گفت‌وگوی رو در روی تجار سین‌کیانگ با تجار ایرانی

گفت‌وگوی رو در روی تجار سین‌کیانگ با تجار ایرانی

گفت‌وگوی رو در روی تجار سین‌کیانگ با تجار ایرانی؛ هیأت تجاری سین‌کیانگ با تجار ایرانی گفت‌وگو کرد؛ هیأت تجاری سفرکرده از استان خودمختار سین کیانگ چین به تهران با شرکت‌های ایرانی در محل هتل اسپیناس پالاس به گفت‌وگو نشستند.

به گزارش ، اتاق بازرگانی ایران و چین روز شنبه ۱۷ تیر 1402 با همکاری سفارت چین در ایران، کنفرانس تبادلات اقتصادی و تجاری ایران و استان سین کیانگ چین را با حضور «لی یی فی»، معاون دبیر حزب کمونیست در استان خودمختار سین کیانگ چین در راس هیأتی ۴۰ نفره متشکل از مقامات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این استان در محل هتل اسپیناس پالاس برگزار کرد.

در این مراسم علی فکری، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران، برخی مقامات وزارت امور خارجه، معاونت امور بین‌الملل اتاق بازرگانی ایران، اعضای اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین و فعالان بخش خصوصی دو کشور حضور داشتند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در این مراسم  درباره بهبود روابط استان سین کیانگ و ایران و افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه اظهار داشت: استان خودمختار سین کیانگ در غرب چین به‌دلیل مسلمان بودن دارای قرابت‌های فرهنگی دیرینه با ایران در پرتو جاده تاریخی ابریشم بوده و این تشابهات فرهنگی، نقطه مثبتی در گسترش تعاملات ایران با این استان است.

مجیدرضا حریری با تصریح اینکه هیچ کجای چین به مانند سین کیانگ به ایران نزدیک نیست بر آمادگی اتاق ایران و چین برای افزایش همکاری‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک با فعالان اقتصادی سین کیانگ تاکید کرد.

حریری صادارت محصولات و مواد غذایی حلال به سین کیانگ را یکی از فرصت‌های تجاری در این ارتباط برشمرد.

وی با اشاره به بازگشایی دفتر نمایندگی اتاق ایران و چین در جمعه پیش رو، آن را یکی از اقدامات این اتاق درجهت تعمیق روابط تجاری میان ایران و چین عنوان کرد و یادآور شد: تا پایان امسال 2 دفتر دیگر و سرجمع 3 دفتر نمایندگی در چین راه‌اندازی خواهد شد و تعداد این دفاتر تا تیرماه 1403 به 5 دفتر خواهد رسید که دفتر پنجم در استان سین کیانگ است. 

علی فکری، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران نیز در این مراسم با اشاره به سفر رییس جمهور به چین و عضویت اصلی ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: تنوع حوزه‌های اقتصادی برای تبادلات تجاری میان ایران و چین زیاد است و توسعه روابط بین دو کشور برای هر دو از اولویت برخوردار است.

بنابر اعلام اقتصادمند، این نشست بالغ‌بر 4 ساعت طول کشید و پس از پایان سخنرانی مقامات حاضر در جلسه، هیأت تجاری استان سین کیانگ که در قالب شرکت‌های مختلف در زمینه‌های توریسم، کشاورزی و صنایع غذایی، انرژی، نفت و گاز، ساخت‌وساز، شیمیایی، حمل‌ونقل، راه‌آهن، معدن، سرمایه‌گذاری و دارو به تهران سفر کرده‌اند با تجار حاضر در جلسه و مدیران شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ایرانی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

گفتنی است استان سین کیانگ در یک دهه اخیر استانی کلیدی در ابتکار کمربند-راه دولت چین به شمار می‌آید که به سبب موقعیت جغرافیایی آن، مسیر اصلی ترانزیت کالا و خدمات از چین به آسیای مرکزی و اروپا بوده است.

همچنین یکی از قطب‌های مهم کشاورزی، صنعت و انرژی‌های تجدیدپذیر در چین به شمار می‌آید.

استان خودمختار سین کیانگ دارای جمعیتی بالغ‌بر ۲۶ میلیون نفر و از نظر وسعت بزرگترین استان چین با مساحت ۱.۶ میلیون کیلومتر مربع (برابر با وسعت ایران) است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...