اصفهان ریل در تراز جهانی تولید می‌کند

اصفهان ریل در تراز جهانی تولید می‌کند

اصفهان ریل در تراز جهانی تولید می‌کند؛ ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان براساس استاندارد جهانی ۱۳۶۷۴ DIN EN توسعه خطوط ریلی را در اقصی نقاط کشور رقم زده است.

به گزارش ، مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با روابط عمومی ذوب آهن اصفهان درباره عملکرد شرکت متبوعش اظهار داشت: این شرکت طی پنج سال گذشته سالانه به‌طور میانگین حدود ۲۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری انجام داده است، در صورتی که توان اجرایی کشور در این حوزه چندین برابر عدد اعلام شده بوده اما وجود چالش‌هایی مانند محدودیت‌های مالی و سرعت پایین در تزریق نقدینگی، سرعت اجرای پروژه‌ها را کاهش داده و عملکرد روسازی پروژه‌ها به این میزان محدود شده است.

مهدی صیدگر افزود: از آنجا که ریل، مهمترین و راهبردی‌ترین کالای روسازی راه‌آهن است، هم‌اکنون مصرف سالانه ریل در کشور، با لحاظ کردن مصرف ریل توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، خطوط مترو و راه‌آهن‌های درون شهری، شهرهای مختلف کشور، بنادر و کارخانجات، بیش از ۵۰ هزار تن (بالغ‌بر ۴۰۰ کیلومتر توسعه خطوط ریلی) است.

وی ادامه داد: باتوجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده درباره تامین منابع مالی پایدار و اولویت اجرای طرح‌های تحول‌زای ریلی شامل پروژه‌های رشت-آستارا، زاهدان- مشهد، دورود-خرم آباد، شیراز- بوشهر-عسلویه و چابهار- زاهدان مصرف ریل سالانه به ۱۰۰ هزار تن نیز می‌رسد و نظر به اینکه این کالای مهم از سال ۱۳۹۷ به طور پیوسته در داخل کشور تولید می‌شود، بر این اساس به طور متوسط ۱۰۰ میلیون یورو از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

صیدگر با اشاره به بازدید از فرایند تولید ریل در ذوب آهن اصفهان، اظهار داشت: براساس شناختی که از خط تولید ریل در ذوب آهن اصفهان و ظرفیت‌های آن دارم، توان تولیدی این کارخانه بسیار بالا است و ماشین‌آلات و دستگاه‌های آن در سطح مناسبی قرار دارند و همچنین تولید ریل آن نیز برمبنای استاندارد ۱۳۶۷۴ DIN EN که مبنای تولید در تراز جهانی است، انجام می‌گیرد.

وی با یادآوری اینکه تاکنون بیش از ۶۰ هزار تن از ریل تولیدی ذوب آهن اصفهان در پروژه‌های ریلی اقصی نقاط کشور مورد استفاده قرار گرفته است، اضافه کرد: در چهار سال گذشته و در پروژه راه‌آهن میانه - بستان‌آباد – تبریز، میانه – اردبیل، همدان – سنندج، رشت – انزلی و چابهار – زاهدان از ریل‌های تولیدی ذوب آهن اصفهان استفاده شده و این نیاز مبرم به ریل تولیدی ذوب آهن همچنان وجود دارد.

مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خاطرنشان کرد: در پروژه راه‌آهن بستان‌آباد – خاوران به طول ۴۴ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۵۱ کیلومتر) که چندی پیش با حضور رییس جمهور افتتاح شد نیز همگی از ریل ذوب آهن اصفهان به میزان شش هزار و صد تن استفاده شده است.

به‌گفته صیدگر ازجمله مزایای این خط ریلی تازه افتتاح شده می‌توان به کاهش طول مسیر تهران به تبریز به میزان ۱۲۰ کیلومتر و کاهش زمان سفر سه تا چهار ساعته سفر با صرفه‌جویی قابل ملاحظه مصرف سوخت، دسترسی مناسب به مراکز صنعتی استان با قابلیت جذب بار ریلی با افق ۱۰ میلیون تن بار، زمینه‌سازی جهت ایجاد رشد اقتصادی باتوجه به موقعیت شاهراهی استان آذربایجان شرقی در برابر اروپا و تکمیل کریدور شرقی – غربی راه‌آهن ایران اشاره کرد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...