نمایش مصائب آی‌تی‌نشین‌ها در اتاق تهران

نمایش مصائب آی‌تی‌نشین‌ها در اتاق تهران

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در نشست سی‌ویکم هیأت نمایندگان طی گزارشی به چالش‌ها و موانع توسعه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) اشاره کرد.

به گزارش صنعت‌صنف، شهاب جوانمردی برای ارائه این گزارش، بخش‌هایی از فیلم اجاره‌نشین‌ها ساخته داریوش مهرجویی را با تغییر نام به آی‌تی‌نشین‌ها به نمایش گذاشت و با این تصویرسازی به شباهت مصائب کاراکترهای این فیلم با فعالان این صنعت پرداخت.

جوانمردی با اشاره به اینکه، صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات از یک کالای لوکس در سه دهه گذشته به یک زیرساخت حیاتی در صنعت تبدیل شد و امروز به عنوان شریک راهبردی اکثر کسب وکارها تلقی می‌شود، افزود: در حالی که اکثر شرکت‌های بزرگ دنیا از حیث ثروت‌آفرینی و ارزش بازار، شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات محسبو می‌شوند و این شرکت‌ها جای شرکت‌های نفتی و بانکی را تصاحب کرده‌اند، شرکت‌های فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران فاصله جدی با همتایان بین‌المللی خود دارند. البته در حالی که اغلب شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف در سال‌های اخیر دچار رکود بوده‌اند، شرکت‌های حوزه آی‌سی‌تی در دوران همه‌گیری کووید، توانستند در مسیر رشد قرار گیرند و اثرگذاری خود را در این دوران نشان دهند.

او در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه، روند سرمایه‌گذاری از روند استهلاک در این صنعت، عقب افتاده است، گفت: چنانچه این صنعت دچار فروپاشی شود، این فروپاشی منحصر به این صنعت نخواهد بود و همه صنایع را در بر خواهد گرفت. صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات به زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری جدیدی نیاز دارد؛ در غیر این صورت قدرت رقابت خود را از دست خواهد داد.

جوانمردی با بیان اینکه، ضرورت توسعه زیرساخت‌ها تنها به زیرساخت‌های فیزیکی محدود نیست، گفت: موضوع سرمایه انسانی دچار بحران‌های حاد شده است و باید تدابیری برای نوع پرداخت و ماندگار کردن سرمایه انسانی در کشور اندیشیده شود. اقتصاد ایران نیز مانند سایر اقتصادها به سرمایه انسانی گره خورده و این سرمایه رو به کاهش است؛ در واقع این سرمایه اگرچه، در صورت‌های مالی ثبت نمی‌شود اما در حال آب شدن است. حال آنکه، رکن رکین صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات سرمایه انسانی است؛ اما برای آموزش، جذب و حفظ این سرمایه برنامه قابل اتکایی وجود ندارد.

او همچنین یکی از زیرساخت‌های مورد غفلت واقع شده در این صنعت را موضوع رگولاتوری عنوان کرد و گفت: رگولاتوری صحیح، ظرفیت حکمرانی را ارتقا می‌دهد و یکی از نقاط ضعف برای توسعه نوآوری، رتبه نازل شاخص حکمرانی در حوزه قانونگذاری در کشور است. مساله این است که قانونگذاری در ایران بدون حضور ذینفعان و پشت درهای بسته صورت می‌گیرد و نگرش‌های بخشی بر آن حاکم است. بر این اساس، طرح صیانت و اینماد مصادیقی از این نوع قانونگذاری هستند و تصویب چنین ضوابطی حاکی از آن است که رگولاتوری قابلی در این عرصه وجود ندارد.

جوانمردی در ادامه به مشکلات فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتباط با دستگاه قضا اشاره کرد و از نبود دادگاه‌های تخصصی در رسیدگی به پرونده‌ها در این حوزه گلایه کرد. او گفت: دستگاه قضایی به جای آنکه حامی این کسب‌وکارها باشد در مقابل آنها ایستاده و ما شاهد فراخوانی فعالان استارت‌آپی به دادگاه‌هایی هستیم که قضات آن اغلب با فعالیت در این صنعت آشنایی ندارند.

او با بیان اینکه فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هم از رقابت با بخش حاکمیت و هم از ناحیه دور بودن از نظام جهانی سیلی می‌خورند، افزود: به رغم این انزوا، انتظار از کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این است که محصولاتی هم تراز با استانداردهای روز دنیا عرضه کنند.

جوانمردی گفت: این مسایل جز با گردهمایی و گفت‌و‌گوی ذینفعان این حوزه برطرف نمی‌شود؛ به هر حال باید باور کنیم که این مساله همه ماست و در دل مشکلات، فرصت‌هایی هم نهفته است. صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، شفافیت ایجاد کرده و در بازنمایی نظام جهانی ارزش‌آفرینی می‌کند. همچنین رقابت در آینده بازارهای جهانی را که بدون انرژی‌های فسیلی است، امکان پذیر می‌سازد. بنابراین اگر نگرش‌ها به این صنعت تغییر کند،‌ می‌تواند برای کشور فرصت ایجاد کند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...