خزر میزبان حملونقل کانتینری شد
خزر میزبان حملونقل کانتینری شد؛ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار حملونقل کانتینری خود را در دریای خزر آغاز کرد.
به گزارش صنعتصنف، ظرفیت ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ۴۴ سال اخیر از ۵۲۵ هزارتن به پنج میلیون تن افزایش یافته که نشان از ۱۰ برابر شدن این ظرفیت دارد.
همچنین گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هماکنون ۱۳۸ فروند انواع شناور در مالکیت خود دارد که در نوع خود در جهان کمنظیر است و آن را به بزرگترین ناوگان خاورمیانه تبدیل کرده چه آنکه بیشتر کشتیرانیهای مشابه از شناورهای استیجاری استفاده میکنند.
با ورود کشتیهای نسل جدید و مگاسایز در اواخر دهه ۱۳۹۰ ظرفیت کانتینری این ناوگان به رقم قابل توجه ۱۵۷ هزار TEU کانتینر افزایش یافته که این ظرفیت رتبه چهاردهمین کشتیرانی بزرگ کانتینری جهان را برای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورده است.
از سوی دیگر یادآور میشود، این ناوگان بزرگ تحت هدایت کارکنان صد درصد ایرانی است که بهطور عمده در مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مراحل آموزشی خود را گذراندهاند در حالیکه در اوایل انقلاب بخش بزرگی از دریانوردان این گروه را نیروهای خارجی تشکیل میدادند.
بنابر این اعلام ناوگان این گروه در منطقه راهبردی دریای خزر بهعنوان بزرگترین ناوگان منطقه فعالیت دارد و بهتازگی نیز ظرفیت آن از ۹۵ هزار تن به ۱۳۰ هزار تن افزایش یافته است. در ضمن برای نخستین بار در تاریخ حملونقل دریایی در دریای خزر حملونقل کانتینری از سوی گروه کشتیرانی آغاز شده و در حال گسترش روزافزون است.
همچنین، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با انجام سرمایهگذاری ۱۰ میلیون دلاری در بندر سالیانکای روسیه در حاشیه دریای خزر، راهبری این بندر را در اختیار گرفته که در نوع خود رخدادی کمنظیر در قبل و بعد از انقلاب است.
این گروه درراستای توسعه و نوسازی ناوگان خود طی یکسال اخیر سفارش ساخت و خرید ۱۲ فروند انواع شناور جنرال کارگو، رو – رو و لندیگ کرافت را با همکاری تولیدکنندگان داخلی به ثبت رسانده است تا همچنان بهعنوان یکی از بزگترین ناوگانهای کشتیرانی جهان، تحت پرچم مقدس ایران در حال خدمت باشد.
گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی سال جاری نقشی راهبردی در احیاء کریدور شمال – جنوب برعهده گرفته است. همچنین در برنامه توسعهای سواحل مکران با فعالسازی بندر چابهار و راهاندازی خطوط منظم کشتیرانی از چین و هند به چابهار بهعنوان یکی از ارکان توسعه این سواحل که مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری بوده دست به اقدام زده است.
در همین راستا و درجهت تبدیل شدن به شرکتی لجستیکی، گروه کشتیرانی ۲۰۰ دستگاه انواع واگن باری را به تولیدکنندگان داخلی سفارش داده که بخشی از آنها هم اکنون در ناوگان ریلی متعلق به این گروه فعال شدهاند این در حالی است که گروه کشتیرانی مالکیت بیش از ۱۲۰۰ دستگاه واگن فعال را نیز در اختیار دارد.
بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این گروه طی سال گذشته بیش از ۳۸۰ میلیون دلار از مایحتاج ناوگان خود را از تولیدات داخلی تأمین کرده است که رقمی بسیار قابل توجه بوده و به بخشهای اقتصادی مربوطه رونقی مجدد بخشیده است. به نظر میرسد در پایان سال 1401 نیز این رقم نسبت به سال قبل به رکوردی تازه برسد.
همچنین و درراستای توسعه همکاریها با تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری حداکثری از خروج ارز، همه تعمیرات شناورهای قابل تعمیر در داخل با تکیه بر توان داخلی صورت میگیرد. انجام تعمیرات کانتینر و واگنهای متعلق به ناوگان نیز با تکیه بر توان تولید داخلی انجام میشود، در حالی که به علت ماهیت بینالمللی صنعت کشتیرانی، تکیه کامل بر تولید داخلی برای یک شرکت کشتیرانی در جهان کمنظیر است.
در ضمن، با الزام استفاده از سوخت کمسولفور توسط سازمان جهانی دریانوردی (IMO) از سال ۲۰۲۲، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با حمایت از تولید سوخت کمسولفور با تکیه بر توان شرکتهای داخلی و در همکاری با شرکتهای دانش بنیان، بیش از ۹۰ درصد نیاز ناوگان به این سوخت را از مبادی داخلی تأمین میکند.
از سوی دیگر با سرمایهگذاری در پروژه سوخترسانی در بندر سلخ جزیره قشم، گامی مهم در ورود کشور به صنعت بانکرینگ برداشته است. جالب توجه است که همه این دستاوردها تحت تحریمهای ظالمانه دشمنان انقلاب به دست آمده است.
گفتنی است در همین باره، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۰ با حمل ۲۷ میلیون تن کالا رکورد حمل بار در تاریخ فعالیت خود را شکست.
براساس این اعلام، مجموعه این دستاوردها سبب شده است تا این شرکت در سال جاری عنوان برترین شرکت حمل و نقلی کشور و رتبه بیست و پنجمین شرکت بزرگ ایران را در میان ۱۰۰ شرکت برتر به خود اختصاص دهد.
در ضمن گروه کشتیرانی طی دو سال اخیر بیش از ۸۵۰ میلیون دلار بدهی ارزی معوقه خود را نیز به سیستم بانکی کشور بازپرداخت کرده و موفق شده است سرمایه خود را طی ۹ مرحله از رقم 1.3 میلیارد ریال به مبلغ ۲۱۵۶۰ میلیارد ریال برساند. این در حالی است که سهامداران این شرکت از ۳ سهامدار به بیش از ۱۶۴ هزار سهامدار رسیده است.
روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پایان گزارش خود آورده است، با هدف خنثیسازی تحریمها، مقاومسازی سیستمهای ناوبری و عملیات در مقابل حملات سایبری با موفقیت انجام شده همچنین بیمههای مرتبط با کشتیها از شرکتهای بیمه خارجی به شرکتهای داخلی انتقال یافته است.
ثبت دیدگاه