ژئوانرژی به‌جای ژئومکانیک نفت

ژئوانرژی به‌جای ژئومکانیک نفت

ژئوانرژی به‌جای ژئومکانیک نفت؛ «ژئومکانیک انرژی» موضوع و محور اصلی برگزاری پنجمین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت در بهمن‌ماه 1402 خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، چهارمین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت در حالی با تأکید بر پیوند عمیق میان دانشگاه و صنعت به کار خود پایان داد که رییس شورای سیاستگذاری این کنفرانس از تغییرات احتمالی در برگزاری پنجمین دوره این همایش خبر داد.

رییس شورای سیاستگذاری کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت در گفت‌وگو با با بیان اینکه می‌توانیم در همه زمینه‌های انرژی موضوع ژئومکانیک را داشته باشیم، گفت: اگرچه اسم این علم را ژئومکانیک نفت گذاشته‌اند ولی گاز و دیگر انرژی‌ها ازجمله انرژی‌های نو مثل انرژی زمین‌گرمایی نیز پدیده‌های مکانیکی دارند که در قالب همین علم می‌گنجد.

به‌گفته این استاد دانشگاه، اگر بخواهیم اسم بزرگتری برای این علم انتخاب کنیم، ژئوانرژی یا ژئومکانیک انرژی بهتر از ژئومکانیک نفت است که در زمینه‌های مختلف تأثیر آن وجود دارد و بهینه شدن کار را برای ما به ارمغان می‌آورد.

حسن قاسم‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است عنوان همایش را سال آینده به ژئومکانیک انرژی تغییر بدهید یا آن را در قالب یک بخش ویژه به کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت اضافه کنید و از دیگر فعالان حوزه‌های انرژی ازجمله انرژی‌های نو، انرژی خورشیدی، برقابی و ... و انجمن و تشکل‌های تخصصی این بخش دعوت به همکاری کنید؟ اظهار داشت: امروزه اهمیت ژئومکانیک بر کسی پوشیده نیست و این موضوع در دنیا از 20 سال پیش شروع شده و در ایران هم چند سالی است که به‌طور متفرقه شروع به کار کرده اما هنوز در شرکت‌ها جایگاه تخصصی ندارد.

وی با بیان اینکه مادر انرژی‌های موجود روی کره زمین، خورشید و زمین است، ادامه داد: وقتی ما بحث ژئومکانیک نفت را مطرح می‌کنیم یعنی اینکه می‌خواهیم همه پدیده‌های مکانیکیِ یکی از بزرگترین انرژی‌های روی کره زمین که نفت است را پوشش دهیم. این پدیده‌های مکانیکی در زمان حفاری، اکتشاف، تولید و حتی در زمان رها کردن یک میدان نفتی مورد نیاز است.

رییس هیأت مدیره انجمن ژئومکانیک نفت ایران در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: ما گرایش ژئومکانیک نفت را از 4 سال پیش در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه خواجه صنعتی نصیرالدین طوسی راه‌اندازی کردیم و نخستین دانش‌آموختگان این دوره هم فارغ‌التحصیل شدند و چهارمین دوره دانشجوی این رشته را هم امسال پذیرش کردیم.

به‌گفته قاسم‌زاده، انجمن ژئومکانیک ایران در سال 1392 سیلابس‌هایی را برای این رشته نوشت و در سال 1393 در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (شورای گسترش آموزش عالی) تصویب شد. سپس از سال 1398 جذب دانشجوی دوره کارشناسی ارشد برای این رشته در دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیر آغاز شد.

نگارش سیلابس‌های جدید رشته ژئومکانیک

وی درباره اهمیت موضوع «ژئوانرژی» توضیح داد: چند وقتی است درصدد هستیم سیلابس‌های جدیدی را برای گرایش ژئومکانیک کارشناسی ارشد تهیه کنیم و عنوان آن را به ژئومکانیک انرژی تغییر بدهیم

عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیر با تأکید بر اینکه جمع شدن و یکپارچگی این موضوع، ایده‌ای است که در حال پیگیری آن هستیم، افزود: در تلاش هستیم تا بتوانیم دیگر فعالیت‌های انرژی را در این گرایش داشته باشیم چراکه یک گرایش مالتی دیسیپلین (جهت‌گیری چندرشته‌ای) بین رشته‌های عمران، مکانیک، برق و نفت است.

قاسم‌زاده یادآور شد که بیشتر تمایل داریم ابتدا در زمینه آموزشی، تلفیق مسیر داشته باشیم و در ادامه در پنجمین کنفرانس ملی ژئومکانیک که بهمن‌ماه 1402 برگزار می‌شود این موضوع را داشته باشیم.

او خاطرنشان کرد: به‌طور قطع درصدد این تغییر هستیم چراکه دانش‌آموختگان آن به درد این صنعت می‌خورند و می‌توانند برای مسائل صنعتی موجود راهگشا باشند.

به گزارش صنعت‌صنف، چهارمین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت (نوآوری و فناوری) به مدت سه روز از 11 تا 13 بهمن‌ماه 1401 در محل دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با همکاری و همراهی دانشگاه‌های سطح یک کشور، اساتید و پژوهشگران، پژوهشگاه‌ها، صنایع مختلف، سازمان‌ها و  شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی و دست‌اندرکاران مرتبط با صنعت نفت و گاز برپا شد. همچنین تور ژئومکانیکی «بررسی سیستم نفتی ناحیه قم و بازدید از میدان نفتی البرز» در روز 14 بهمن‌ماه برگزار ‌شد.

گفتنی است تا پیش از این، سومین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت (مدیریت هوشمند میادین) در روزهای 2 و 3 بهمن 1397، دومین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت (کاهش مخاطرات اکتشاف و تولید) در روزهای 5 تا 7 بهمن 1395 و نخستین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت (محور تولید صیانتی) در روزهای 22 تا 24 اردیبهشت 1394 از سوی انجمن ژئومکانیک نفت ایران برگزار شده است.

قرار است پنجمین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با محوریت ژئومکانیک انرژی در بهمن 1402 برگزار شود. 

گفت‌وگو از: دانش پورشفیعی

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...