رشد قیمت دارایکم و پالایشی پس از سه سال

رشد قیمت دارایکم و پالایشی پس از سه سال

رشد قیمت دارایکم و پالایشی پس از سه سال؛ با اصلاح اساسنامه صندوق‌ها اکنون نسبت قیمت هر سهم به خالص ارزش دارایی دارایکم و پالایشی یکم به بالای ۹۵ درصد رسیده است.

به گزارش ، از عرضه دو صندوق ETF بازار سرمایه بیش از سه سال می‌گذرد، سه سالی که برای این صندوق و سهامداران‌شان پرفراز و نشیب بود و اکنون بارقه‌های امیدی برای جبران ضرر سهامداران دیده می‌شود.

صندوق دارایکم در اوایل تابستان سال ۱۳۹۹ عرضه و در سوم تیرماه قابل معامله شد. درواقع وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را واگذار کرد.

در پذیره‌نویسی صندوق دارایکم بیش از چهار میلیون نفر مشارکت کردند. صندوقی که هم‌راستا با روزهای صعودی بازار سرمایه، بازدهی چشمگیری داشت و تا ۲۰۰ درصد سود هم پیش رفت.

تب و تاب دارایکم هنوز نخوابیده بود که سخن از عرضه پالایشی یکم (باقیمانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس) به میان آمد. این بار در آن سوی ماجرا وزارت نفت نشسته بود و عرضه صندوق پالایشی یکم با اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد کلید خورد و بهانه‌ای برای ریزش بازار شد.

در این میان مجید عشقی، رییس سازمان بورس قول داد اساسنامه این صندوق‌ها اصلاح شود و درنهایت در شهریورماه 1401 اصلاحات اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارایکم و پالایشی به تصویب هیات وزیران رسید و اجرا شد.

بنابر اعلام ایسنا، با اصلاح اساسنامه صندوق‌ها اکنون نسبت قیمت به ارزش خالص دارایی دارایکم و پالایشی یکم به بالای ۹۵ درصد رسیده است و در محدوده ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان معامله می‌شوند به طوری که پالایشی یکم سال گذشته ۱۳۰ درصد بازدهی داشت.

درحالیکه سهامداران هر یک از سهام این صندوق‌ها را در سال ۱۳۹۹، به قیمت ۱۰ هزار تومان خریداری کرده بودند، با نزولی که اتفاق افتاد، این صندوق‌ها بین ۶۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان معامله می‌شدند که این سیر با اصلاح اساسنامه صندوق‌ها و تعیین بازارگردان رو به بهبود رفت.

اکنون هر واحد از صندوق دارایکم با قیمت ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود، درحالیکه NAV این صندوق ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان است. همچنین هر سهم پالایشی یکم ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود و NAV این صندوق ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت دارد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...