتی برگزار شد.

در همین راستا نشست تخصصی با موضوع «نقشه راه توسعه مخابرات نسل پنجم باند میلیمتری» عصر روز چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ با حضور وحید شاه‌منصوری، رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، محمد رضوی‌زاده، سرپرست پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و نمایندگانی از دیگر اپراتورهای تلفن همراه برگزار شد.

شاه‌منصوری در این نشست با تأکید بر اینکه فناوری 5G هنوز نتوانسته به اهدافش برسد، اظهار کرد: پیش‌بینی‌های جهانی می‌گوید احتمالا تا انتهای 2030، تکنولوژی غالب همچنان 5G  خواهد بود و در این شرایط فکر کردن درباره تکنولوژی‌هایی مانند 6G غیرمنطقی است.

وی البته پرداختن به مقوله 6G در فضای دانشگاهی و در قالب ایده‌پردازی را ارزشمند دانست و تصریح کرد: از 10 سال گذشته صحبت‌هایی پیرامون 5G و استانداردهای آن شکل گرفت، اما به واسطه اینکه استانداردهای آن دیر شکل گرفتند، اکنون هیچکدام از شبکه های نسل پنجم فعلی در دنیا، خواص توصیفی موارد مطرح شده در 10 سال گذشته را ندارند.

رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول ادامه داد: اما با این وجود یوزکیس های خوبی مبتنی بر این فناوری (5G) پیاده سازی شدند اما این فناوری همچنان معطل تقاضا از سمت کسب و کارها و بازار است.

شاه‌منصوری این خلأ (نبود تقاضا) را یکی از دلایل عدم رغبت اپراتورها به توسعه این نسل از فناوری دانست و بیان کرد: تا وقتی نیاز از سمت بازار نباشد، اپراتورها با چه توجیه اقتصادی به سمت بروزرسانی شبکه خود با این فناوری جدید بروند.

وی اذعان کرد: تکنولوژی نسل پنجم آمده تا با در اختیار داشتن یک لایه تأمین کنندگی سرویس به نسبت نسل چهارم، سرویس های بیشتری ارائه دهد؛ اما شیب شبکه 4G ما همچنان به سمت B2C است در حالیکه اپراتور آمادگی ارائه B2B نظیر سرویس NBIOT را هم دارد که اکنون به دلیل گرانی تجهیزات انتهایی، تقاضایی سمت اپراتورها نیست.

رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول حل این مشکل را در گرو ارائه تسهیلات از سمت دولت و مشوق‌های هوشمند مخصوصا در حوزه مقررات‌گذاری دانست و در ادامه اظهار کرد: ما به نوبه خودمان در مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اعلام کرده‌ایم که هزینه‌های واحدهای صنعتی برای دریافت چنین سرویس‌هایی را متقبل می‌شویم تا با این کار ایجاد انگیزه شود، اما باید مدیری هم در آن سمت باشد که از این موضوع استقبال کرده و به سمت ما بیاید.

شاه‌منصوری یادآور شد: به‌عبارت دیگر مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با هدف تحریک تقاضا و آماده سازی صنایع در زمینه بهره برداری از این سرویس ها، هزینه پایلوت را برعهده می گیرد؛ کما اینکه همکاری در این راستا با تایدواتر در حوزه بنادر شکل گرفت.

وی با اشاره به هدف مرکز تحقیق و توسعه در فعالسازی اکوسیستم داخلی در موضوعات مرتبط با Core و Beyond the core همراه اول، گفت: همچنین امکان حمایت از پیشنهادهای واصله از سمت اکوسیستم را هم داریم به شرط اینکه ضمن توجیه اقتصادی، در Roadmap این مرکز نیز باشند.

بنابر اعلام اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، با تکیه بر اظهارات وی باید امیدوار بود با ورود صنایع و بیزینس‌ها به حوزه استفاده از یوزکیس‌ها و سرویس‌های G5، مقرون به صرفگی جهت توسعه سریعتر این نسل از فناوری در کشورمان فراهم شود.

رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در پایان این نشست و در پاسخ به درخواست یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مبنی بر حمایت، گفت: همانطور که گفتم مرکز تحقیق و توسعه همراه اول از دانش‌بنیان ها درراستای تلاش برای فعالسازی اکوسیستم حمایت می‌کند که نمونه‌ای از این حمایت‌ها، سرمایه‌گذاری مستقیم این مرکز روی ۱۰۶ محصول مخابراتی در شبکه و سرویس‌های دیجیتال و همچنین سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیاردی برای جایگزینی محصولات داخلی با نمونه‌های خارجی است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...