عقاب زیرزمینی رونمایی شد

عقاب زیرزمینی رونمایی شد

عقاب زیرزمینی رونمایی شد؛ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نخستین پایگاه زیرزمینی خود با عنوان «عقاب 44» را رونمایی کرد.

به گزارش ، در مراسم رونمایی از عقاب 44 سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلاح و امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

پایگاه هوایی راهکنشی عقاب 44 ارتش قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش را دارد.

این پایگاه با در اختیار داشتن اماکنی چون آلرت، پست فرماندهی، آشیانه‌های نگهداری جنگنده، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی، مخازن سوخت و ... این قابلیت را دارد تا انواع جنگنده‌های نیروی هوایی را برای انجام ماموریت‌های محوله پذیرا باشد.

این پایگاه بزرگ زیرزمینی، قابلیت پذیرش و بکارگیری عملیاتی انواع جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش را نیز خواهد داشت.

گفتنی است عقاب 44 یکی از چندین پایگاه هوایی راهکنشی زیرزمینی نیروی هوایی ارتش است که طی سال‌های گذشته متناسب با نیاز عملیاتی این نیرو و با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل در مناطق مختلف کشور احداث شده است.

احداث این پایگاه‌ها در نقاط مختلف متناسب با نیازها و با ضریب ایمنی بالا با توجه به طراحی و استقرار در زیر کوه‌ها قابلیت اجرای عملیات غافلگیرانه هوایی را از مکان و زمان دور از انتظار دشمنان فراهم می‌کند.

این پایگاه‌ها با نگهداری جنگنده‌ها در مکان‌های امن و تجهیز آنها به سامانه‌های جنگ الکترونیک، بمب‌ها و موشک‌ها ازجمله یاسین، قائم و آصف امکان عملیات دورایستا و افزایش برد راهبردی برای اهداف دوردست را فراهم کرده است.

سردار سرلشکر محمد باقری در بازدید از پایگاه هوایی راهکنشی عقاب 44 نیروی هوایی ارتش گفت: ساخت پایگاه‌های امن که این پایگاه یکی از چندین نمونه آن‌هاست، تداوم خواهد داشت تا توان بازدارندگی ما روز به روز قوی‌تر، پایدارتر و ماندگارتر برای امنیت و آرامش ملت ایران پابرجا بماند.

بنابر اعلام روابط عمومی ارتش، باقری با اشاره به روز نیروی هوایی ارتش اظهار داشت: نوزدهم بهمن ماه سالروز نیروی هوایی قهرمان ماست و این نیرو افتخار پیشگامی در پیوستن ارتش به انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و حوادث پس از آن را دارد و پرچمدار و پیشگام مقابله با تهدید کنندگان و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه امروز شاهد یکی از اقدامات ارزشمند و راهبردی این نیرو بودیم، افزود: کارکنان این نیروی الهی به تاسی از شهیدان ستاری و بابایی و همه شهیدان بزرگ نیروی هوایی، پا در رکاب نظام جمهوری اسلامی به حرکت توفنده خود ادامه خواهند داد.

وی با بیان اهمیت پایگاه‌های زیرزمینی و غیرقابل دسترسی گفت: دشمن معتقد است که می‌تواند با بکارگیری قدرت هوایی خود و با بهره‌گیری از برتری هوایی، پایگاه‌های هوایی، شیلترها و باندهای پروازی کشور مورد نظر را مورد انهدام قرار داده و با خیال راحت به مأموریت خود ادامه دهد؛ یعنی همان کاری که در تجاوز به کشورهای افغانستان، عراق و برخی کشورها با خوی تجاوزگری از خود نشان داد که چاره‌ آن علاوه بر پدافند عامل، داشتن پایگاه‌هایی امن، نفوذناپذیر، غیرقابل دسترسی و غیرقابل انهدام در زیرزمین است.

به‌گفته باقری، پایگاه عقاب ۴۴ یکی از چندین پایگاه با این مشخصات است که توسط قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء به فرماندهی سرلشکر غلامعلی رشید و با همکاری  و همراهی نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخته شد و امروز مورد بازدید قرار گرفت.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به تهدیدات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: عناصر رژیم صهیونیستی اغلب برای مصارف داخلی خود از الفاظ تهدیدآمیز استفاده می‌کنند. دولت متزلزل فعلی رژیم صهیونیستی در همین روزهای اول با مخالفت‌های متعدد و انشقاق در بدنه روبه‌رو شده است. سران این رژیم دوباره تهدیدهایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده‌اند، اگرچه خودشان خوب می‌دانند توانی برای اعمال این تهدید علیه ایران اسلامی ندارند. در مسیر مقابله با این تهدیدها، قدرت هوایی، توان موشکی و امکانات محور مقاومت برای پاسخگویی قاطع از همیشه آماده‌تر است.

فرمانده‌کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم درباره ویژگی‌های پایگاه راهکنشی عقاب44 اظهار داشت: این پایگاه یکی از پایگاه‌های ترکیبی نیروی هوایی ارتش است؛ به این مفهوم که هم پرنده‌های با سرنشین و هم پرنده‌های بدون سرنشین در این پایگاه به اجرای مأموریت می‌پردازند.

موسوی با بیان اینکه تجهیزات ما متناسب با تهدیدات و نوع مأموریت‌ها از تاکتیکی به راهبردی ارتقا یافته است، اضافه کرد: تأثیر و اهداف پایگاه‌های هوایی معمولاً راهبردی است. تسلیحات و تجهیزات جدیدی که روی جنگنده‌ها تعبیه شده‌اند، همه به‌روز هستند و برای درگیری احتمالی در اهداف راهبردی پیش‌بینی شده‌اند.

وی تصریح کرد: این پایگاه‌ها به‌عنوان ذخیره و پشتیبان برای نیروهای مسلح هستند و هرگاه شرایط ایجاب کند که کنار بخش‌های شناخته‌شده پایگاه‌های ناشناخته هم وارد عمل شوند، این پایگاه‌ها توانایی انجام کارهای بزرگی را دارند.

وی با برشمردن امکانات نیروی هوایی در پایگاه راهکنشی عقاب44 عنوان کرد: در این پایگاه نمونه‌ای از تجهیزات پروازی ارتقایافته نیروی هوایی ارتش مستقر شده‌اند که اگرچه در ظاهر جنگنده‌های شناخته‌شده هستند اما به سلاح‌ها و تجهیزات به‌روز مجهز شده‌اند که می‌توانند مأموریت‌های بزرگی را انجام دهند و این جریان بدون توان آماده‌‌به‌کار نگه‌داشتن عناصر فنی، مدیریتی و بدون شجاعت، دانش، توانمندی و انگیزه فوق‌العاده خلبانان در نیروی هوایی الهی ارتش جمهوری اسلامی ایران محقق نخواهد شد.
 


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...