خصوصی‌ها 39.5 درصد کل تسهیلات بانکی را پرداختند

خصوصی‌ها 39.5 درصد کل تسهیلات بانکی را پرداختند

خصوصی‌ها 39.5 درصد کل تسهیلات بانکی را پرداختند؛ در نیمه نخست امسال سهم بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی از کل تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی کشور درمجموع ۹ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۲۴۶ میلیارد ریال بوده است.

به گزارش، براساس آمار و اطلاعات بانک مرکزی، کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی طی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲، درمجموع بالغ‌بر ۲۴ میلیون و ۳۶۲ هزار و ۶۲۲ میلیارد ریال تسهیلات مربوط به دو گروه شامل صاحبان کسب‌وکار (حقوقی و حقیقی) در شش بخش کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات، متفرقه و همچنین گروه مصرف‌کننده نهایی (خانوار) بوده است.

بنابراین گزارش سهم بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی از کل تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی کشور درمجموع ۹ میلیون و ۶۲۸ هزار و ۲۴۶ میلیارد ریال است که این رقم برابر ۳۹.۵ درصد کل تسهیلات را شامل می‌شود. در مقابل سهم بانک‌های دولتی از کل تسهیلات پرداختی در شبکه بانکی به میزان ۲۲.۸ درصد و بانک‌های خصوصی شده نیز ۳۷.۷ درصد سهم است.

براساس این گزارش سهم بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در بخش پرداخت تسهیلات در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۲۲ درصد رشد داشته است. تسهیلات پرداختی مزبور در این مدت درمجموع ۷ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال بوده است.

میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در بخش تسهیلات خرد ازجمله قرض‌الحسنه ازدواج، ضروری، فرزندآوری و اشتغال در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از ۷۳ درصد رشد داشت.

سهم 13 درصدی بانک‌ها از تولید ناخالص داخلی

به گزارش مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی (GDP) در پایان سال 1401 برحسب فعالیت‌های اقتصادی به قیمت‌های جاری بالغ‌بر 141 میلیارد و 227 میلیون و 874 هزار ریال بوده است؛ يكي از فعاليت‌هاي بانک‌ها كه می‌تواند نقش مهمی در افزايشGDP ، ايجاد فرصت‌های شغلي جديد و رونق و توسعه اقتصاد کشور ایفا کند، تسهیلات اعطایی بانک‌ها است. بنابراین سهم تسهیلات اعطایی از کل مصارف بانک‌ها در تزریق منابع به بخش‌های اقتصادی از تولید ناخالص داخلی در جدول زیر آمده است.

همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، بانک‌ها و مؤسسات اعتباري خصوصي به ترتيب برابر 35 درصد از مانده تسهيلات كل نظام بانكي و 13 درصد از توليد ناخالص داخلي را به خود اختصاص داده‌اند. این درصد در بانک‌های خصوصی شده به ترتيب 31 درصد از تسهيلات اعطايي و 11 درصد سهم از GDP است.

بانک‌های خصوصي طي حدود دو دهه فعاليت با اختصاص ۳۵ درصد مانده تسهيلات اعطايي كل نظام بانكي و ۱۳ درصد از توليد ناخالص داخلي نقش مؤثری در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور ايفا کرده‌اند.

براساس آمار بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی با پرداخت ۸ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۸۴۶ میلیارد ریال تسهیلات طی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به صاحبان کسب‌وکار در شش بخش اقتصادی مزبور، سهمی برابر ۴۰ درصد از کل تسهیلات شبکه بانکی کشور در این بخش را داشته‌اند که این موضوع بیانگر نقش مهم بانک‌های خصوصی در رونق اقتصاد و کسب‌وکارهاست. سهم بانک‌های دولتی در این بخش ۲۰.۷ درصد و سهم بانک‌های خصوصی شده نیز ۳۹.۳ درصد است.

اختصاص 6.6 درصد تسهیلات به سرمایه در گردش

بنابر اعلام روابط عمومی کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی کشور، تسهیلات پرداختی در قالب تأمین سرمایه در گردش به بخش‌های اقتصادی کشور طی این شش ‌ماه برای کل شبکه بانکی کشور بالغ‌بر ۱۵ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۵۹ میلیارد ریال بوده که معادل 6.62 درصد از کل تسهیلات پرداختی بوده است.

از سوی دیگر و درراستای حمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان از مجموع ۷ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۴۶۱ ميليارد ريال تسهيلات پرداختی توسط شبکه بانکی کشور در بخش صنعت و معدن که سهمی معادل ۳۵ درصد از کل تسهیلات به بخش‌های اقتصادی کشور را داراست، معادل ۳۲ درصد آن (مبلغ ۲ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۳۲۴ میلیارد ریال) توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی پرداخت شده است. سهم اعطای تسهیلات در نظام بانکی برای این بخش نسبت به عملکرد دوره مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش‌یافته است.

همچنین طی ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ کل تسهیلات اعطایی در بخش خدمات، بالغ‌بر ۸ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۸۰۲ میلیارد ریال بوده که از این رقم مبلغ ۴ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۴۱۲ میلیارد ریال معادل ۵۱.۹ درصد، توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی تأمین شده است. بدین ترتیب عملکرد این بخش نسبت به دوره مشابه سال گذشته در کل نظام بانکی کشور بیش از ۲۷ درصد رشد داشته است. این بخش به دلیل سهم بسزایی که در ایجاد اشتغال دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سهم 37 درصدی خانوار از تسهیلات بانکی

در گروه مصرف‌کننده نهایی (خانوار) با اهداف تعمیرات، جعاله تعمیر مسکن، خرید مسکن غیرنوساز، خرید مسکن نوساز، خرید کالا، خرید خودرو، قرض‌الحسنه ازدواج، ضروری، فرزندآوری، اشتغال، ایثارگران، بهزیستی، کمیته امداد و ودیعه مسکن برابر ۳۷.۲ درصد از مجموع ۳ میلیون و ۹۶۸ هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال تسهیلات اعطایی شبکه بانکی کشور، سهم بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی است.

گفتنی است اعطای این تسهیلات ( برابر یک میلیون و ۴۷۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال) در بانک‌های خصوصی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۳.۸ درصد رشد داشته که این میزان رشد در مقایسه با عملکرد سال‌های گذشته از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده است. این میزان برای بانک‌های دولتی برابر ۳۳.۷ درصد از کل و بالغ‌بر یک میلیون ۳۳۷ هزار و ۵۴۳ میلیارد ریال است.

بررسی آمار و ارقام یاد شده در بخش‌های مختلف اقتصادی بیانگر این واقعیت است که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی همواره در تلاش بوده‌اند همسو با سیاست‌های کلان کشور نقش مهمی در رونق تولید، ایجاد اشتغال و افزایش رشد اقتصادی کشور ایفا کنند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...