ذخایر گاز اروپا به کف رسید

ذخایر گاز اروپا به کف رسید

اتحادیه اروپا تقریباً 40 درصد گاز خود را از طریق خطوط لوله روسیه دریافت می کند که تعدادی از آنها از اوکراین عبور می‌کنند اما ذخایر گاز در اروپا طی ماه جاری میلادی به پایین‌ترین سطح خود رسید.

به گزارش صنعت‌صنف به نقل از راشاتودی، ذخایر گاز در اروپا طی ماه جاری میلادی باز هم کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود رسید.

بر اساس داده‌های انجمن زیرساخت گاز اروپا، مصرف گاز از تاسیسات ذخیرهسازی این قاره در ژانویه سال جاری میلادی یک سوم بیشتر از میانگین پنج سال گذشته است.

این در حالی است که کارشناسان نگرانی‌هایی را درباره خطر قطع کامل عرضه به اتحادیه اروپا در صورت تشدید تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف ابراز کرده‌اند.

اتحادیه اروپا تقریباً 40 درصد گاز خود را از طریق خطوط لوله روسیه دریافت می کند که تعدادی از آنها از اوکراین عبور می‌کنند.

آمارها نشان می‌دهد که مخازن گاز تا 27 ژانویه 39.65 درصد پر از گاز بودند. این نخستین بار است که موجودی انبارها به زیر 40 درصد کاهش می یابد. این سطح 15.6 درصد کمتر از میانگین پنج سال گذشته محسوب می‌شود.

به طور معمول، ذخایر گاز اروپا تا اوایل و اواسط ماه فوریه حتی به نصف نمی‌رسد. در برخی از زمستان‌های معتدل، این ذخایر تا اوایل ماه مارس به زیر نقطه میانی نمی‌رسند.

بر اساس این گزارش، در بسیاری از قراردادها با تامین کنندگان گاز، از شاخص بورس "برای یک ماه آینده" استفاده می شود که اکنون قیمت‌ها به بالاترین حد خود رسیده است.

به طور متوسط، گاز در بورس هلند TTF در ماه گذشته با قیمت 1310 دلار برای هر هزار متر مکعب معامله شده است که حداکثر ارزش آن تا 2138 دلار نیز رسید.

به گفته کارشناسان، در چنین شرایطی، خرید گاز در بازار نقدی به طور متوسط 976 دلار در هر هزار متر مکعب راه حل خوبی به نظر می رسد.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...