انسداد بیش از ۲۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز

انسداد بیش از ۲۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز

در هفت ماه ابتدایی ۱۴۰۰ در مجموع دو هزار و ۲۲۹ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کشور مسدود که باتوجه به اهداف ۱۰ هزار و ۵۰۰ حلقه حدود ۲۱ درصد پیشرفت را نشان می‌دهد.

به گزارش صنعت‌صنف به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، جواد حاجیانی، مدیرکل دفتر توسعه نظام فنی، بهره‌برداری و دیسپاچینگ برق‌آبی در این‌باره گفت: در حال حاضر مجموع چاه‌های غیرمجاز کشور حدود ۳۵۰ هزار حلقه بوده و تعداد چاه‌هایی که تاریخ حفر آنها پس از سال ۱۳۸۵ است، غیرحریمی بوده و به ۱۶۰ هزار حلقه رسیده است.

حاجیانی ادامه داد: بالاترین عملکرد انسداد چاه‌های غیرمجاز در سال ۱۳۹۵ به تعداد حدود ۱۷ هزار و ۳۲۸ حلقه بوده است.

وی درباره حجم آب کنترل شده نیز خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال در مجموع ۲۸.۶ میلیون مترمکعب آب کنترل شده که باتوجه به ۴۰۰ میلیون مترمکعب هدف تعیین شده فقط هفت درصد محقق شده است.

وی اضافه کرد: بیشتر چاه‌های مسدود شده کشور در سال ۱۴۰۰ از نوع دیزلی با عمق کمتر از ۲۰ متر و آبدهی کمتر از ۵ لیتر برثانیه بوده که در مجموع ۵۸ درصد از چاه‌های غیرمجاز انسداد یافته دیزلی، ۵۹ درصد کم‌عمق و ۹۲ درصد با آبدهی کمتر از ۵ لیتر برثانیه است.

وی استفاده از پیمانکار برای انسداد چاه‌های غیرمجاز کشاورزی، استفاده از مأموران ماده ۳۰ و نیروهای حقوقی برای پیگیری پرونده چاه‌های غیرمجاز، برگزاری جلسات هماهنگی بین شرکت‌های آب منطقه‌ای با مقام‌های قضایی هر استان، تقویت گروه‌های گشت و بازرسی از منابع آب و بازدید مستمر از چاه‌های مسدود شده، تسریع در سیر رسیدگی حقوقی و قضایی به پرونده چاه‌های بدون پروانه، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به کشاورزان را ازجمله راهکارهایی دانست که می‌تواند در تسریع اجرای پروژه انسداد چاه‌های غیرمجاز موثر باشد.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...