مانع رشد ترازنامه بانک‌های متخلف می‌شویم

مانع رشد ترازنامه بانک‌های متخلف می‌شویم

مانع رشد ترازنامه بانک‌های متخلف می‌شویم؛ اگر بانکی در حوزه مبارزه با پولشویی ضعیف عمل کند مانع رشد ترازنامه آن خواهیم شد و این بالاترین تنبیه برای یک بانک است.

به گزارش ، معاون نظارت بانک مرکزی هشدار داد اگر بانکی در حوزه مبارزه با پولشویی ضعیف عمل کند مانع رشد ترازنامه آن خواهیم شد و این بالاترین تنبیه برای یک بانک است چراکه این مجازات تاثیر به‌سزایی در زمینه رشد مالی بانک ایجاد خواهد کرد.

ابوذر سروش با بیان این مطلب در جلسه هماهنگی و هم‌اندیشی با مدیران مبارزه با پولشویی بانک‌ها و موسسات اعتباری بر فرهنگ‌سازی در لایه‌های مختلف به منظور مبارزه با پولشویی تاکید کرد و گفت: اگر بانکی باتوجه به ارزیابی‌های بانک مرکزی در حوزه مبارزه با پولشویی ضعیف عمل کند مانع رشد ترازنامه آن خواهیم شد.

در این جلسه با تاکید بر جایگاه ویژه واحدهای مبارزه با پولشویی در نظام بانکی به بحث کنترل ترازنامه بانک‌ها اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی با رشد ترازنامه بانک‌ها، نقدینگی را در کشور کنترل می‌کند.

وی اضافه کرد: این امر از تابستان سال 1401 با تاکید بیشتری همراه شد که آثار آن نیز در کنترل رشد نقدینگی نیمه دوم سال، کاملا مشهود بود.

به‌گفته سروش در یک سال گذشته، با بازنگری در دستورالعمل‌ها، با کمک مدل‌های کمی و کیفی و با بکارگیری تعداد زیادی از متغیرها، به هر بانک نمره‌ای اختصاص یافت و آن نمره، ملاک رشد ترازنامه بانک است و اگر بانک از این رشد تخطی کند بلافاصله با ابزارهای قانونی ازجمله افزایش در سپرده قانونی و یا معرفی به هیات انتظامی روبه‌رو خواهد شد.

وی درباره اقدامات بانک مرکزی در زمینه سامانه‌های بانکی یادآور شد: سامانه ذینفع واحد در زمینه مبارزه با پولشویی و شناسایی شبکه‌ها کمک زیادی می‌کند و امیدوارم هستیم به زودی داده‌های اولیه این سامانه در اختیار بانک‌ها قرار گیرد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...