مردم بدانند کسی جوابگوی لوازم یدکی تقلبی نیست

مردم بدانند کسی جوابگوی لوازم یدکی تقلبی نیست

مشخص نیست چه میزان از لوازم یدکی خودرو از خارج از کشور وارد شده و چه میزان به‌صورت غیررسمی و زیرزمینی در ایران تولید شده است.

به گزارش ، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با اشاره به اظهارات سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این‌باره اظهار داشت: اگرچه عنوان شده است لوازم یدکی خودرو در رتبه نخست کالاهای قاچاق ورودی قرار دارد اما مشخص نیست چه میزان از این کالاها از خارج به کشور قاچاق شده و چه میزان از آنها توسط واحدهای زیرزمینی و غیررسمی در داخل کشور تولید شده است.

براساس آنچه، حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است، از نظر کشفیات مظنون به قاچاق در سال۱۴۰۰، رتبه اول مربوط به لوازم یدکی خودرو است و پس از آن مواد غذایی بیشترین سهم از کل کشفیات قاچاق را دارد. 

او البته توضیحی درباره ارزش کالاهای قاچاق در حوزه لوازم یدکی خودرو ارائه نکرده و در بخش دیگری از سخنانش گفته که بسیاری از این کالاها، تولیدات داخلی هستند که به‌صورت زیرپله‌ای رنگ‌آمیزی یا ترمیم می‌شود و با برندهای خارجی و ممنوعه در بازار به فروش می‌رسد.

محمدرضا نجفی‌منش درباره آمار ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیح داد: اگر کالایی را به‌عنوان کالای غیرقانونی کشف می‌کنند، ممکن است این کالا به صورت قاچاقی وارد کشور شده یا به‌طور غیررسمی و توسط واحدهای فاقد مجوز در داخل کشور تولید شده باشد.

نجفی‌منش افزود: روز 22 خردادماه امسال، جلسه‌ای با حضور نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی برای چاره‌اندیشی درباره مقابله با قاچاق لوازم یدکی خودرو در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد و از پیشنهاداتی که در این جلسه مطرح شد، آن بود که کالاهای قاچاق از مواردی که در داخل تولید شده است، تفکیک شود تا تصمیمات بعدی متناسب با نتیجه این بررسی گرفته شود.

الزام 55 کالای لوازم یدکی به دریافت شناسه کالا

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، وی با بیان اینکه مبارزه جدی درباره قاچاق لوازم یدکی خودرو آغاز شده است، ادامه داد: در حال حاضر مساله‌ای که وجود دارد، آن است که حجم بازار لوازم یدکی در ایران مشخص نیست؛ بنابراین، در این جلسه قرار شد به موجب همکاری مجموعه ایساکو، سایپا یدک و انجمن همگن قطعه‌سازان، حجم بازار لوازم یدکی مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود، چه میزان از این بازار از محل تولید داخل و چه میزان از ناحیه تولید تقلبی و قاچاق تامین می‌شود.

 او گفت: در عین حال باید این فرهنگ بر جامعه حاکم شود که مردم در زمان خرید کالا از اصالت آن اطمینان حاصل کنند. یکی از پیامدهای غفلت از این اصل مهم آن است که در صورت خرید کالای تقلبی و بروز حادثه، کسی جوابگو نخواهد بود. بنابراین مردم در زمان خرید باید کد رهگیری و شناسه کالا را مورد بررسی قرار دهند.

رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران سپس به تصمیمات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای مقابله با عرضه کالاهای قاچاق یا تقلبی اشاره کرد و گفت: در حوزه لوازم یدکی خودرو، دو کالا شامل باتری و لاستیک خودرو مشمول دریافت کد شناسه و کد رهگیری بودند و اکنون قرار شد 55 کالای دیگر که توسط 173 شرکت داخلی تولید می‌شود، نسبت به دریافت شناسه و کد رهگیری اقدام کنند.

به‌گفته نجفی‌منش، حدود یک هزار و 500 شرکت در ایران قطعه و لوازم یدکی خودرو تولید می‌کنند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...