توسعه روابط عمومی دیجیتال با هوش مصنوعی

توسعه روابط عمومی دیجیتال با هوش مصنوعی

توسعه روابط عمومی دیجیتال با هوش مصنوعی؛ هوش مصنوعی دنیای کسب‌وکار را متحول کرده است و اکنون در همه حوزه‌های تحقیقات بازار، پاسخ بـه خدمات مشتری، کمپین‌های بازاریابی و برنامه‌ریزی راهبردی از آن استفاده می‌شود.

به گزارش ، سیدمحمدحسین استاد، مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین در سرمقاله شماره 57 نشریه «ارتباط ایران‌زمین» درباره نقش هوش مصنوعی بر کسب‌وکارها و به‌طور ویژه بر حوزه روابط عمومی نوشته است که در ادامه می‌خوانید.

این روزها تقریباً همه می‌دانیم هوش مصنوعی چیسـت. به زبان ساده و خالصه، شبیه‌سازی هوش انسانی برای رایانه؛ ماشینی برنامه‌نویسی شده که مانند انسان فکر می‌کند و این توان را دارد که از رفتار او تقلید کند. این را نیز می‌دانیم که استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی، انقلابی در صنعت کسب‌وکار ایجاد کرده است و جالب اینکه، وقتی نوبت به حوزه روابط عمومی می‌رسد، برنامه‌های هوش مصنوعی جریان کار اصلی را نیز تغییر می‌دهند.

اینجاست که مدیران روابط عمومی، نه‌تنها باید مهارت‌های ارتباطی را تمرین کنند؛ بلکه باید توانایی کار کردن با پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز داشته باشند. شاید به نظر برسد هوش مصنوعی به مرور زمان شغل‌ها را حذف می‌کند اما در بخش روابط عمومی در عمل این اتفاق نمی‌افتد؛ زیرا روابط عمومی همچنان در پروژه‌های بزرگ به تعامل انسانی متکی است، روابط ایجاد می‌کند و درنهایت، توصیه‌هایی را که هوش مصنوعی براساس جمع‌آوری داده‌های واقعی در اختیار این بخش قرار می‌دهد، برای دریافت بهترین نتیجه ممکن، به مشتریان ارائه می‌کند.

لازم است روابط عمومی از هوش مصنوعی بیشتر بهره بگیرد؛ هوش مصنوعی بازوی توانمند روابط عمومی است و این امر به مدیران و متخصصان این حوزه اجازه می‌دهد بر کارهایی تمرکز کنند که نمی‌توانند خودکار شوند. به‌عنوان نمونه هوش مصنوعی به ایده‌های خلاقانه دسترسی ندارد و از آن‌سو، انجام کارهای تکراری -که یک مدیر را از تعامل با مشتریان خود بازمی‌دارد - بهتر است به هوش مصنوعی سپرده شود. هوش مصنوعی یک موهبت و فرصت مغتنم است که می‌تواند اقدامات روابط عمومی یک سازمان را با ارائه ابزارهایی که بر قلب و ذهن جامعه هدف تأثیر می‌گذارد، بهبود ببخشد.

هوش مصنوعی این ظرفیت را دارد که روابط عمومی دیجیتال را از طریق بهینه‌سازی سئو، بهبود شخصی‌سازی مخاطبان و محاسبه پاسخ مخاطبان ارتقا دهد. بسیاری از متخصصان روابط عمومی در حال حاضر از هوش مصنوعی در حوزه خدمات پایش، تجزیه و تحلیـل وبگاه، گوش‌سپاری به بازخورد مخاطب در رسانه‌های اجتماعی و موارد مشابه استفاده می‌کنند. یک مثال خوب از تجزیه و تحلیل احساسات پیشرفته، GatherUp است؛ پلتفرمی که هدف آن کمک به نظارت بر تجربه مشتری، درک مزایا و معایب محصولات و مدیریت شهرت شرکت‌هاست.

نکته مهم دیگر اینکه فناوری‌های هوش مصنوعی نقش مهمی در یافتن تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی در جایگاه سفیران یک برند دارند. یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به‌سرعت دستور کار یک کمپین رسانه‌ای، تبلیغاتی یا بازاریابی را بیاموزد و در ادامه، فهرستی از شرایط و الزامات تأثیرگذاران واجد شرایط را ایجاد کند.

نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه و تحلیل داده‌ها، اطلاعات شخصی کاربران آنلاین مانند سن، علاقه، درآمد، شغل و جنسیت را نیز جمع‌آوری کند، بعد آنها را در گروه‌های مختلف طبقه‌بندی و بهترین گروه از افراد را انتخاب کند؛ افرادی که علاقه‌های آنها با نیازهای یک سازمان مطابقت دارد؛ به این ترتیب نرم‌افزار هدفگیری مخاطب می‌تواند به‌طور خودکار فهرستی از مخاطبان بالقوه ایجاد کند و براساس تحلیل داده‌های در مقیاس بـزرگ، دقت هدفگیری بسیار بالاتر خواهد بود.

در پایان باید تأکید کنم؛ هوش مصنوعی دنیای کسب‌وکار را متحول کرده است و اکنون در تمامی حوزه‌ها نظیر تحقیقات بازار، پاسخ بـه خدمات مشتری، کمپین‌های بازاریابی، برنامه‌ریزی راهبردی و بسیاری از اهداف دیگر از آن استفاده می‌شود.

این یک فرصت بزرگ برای مدیران حوزه روابط عمومی و اصحاب رسانه است. آنها می‌توانند به جای محتوای تبلیغاتی و پیام‌های فاقد ارزش برای مخاطب، با استفاده از داده‌های در لحظه (time-real) پیام مناسب را در موقعیت و زمان مناسب، به مخاطبان خود مخابره کنند.

زیبایی کار در این است که هوش مصنوعی به کارشناسان روابط عمومی اجازه می‌دهد مخاطبان خاص را با محتوای خاص و پیام متناسب با آنها هدف قرار دهند. هوش مصنوعی دوست خوب روابط عمومی است، اگر بتوانیم از ظرفیت‌های آن به‌درستی استفاده کنیم.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...