نگرانی کانتینری‌ها از کاهش چشمگیر سودآوری

نگرانی کانتینری‌ها از کاهش چشمگیر سودآوری

نگرانی کانتینری‌ها از کاهش چشمگیر سودآوری؛ خطوط کشتیرانی لاینر کانتینری پس از دو سال سودآوری مستمر و بی‌سابقه، درآمد سه ماه اول ۲۰۲۳ میلادی خود را اعلام کردند که بسیار چالش‌برانگیز بود.

به گزارش ، براساس تجزیه و تحلیل «جان مک‌کاون»، بنیانگذار Blue Alpha Capital از درآمد خطوط کشتیرانی کانتینری در سال ۲۰۲۲ میلادی، سود خالص انباشته برای شرکت‌هایی که نتایج خود را گزارش می‌کنند و آنهایی که گزارش نمی‌دهند، رکورد جدید ۲۱۵ میلیارد دلار را نشان می‌دهد؛ در حالی‌که این رقم برای سال ۲۰۲۱ میلادی، بالغ‌بر ۱۴۸ میلیارد دلار بوده است.

با این‌ حال درآمد خالص سه ماهه پایانی سال 2022 برای خطوط کشتیرانی ۳۴.۷ میلیارد دلار بوده که کاهش شدید ۳۴ درصدی داشته است.

خط کشتیرانی کاسکو (چین) تنها شرکتی بود که درآمد سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ میلادی آن نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ میلادی بهبود داشته و سود خالص آن بالغ بر ۴.۹ میلیارد دلار شده است.

در همین مدت درآمد خط کانتینری زیم (اسرائیل - رژیم اشغالگر قدس) از ۱.۷ میلیارد دلار به ۴۱۷ میلیون دلار کاهش یافت و سود خالص یانگ مینگ (تایوان) از ۱.۹ میلیارد دلار سه ماهه چهارم سال قبل به ۴۸۳ میلیون دلار تقلیل پیدا کرد.

«مک‌کاون» انتظار دارد سیر کاهشی درآمدها ادامه پیدا کند اما بازهم سال ۲۰۲۳ میلادی می‌تواند تجربه هیجان‌انگیز دیگری برای درآمدزایی خطوط کشتیرانی کانتینری باشد.

البته ابهامات زیادی درباره چشم‌انداز اقتصاد جهانی و مقدار تقاضای مصرف‌کنندگان در سال جاری وجود دارد که چشم‌انداز فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل کانتینری بزرگ جهان را در سال جاری تاریک می‌کند.

به‌عنوان نمونه بنابر اعلام مانا، انتظار می‌رود سود عملیاتی ۳۱ میلیارد دلاری مرسک در سال ۲۰۲۲ میلادی به طور چشمگیری کاهش یافته و برای سال ۲۰۲۳ میلادی به ۲ تا ۵ میلیارد دلار برسد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود سود قبل از بهره و مالیات هاپاگ لوید (آلمان)‌ از ۱۸.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ میلادی به محدوده ۲.۱ تا ۴.۳ میلیارد دلار در سال جاری کاهش یابد.

«رولف هابن یانسن»، مدیرعامل هاپاگ لوید، ماه گذشته به سرمایه‌گذاران و تحلیلگران گفت که از نظر حجم کار «سال شروع خوبی نشده» و انتظار دارد نرخ حمل‌ونقل دریایی کانتینری بیش از این هم کاهش یابد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...