پیشتازی کشتیرانی در ترانزیت 8 میلیون تن کالای روسی
پیشتازی کشتیرانی در ترانزیت 8 میلیون تن کالای روسی؛ در حال حاضر ظرفیت ترانزیت سالانه هفت تا هشت میلیون تن کالا از طریق ایران وجود دارد که بهطور طبیعی اقدامات گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه راهگشا است
به گزارش صنعتصنف، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در حاشیه بازدید از نمایشگاه بینالمللی حملونقل روسیه (ترانس راشا) با بیان اینکه روابط تجاری ایران و روسیه روزبهروز رو به افزایش است گفت: روابط دو کشور ایران و روسیه در حال گسترش است و خوشبختانه ما در سالهای اخیر در موضوع مبادلات تجاری با این کشور از رشد مناسبی برخوردار بودهایم.
سیدکاظم جلالی افزود: ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی تجارت یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلاری با روسیه رقم زده است، اما اکنون براساس آمار منتشر شده از سوی گمرک روسیه این رقم به پنج میلیارد دلار رسیده است هر چند تصور ما بر این است که عدد صادراتی بالاتر از رقم اعلامی است چراکه بخشی از کالاهای ایرانی از طریق بندر آکتائو قزاقستان به روسیه وارد میشوند.
بهگفته جلالی هماکنون باتوجه به اینکه روسیه کشوری تحریمی بوده و ارتباط آن با غرب قطع شده است روابطش با ایران بسیار حائز اهمیت است بهویژه اینکه به اذعان روسیه این کشور از بندر سن پترزبورگ و دیگر راههای دریایی خود سالانه بالغبر ۳۰۰ میلیون تُن کالا به اروپا صادر میکرده است، اما اکنون این رقم قرار است از مسیر ترکیه و ایران عبور کند و تصور روسیه هم این است که حداقل ۵۰ میلیون تُن کالا را از طریق ایران صادر کنند.
وی اظهار داشت: بنا به بررسی و اعلام روسیه تنها ظرفیت ترانزیت هفت تا هشت میلیون تُن کالا از طریق ایران در حال حاضر وجود دارد و بنابراین راه درازی در پیش است که بتوان این حجم کالا را از ایران عبور داد و این امر مستلزم تلاش شبانهروزی و بیوقفه در این حوزه است که بهطور طبیعی اقدامات شرکتهایی همچون گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه ناوگان و تمرکز بر حمل بار از طرق مختلف ازجمله کریدور شمال- جنوب میتواند در این حوزه راهگشا باشد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با بیان اینکه امنیت امروز با مفهوم توسعه گره خورده است اظهار داشت: هرچقدر یک کشور توسعه یافتهتر باشد و دیگر کشورها وابستگی بیشتری به آن داشته باشند ضریب امنیت آن کشور بالاتر خواهد رفت بنابراین اگر ما بتوانیم کریدور شمال جنوب را شکل دهیم کانال سوئز دومی شکل خواهد گرفت که در دنیا مورد استفاده قرار میگیرد.
همه مسیرها به ایران ختم میشود
جلالی ادامه داد: امروز همه این مسیرها به ایران ختم میشود بنابراین در دوران حساس و سرنوشتسازی هستیم که هر روز باید حرکت کرده تا بتوانیم کشور را توسعه دهیم. امروز بحث فقط روسیه نیست بلکه در بحران اوکراین ایران میتواند هاب مطمئنی برای صادرات و واردات روسیه باشد؛ اما درمجموع مسیر کریدور شمال - جنوب در اصل انتقال کالا از اروپا به شرق آسیا و برعکس است و باید در این حوزه کلان مدت نگاه کرد.
به اعتقاد وی هرقدر سرمایهگذاری در امر کریدور شمال - جنوب صورت گیرد بهطور حتم بهرهبرداری بسیار ذیقیمتی را برای ایران صورت خواهد داد؛ در این زمینه البته باید از زحمات و تلاشهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و به خصوص کشتیرانی خزر تقدیر کرد که در این حوزه فعال شده و در مسیر توسعه ناوگان گام برداشتهاند.
جلالی ادامه داد: البته در کریدور سه بخشی که شامل شرقی، غربی و میانی است کریدور در بخش میانی با دریای خزر پیش میرود و بنابراین فکر میکنیم این موضوع مزیت بسیار زیادی برای ایران دارد، چراکه ما همسایه دریایی برای روسیه هستیم و نیاز به کشورهای واسط نداریم؛ بنابراین هرچقدر بتوانیم ناوگان دریایی و بنادر را تقویت کنیم و اتصالات راه آهن به بنادر ما انجام شود کار بزرگی صورت خواهد گرفت.
وی افزود: البته روسیه نیز باید به موازات این توسعه را صورت دهد چراکه روسیه تنها یک بندر خزری دارد و دیگر بنادر این کشور ولگایی هستند که بندر ماخاچ قلعه نیز نیاز به تقویت دارد هرچند که برای این بندر طرح توسعه در نظر گرفته شده است.
بنابر اعلام روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، جلالی ادامه داد: نخست وزیر روسیه سال ۲۰۲۲میلادی به ماخاچ قلعه سفر داشته است و دستورات لازم را صادر کرده است، ولی نیاز به لایروبی ولگا نیز وجود دارد که قول دادهاند در فصلی که گرم است و امکان این عملیات وجود دارد لایروبی ولگا را انجام دهند.
وی افزود: ایران نیز نیازمند این است که بندر خود را تقویت کند ضمن اینکه ناوگان دریایی ایران و روسیه نیز باید کارهای بزرگی را صورت دهند.
جلالی با بیان اینکه خرید بندر سالیانکا کار بزرگ و مهمی بود که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت داد، افزود: این کار خوبی است که گروه کشتیرانی برای خرید بندر سالیانکا صورت داده و با این اقدام بسیار راهبردی، ایران ۵۳ درصد از سهام این بندر را در اختیار گرفته و این اقدام مؤثر و خوبی است و بندر سالیانکا نیز یکی از بنادر بسیار خوب و فعال به شمار میرود.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه تأکید کرد: کار توسعه این بندر نیز باید انجام شود و البته طرح توسعه نیز در این حوزه تعریف شده و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طرح توسعه این بندر را طراحی کرده و برنامههایی نیز وجود دارد که سالیانکا را بتوان توسعه داد.
ثبت دیدگاه