خصوصی‌ها 1778 تریلیون تومان وام دادند

خصوصی‌ها 1778 تریلیون تومان وام دادند

خصوصی‌ها 1778 تریلیون تومان وام دادند؛ بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی کشور در سال ۱۴۰۱ درمجموع یکهزار و 778 تریلیون و 322 میلیارد و 900 میلیون تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف پرداخت کردند.

به گزارش ، کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ در دو گروه شامل صاحبان کسب‌وکار (کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات، متفرقه) و همچنین مصرف‌کننده نهایی (خانوار) پرداخت شده است.

براساس آمار و اطلاعات بانک مرکزی سهم بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی از کل تسهیلات پرداختی در کشور درمجموع ۱۷ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۲۲۹ میلیارد ریال بوده که این رقم ۴۰ درصد کل تسهیلات شبکه بانکی را شامل می‌شود. از این میزان سهم بانک‌های دولتی ۲۴.۵ درصد و بانک‌های خصوصی شده نیز ۳۵.۵ درصد است.

بنابراین گزارش، سهم بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی از مجموع کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی در سال ۱۴۰۰نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۳ درصد رشد داشته است. کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی طی سال ۱۴۰۰ درمجموع ۱۱ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۶۸۴ میلیارد ریال بوده است.

تعداد کارکنان بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در پایان سال ۱۴۰۰ در حدود ۳۶ هزار و ۱۰۰ نفر برابر ۱۵ درصد از کل کارکنان شبکه بانکی (۲۴۱ هزار و 900 نفر) بوده است. این رقم برای بانک‌های دولتی ۱۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر و برای بانک‌های خصوصی شده نیز ۷۸ هزار و ۳۰۰ نفر برآورد شده است.

در دوره مورد بررسی در سال ۱۴۰۰ تعداد شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی بالغ‌بر ۳ هزار و ۱۹۹ شعبه و نسبت ۱۶ درصد از کل شعب شبکه بانکی کشور (۱۹ هزار و۷۴۰ شعبه) را به خود اختصاص داده‌اند.

سرانه اعطای تسهیلات در بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی به ازای هر نفر ۴۹۳ میلیارد ریال و سرانه اعطای تسهیلات به شعب نیز ۵.۵۵۹ میلیارد ریال بوده است. این میزان به وضوح بیانگر عملکرد مطلوب بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی است.

سهم 41.5 درصد از تسهیلات سرمایه در گردش

بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی همچنین با پرداخت مبلغ ۱۵ میلیون ۶۲۶ هزار و ۳۲۴ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش در سال ۱۴۰۱ به صاحبان کسب‌وکار در شش بخش اقتصادی (کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات، متفرقه) پرداخت کرده‌اند که سهمی برابر ۴۱.۵ درصد از کل تسهیلات شبکه بانکی کشور را دارا است. این میزان برای بانک‌های دولتی ۲۲.۶ درصد و برای بانک‌های خصوصی شده نیز ۳۵.۹ درصد است.

گفتنی است تسهیلات پرداختی در قالب تأمین سرمایه در گردش به بخش‌های اقتصادی کشور طی ۱۲ ‌ماهه سال ۱۴۰۱ برای کل شبکه بانکی کشور بالغ‌بر ۲۷ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال بوده که برابر ۶۱.۶ درصد از کل تسهیلات پرداختی است.

درراستای حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان در سال مورد گزارش از مجموع ۱۳ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداختی توسط شبکه بانکی کشور در بخش صنعت و معدن برابر ۴۰.۱ درصد آن (مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۸۲۱ میلیارد ریال) توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی پرداخت شده است و بدین ترتیب سهم اعطای تسهیلات برای این بخش اقتصادی نسبت به عملکرد دوره مشابه سال گذشته ۸۰ درصد افزایش‌ یافته است.

بنابر اعلام کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، طی ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ کل تسهیلات اعطایی در بخش خدمات، بالغ‌بر ۱۵ میلیون و ۲۱ هزار و ۶۱۳ میلیارد ریال بوده که از این رقم، مبلغ ۷ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۷۸۱ میلیارد ریال برابر ۵۳.۲ درصد، توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی تأمین شده است.

عملکرد این بخش نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از ۳۹ درصد رشد داشته است. این بخش به دلیل سهم به‌سزایی که در ایجاد اشتغال دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در گروه مصرف‌کننده نهایی (خانوار) نیز در بخش‌های تعمیرات، جعاله تعمیر مسکن، خرید مسکن غیرنوساز، خرید مسکن نوساز، خرید کالا، خرید خودرو، قرض‌الحسنه ازدواج، ضروری، فرزندآوری و ودیعه مسکن برابر ۳۱.۴ درصد از مجموع ۶ میلیون و ۸۵۹ هزار و ۴۶ میلیارد ریال تسهیلات اعطایی شبکه بانکی کشور بالغ‌بر ۲ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال سهم بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...