الحاق تعدادی از شرکت‌های جهاد کشاورزی به وزارت بازرگانی

الحاق تعدادی از شرکت‌های جهاد کشاورزی به وزارت بازرگانی

الحاق تعدادی از شرکت‌های جهاد کشاورزی به وزارت بازرگانی؛ دولت این اجازه را از مجلس خواسته است تا اگر تشخیص داد وظایف بازرگانی زیرمجموعه‌های جهاد کشاورزی به وزارت بازرگانی نوین الحاق شود.

به گزارش ، رئیس امور ساختارهای سازمانی سازمان امور اداری و استخدامی کشور با بیان این مطلب اعلام کرد که براساس لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، شش سازمان و شرکت به این وزارتخانه جدید واگذار می‌شوند.

علیرضا شاهپری درباره جزئیات و فرآیند تشکیل لایحه وزارت بازرگانی اظهار داشت: براساس لایحه تشکیل وزارت بازرگانی برخی از سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به صراحت در حوزه بازرگانی وظایفی برعهده دارند و ماموریت آنها حول این محور است، به وزارت بازرگانی منتقل خواهند شد.

شاهپری افزود: درباره دستگاهی مانند شرکت پشتیبانی امور دام که بخشی از وظایفش در حوزه تولید و بخشی دیگر در حوزه کشاورزی تعریف می‌شود، تصمیمی متفاوت گرفته خواهد شد. به این معنا که دولت این اجازه را از مجلس خواسته است که در این ارتباط تعیین تکلیف کند تا اگر دولت تشخیص داد که عمده این وظایف در حوزه بازرگانی است به وزارتخانه جدید منتقل شود و وظایف دیگر که در حیطه متولی دیگر (جهاد کشاورزی) است در همان وزارتخانه بماند.

وی اضافه کرد: در این راستا شش سازمان و شرکت ازجمله سازمان توسعه تجارت، شرکت نمایشگاههای بین‌المللی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و صندوق ضمانت صادرات ایران به‌طور قطع به وزارت بازرگانی جدید منتقل می‌شوند.

به‌گفته او، درباره مواردی که روی آنها ابهامی وجود داشت نیز دولت و هیات وزیران در قالب لایحه تقدیمی از مجلس تقاضا کرد که بتوان با تصویب هیات وزیران، آنها را در وزارت بازرگانی تمشیت کند. البته انتقال بعضی از سازمان و دستگاه‌های دیگر هم در مجلس مطرح و قرار شد مطالعات بیشتری روی آن‌ها انجام شود و در فرضت مقتضی شاید برخی از سازمان‌ها و شرکت‌های دیگر هم به وزارت بازرگانی اضافه شود.

شاهپری ادامه داد: یکی از دلایل عمده برای اثبات ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی این است که در حال حاضر در وزارت صنعت، معدن و تجارت بالغ‌بر ۱۳ سازمان و شرکت و موسسه ذیل این وزارتخانه وجود دارد و درواقع مدیریت این مجموعه‌ها و شش شورا و هیات زیرنظر مستقیم اوست. بنابراین دولت به این نتیجه رسید باتوجه به تنظیم بازار و وظایف حوزه بازرگانی که به نوعی مغفول شده است.

رئیس امور ساختارهای سازمانی سازمان امور اداری و استخدامی کشور خاطرنشان کرد: البته در سنوات گذشته دولت‌ها تصمیم گرفتند در ارتباط با تنظیم بازار و در قالب قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی بخشی از این وظایف بین وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی جابجا شود. 

وی تصریح کرد که دولت دنبال این است که وزارت بازرگانی نوینی با رویکردهای جدیدی شکل بگیرد، بنابراین وزارت بازرگانی وظایفش در حوزه تامین و ذخیره‌سازی در حوزه ترانزیت و حمل و نقل در حوزه تنظیم بازار و .. تعریف شده و این انتظاری است که دولت از این وزارتخانه دارد. 

بنابر اعلام ایسنا، شاهپری در پاسخ به اینکه آیا وزارت بازرگانی نوین از نظر ساختاری و شرح وظایف با وزارت بازرگانی سابق تفاوتی دارد یا خیر و این تفاوت دقیقا در چیست؟ گفت: در لایحه، مسأله اساسنامه این وزارتخانه مطرح خواهد شد، چراکه اساسنامه وزارت بازرگانی برای سابق است و در حال حاضر براساس رویکرد نوین باید تنظیم و تدوین شود تا بتوان مسائلی مانند مدیریت زنجیره تامین تا تولید، تنظیم بازار و حکمرانی داده را نیز در آن گنجاند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...