بانک‌ها گذرگاه اقتصاد دیجیتال

بانک‌ها گذرگاه اقتصاد دیجیتال

بانک‌ها گذرگاه اقتصاد دیجیتال؛ هوش مصنوعی به بانک‌ها کمک خواهد کرد تا سال ۲۰۳۰ هزینه‌های عملیاتی خود را بالغ‌بر 22 درصد کاهش دهند که این امر نزدیک به یک تریلیون دلاری صرفه‌جویی در پی خواهد داشت

به گزارش ، سیدمحمدحسین استاد، مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین در سرمقاله شماره 67 نشریه «ارتباط ایران‌زمین» درباره اقتصاد دیجیتال و نقش هوش مصنوعی در ارائه خدمات بانکی نوشته است که در ادامه می‌خوانید.

اهمیت نظام بانکی در کشورمان بر کسی پوشیده نیست و اکنون اغلب مدیران روابط عمومی و کارشناسان حوزه مسائل پولی و مالی به این نتیجه رسیده‌اند که اقتصاد دیجیتال از بستر بانک‌ها عبور می‌کند و گذرگاه آخر همه کسب‌وکارها اعم از خرد و کلان، درگاه‌های بانکی است.

این مسأله باید همواره متولیان امر را بیدار نگه دارد و آنها را به این نتیجه قطعی برساند که دوره بانکداری سنتی به‌طور کامل به سرآمده و اکنون نوبت طلایه‌داری بانکداری دیجتیال، بانکداری باز و بانکداری هوشمند است.

از آن طرف باتوجه به وزن و اعتبار ویژه‌ای که تولیدکنندگان به چک‌های صیادی داده‌اند، می‌توان بیش از پیش بر نقش ویژه شبکه بانکی در شکوفایی اقتصادی کشور امیدوار بود.

نکته بسیار مهم دیگری که در اینجا لازم می‌دانم به آن اشاره کنم، پدیده عجیب و قدرتمند هوش مصنوعی است؛ یادآور می‌شوم که صنعت مالی در جهان از نخستین حوزه‌هایی بود که به جنبش پر سر و صدای هوش مصنوعی (AI) پیوست و این حوزه همچنان شاهد استفاده روزافزون از این پدیده نوظهور است.

بانک‌های پیشرو در جهان از هوش مصنوعی برای کاربردهای متنوعی استفاده می‌کنند. از آنجا که تقاضای مشتریان برای خدمات مشاوره‌ای مالی شخصی‌سازی‌شده و پیشنهاد خدمات بانکی و مالی متناسب با نیازهای آنها افزایش یافته است، با دسترسی به حجم عظیمی از داده‌ها درباره مشتریان، بانک‌ها و نهادهای مالی می‌توانند از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری به نحو مطلوب بهره‌برداری کنند تا به مشتریان خود مشاوره و پیشنهادهای محصولات و خدمات مالی سفارشی ارائه کنند.

کاربرد دیگر هوش مصنوعی برای بانک‌ها، تجزیه و تحلیل ریسک اعتباری مشتری است؛ با به‌کارگیری سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، بانک‌ها می‌توانند به سرعت و دقت، رتبه اعتباری مشتری و ریسک اعتباری او را ارزیابی کنند و براساس آن، تسهیلات درخواستی مشتری را در اختیار او قرار دهند.

البته یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی در صنعت بانکداری، کمک به بهینه‌سازی فرایندهای کسب‌وکار در بانک‌هاست. با خودکارسازی فرایندها، بانک‌ها می‌توانند در زمان و منابع خود صرفه‌جویی و با کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی عملیات‌های خـود، از منابع خود به شکل بهتری بهره‌برداری کنند.

پیش‌بینی شده است هوش مصنوعی به بانک‌ها کمک خواهد کرد تا سال ۲۰۳۰ هزینه‌های عملیاتی خود را 22 درصد کاهش دهند که این امر به صرفه‌جویی نزدیک به یک تریلیون دلاری منتهی خواهد شد. یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت خدمات مالی، استفاده از آن به‌عنوان عامل ارائه‌دهنده خدمات پشتیبانی مشتری است که بهترین نمونه آن، چت‌بات‌های هوشمند هستند.

البته مهمترین کاربرد این فناوری از نگاه نگارنده، کمک به بانک‌ها در بهبود تشخیص تخلف/ تقلب و کاهش خطر وقوع جرائم مالی است؛ به‌عنوان نمونه با یادگیری ماشین، سیستم‌ها و نرم‌افزارهای بانکداری می‌توان داده‌های تراکنش‌ها را به‌صورت لحظه‌ای تجزیه و تحلیل و به‌صورت خودکار هشدارهای لازم را برای همکاران بانک ارسال و تراکنش‌های مشکوک را مسدود کرد.

جان کلام اینکه، در حوزه مسائل پولی و بانکی باید بیدار بود و تصویر بزرگ تحولات عمیق در این حوزه را مدنظر قرار داد.

شبکه بانکی کشور در آینده تأثیرگذارتر از آن چیزی خواهد بود که امروز حتی بتوان به آن فکر کرد، اگر روند دیجیتالی شدن بانک‌های ما سرعت لازم را به خود بگیرند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...