افزایش 90 درصدی تورم گوشت قرمز و مرغ

افزایش 90 درصدی تورم گوشت قرمز و مرغ

افزایش 90 درصدی تورم گوشت قرمز و مرغ؛ در سومین ماه 1402 بیشترین افزایش شاخص قیمت، نسبت به خرداد 1401 در بخش کالایی به ترتیب مربوط به افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ، میوه و خشکبار و گروه آبزیان بوده است.

به گزارش خبرنگار ، داده‌های مرکز آمار ایران درباره تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور نشان می‌دهد که درصد تغییر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در خرداد 1402 نسبت به ماه اردیبهشت یا همان تورم ماهانه کاهش یافته و به 2 درصد رسیده که نزدیک به 9 واحد درصد از رقم مشابه سال قبل کمتر بوده و مشابه ارقام سال‌های  1399 و 1400 است.

در سومین ماه سال 1402 بیشترین افزایش ماهانه شاخص قیمت در بخش کالایی به ترتیب مربوط به افزایش قیمت گروه چای، قهوه و نوشابه به میزان 5.7 درصد، گروه آبزیان 5.3 درصد و گروه شیر، پنیر و تخم‌مرغ 4.5 درصد بوده و در مقابل گروه سبزیجات از کاهش قیمت 4.6 درصد برخوردار شده است.

در بخش خدمات، بیشترین افزایش ماهانه شاخص قیمت به ترتیب متعلق به خدمات هتل و رستوران با 6.2 درصد افزایش، خدمات حمل‌ونقل عمومی 5.5 درصد و بهداشت و درمان 4.8 درصد است.

همچنین  باتوجه به ضرایب اهمیت کالاها و خدمات در سبد هزینه خانوارهای کشور، میزان مشارکت گروه‌های کالایی خدماتی در تورم متفاوت است؛ به طوری که در سومین ماه امسال، بیشترین مشارکت در تورم ماهانه مربوط به مسکن به ویژه اجاره به میزان با 0.77 واحد درصد، گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با 0.61 واحد درصد، خدمات بهداشت و درمان با 0.32 واحد درصد و همچنین پوشاک و کفش با 0.16 واحد درصد بوده است.

تورم ماهانه خرداد برای خانوارهای روستایی 1.8 درصد و برای خانوارهای شهری 2.1 درصد گزارش شده است به این ترتیب، بالاترین تورم ماهانه در سومین ماه سال 1402 متعلق به استان‌های کرمان، قزوین، تهران و خراسان شمالی و کمترین تورم ماهانه متعلق به استان‌های بوشهر، قم و ایلام بوده است. نکته اینکه تورم ماهانه استان تهران از میانگین کل کشور بیشتر است.

کاهش 4.7 درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه

در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار ایران تحولات تورم نقطه به نقطه مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه آن آمده است: سیر نزولی تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور نسبت به ماه مشابه پارسال که با عنوان تورم نقطه به نقطه خوانده می‌شود، در خرداد 1402 استمرار یافت و در این ماه به 42.64 درصد رسید که 4.7  واحد درصد از رقم مشابه سال قبل کمتر بوده و همچنین کمترین رقم طی ده سال اخیر را نشان می‌دهد.

در سومین ماه سال 1402 بیشترین افزایش شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل در بخش کالایی به ترتیب مربوط به افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ به میزان90 درصد، میوه و خشکبار 64 درصد و گروه آبزیان 60 درصد است.

 در بخش خدمات بیشترین افزایش شاخص قیمت در مقیاس سال قبل به ترتیب متعلق به خدمات هتل و رستوران با 63 درصد افزایش، خدمات حمل‌ونقل عمومی 58 درصد و خدمات بهداشت درمان 54 درصد است.

تورم نقطه به نقطه خرداد 1402 برای خانوارهای روستایی 43.2 درصد بوده که 0.6 واحد درصد بیشتر از میانگین کل است، این شاخص برای خانوارهای شهری 42.5 درصد اعلام شده است.

بالاترین تورم نقطه به نقطه در سومین ماه سال 1402 متعلق به استان‌های یزد، کردستان و همدان و کمترین تورم مشابه نیز متعلق به استان‌های خوزستان، سمنان و زنجان بوده است. تورم نقطه به نقطه استان تهران نیز کمتر از میانگین کل کشور نشان می‌دهد.

تورم 48.5 درصدی در خردادماه

از سوی دیگر در خردادامسال شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ١٨٩,٣ رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ٤٢.٦ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٤٨.٥ درصد افزایش داشته اما نسبت به اردیبهشت امسال (49.1 )، ٠,٦ واحد درصد کاهش یافته است.

دامنه تغییرات تورم سالانه خردادماه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 46 درصد برای دهک دهم تا ٥٣.٤ درصد برای دهک اول است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٧.٤ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٧.٥ واحد درصد) ٠.١ واحد درصد کاهش داشته است.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...