سد کجکی افغانستان آب دارد

سد کجکی افغانستان آب دارد

سد کجکی افغانستان آب دارد؛ در افغانستان وجود آب در سد بالادست مورد وثوق اطلاعات ما و داده‌های جهانی است و موضوع وجود آب در سد کجکی نیز مورد تایید حاکمان افغانستان قرار گرفته است.

به گزارش ، وزیر نیرو با بیان این مطلب گفت: براساس معاهده ۱۳۵۱ هیرمند بین ایران و افغانستان درباره رودخانه هیرمند، کشور افغانستان متعهد به تحویل به هنگام حقابه ایران است و آنها مکلف هستند در تحقق این امر، هرگونه مانع سیاسی و فنی ایجاد شده را رفع کنند.

علی‌اکبر محرابیان با اشاره به شرایط تامین آب سیستان و معاهده هیرمند اظهار داشت: همانگونه که رئیس‌جمهور منطبق بر قوانین بین‌المللی و متن دقیق معاهده هیرمند اشاره کردند، دولت مصمم است در همه شئون حق مردم کشور را بگیرد و موضوع حقابه هم به‌عنوان مصداق حق مردم با جدیت دنبال می‌شود تا به طور کامل براساس معاهده موجود وصول شود.

وزیر نیرو با اشاره به وجود آب در سد کجکی در بالادست روخانه‌ مرزی هیرمند تاکید کرد: در افغانستان وجود آب در سد بالادست مورد وثوق اطلاعات ما و داده‌های جهانی است و موضوع وجود آب در سد کجکی نیز مورد تایید حاکمان افغانستان قرار گرفته است.

وی افزود: اگر معاهده هیرمند فی‌مابین ایران و افغانستان به طور دقیق بررسی شود، روشن خواهد شد، تنها عامل تاثیرگذار روی تعیین حقابه میزان نزولات جوی و جریان آب ورودی از بالادست سد کجکی است و تنها این متغیر بر تعیین سهم ایران از حقابه سالانه اثرگذار است.

وزیر نیرو با اشاره به متن معاهده هیرمند تاکید کرد: براساس معاهده بین ایران و افغانستان درباره رودخانه هیرمند، کشور افغانستان متعهد به پرداخت به هنگام حقابه ایران است و آنها مکلف هستند در تحقق این امر، هرگونه مانع سیاسی و فنی ایجاد شده را رفع کرده و حقابه مردم را در مرز دو کشور به ایران تحویل دهند.

محرابیان با اشاره به رهاسازی آب از سد کجکی تا سد انحرافی کمال‌خان تصریح کرد: براساس مستندات موجود و مورد استناد جهانی، طالبان در فصول مختلف اخیر رهاسازی آب از سد کجکی به سمت سد انحرافی کمال‌خان را انجام داده و از سد کمال‌خان هم آب را به ولایت نیمروز رسانده است؛ بر این اساس اگر برخلاف معاهده مانع جدیدی در این مسیر ایجاد نشده باشد، مسأله‌ فنی در رسیدن آب وجود ندارد.

وی ادامه داد: علاوه‌بر اینکه تنها عامل اثرگذار بر حقابه مسأله نزولات جوی است و دیگر مسائل حاشیه‌ای طرح شده ارتباطی با موضوع وصول حقابه ندارد همچنانکه سابقه دارد که در سال‌های اخیر در فصل بهار رهاسازی آب از سد کجکی برای رساندن آب هیرمند به ولایات هلمند و نیمروز واقع در افغانستان انجام شده و این عذر که آب از کجکی به مرز ایران نمی‌رسد نه از نظر حقوقی و نه از نظر تجربیات مشابه در سال‌های اخیر پذیرفته نیست.

وزیر نیرو گفت: براساس تاکید رئیس‌جمهور ما مکلف به وصول حقوق مردم هستیم و مسأله حقابه رود هیرمند به‌عنوان مصداق حق مردم ایران با جدیت در دستور کار قرار دارد.

محرابیان با اشاره به اینکه تیم فنی جمهوری اسلامی ایران از بهترین متخصصان تشکیل شده است، گفت: این تیم متخصص آمادگی دارد تا در چارچوب قوانین بین‌المللی و معاهده هیرمند به منظور تعیین وضعیت حقابه، از سد کجکی و نیز وضعیت سد انحرافی کمال‌خان و شرایط مسیر رودخانه هیرمند از سد کجکی تا مرز ایران بازدید به عمل آورد.

حقآبه هیرمند حق ملت ایران است

در همین حال نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان و سرپرست سفارت کشورمان با بیان اینکه در مدت یک ماه، طالبان باید حقآبه را به ایران دهد، اظهار داشت‌: اگر آب باشد و طالبان ندهد برای ایران حجت تمام است که این مساله جزو حقوق ملت بوده و چگونه باید عمل کند.

حسن کاظمی قمی در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره پرداختن حقآبه هیرمند از سوی هیات حاکمه افغانستان گفت: طالبان به آنچه می‌گویند آب، باید در چارچوب معاهده 1351 بدهند اما اگر آبی وجود داشته باشد و ندهند باید پاسخگوی ندادن آن باشند.

وی تصریح کرد: مقامات طالبان می‌دانند اگر بخواهند در این کشور یک حکومت باثبات و قوی که در بردارنده همه نمایندگان مردم باشد و این کشور به سمت ساخت، ثبات، استقلال، تمامیت ارضی و شکوفایی برود باید تعامل سازنده با همسایگان داشته باشند، بنابراین متوجه این قصه هستند.

سرپرست سفارت ایران در افغانستان اضافه کرد: اگر طالبان، آب باشد و ندهند برای دولت جمهوری اسلامی ایران آن وقت حجت تمام است که این مساله جزو حقوق اساسی ملت ایران است.

کاظمی قمی درباره اینکه در چه بازه زمانی باید این اتفاق بیفتد، گفت: باید در طول یک ماه اتفاق افتد.

وی خاطرنشان کرد: اما نکته‌ای که وجود دارد این است که امروز در افغانستان با حکمرانی که آمده روبه‌رو نیستیم. امروز طالبان آمده و جمهوری اسلامی ایران در نخستین موضع‌گیری خود به صورت صریح که رهبری هم اعلام کردند دولت‌ها می‌آیند و می‌روند اما مردم برای ما ملاک است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...