جداسازی حق‌الزحمه مشاوران املاک از قیمت ملک

جداسازی حق‌الزحمه مشاوران املاک از قیمت ملک

جداسازی حق‌الزحمه مشاوران املاک از قیمت ملک؛ عضو کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد کرد برای جلوگیری از تبانی بنگاه‌های معاملات ملکی باید حق‌الزحمه آنها از قیمت ملک جدا شود.

به گزارش ، عبدالجلال ایری با بیان اینکه برخی مشاوران املاک با تبانی اقدام به افزایش قیمت مسکن می‌کنند تا حق‌الزحمه یا کمیسیون بیشتری بگیرند، گفت: حق‌الزحمه مشاوران املاک از قیمت ملک جدا می‌شود.

ایری اضافه کرد: تبانی مشاوران املاک برای افزایش قیمت مسکن، موضوع جدیدی نبوده و بارها نسبت به وجود فضای خالی از نظارت و احتمال تخلف و تبانی دفاتر مشاوران املاک هشدار داده‌ایم.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه کمیسیون‌ها و حق مشاوران املاک قسمتی از بهای ملک هستند، سود این صنف در افزایش قیمت مسکن بوده و برخی از فعالان این حوزه با قیمت‌سازی کاذب و تبانی با یکدیگر اقدام به افزایش قیمت خانه‌ها در مناطق مختلف می‌کنند که درنهایت دود آن به چشم همه اقشار جامعه به ویژه افراد کم‌درآمد می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه در بازار ملک، تلاش کردیم در طرح ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی گامی درجهت ساماندهی دفاتر مشاوران املاک برداریم و شاخص‌هایی را برای رتبه‌بندی آنها در نظر بگیریم و سپس حق مشاوره یا تعرفه بنگاه‌ها را از بها کلی ملک تفکیک کنیم. این اقدام ابتدایی و موثری برای ساماندهی این صنف است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: برخی افراد با قیمت‌سازی در پلتفرم‌های اینترنتی نسبت به افزایش قیمت مسکن اقدام می‌کنند بنابراین در کنار نظارت بر دفاتر مشاوران املاک باید فعالیت دلالان و سوداگران در پلتفرم‌ها نیز رصد و اقدامی درجهت خنثی‌سازی اقدامات مخرب برداشته شود. البته که این امر بیشتر از سوی محتکران مسکن و افرادی که دارای تعداد بالایی ملک هستند، انجام می‌شود لذا اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و شناسایی محتکران گامی موثر در این مسیر است.

بنابر اعلام خانه ملت وی گفت:‌ باید به سمتی حرکت کنیم که محدوده‌های قیمتی هر ملک برای متقاضیان مسکن، کاملا شفاف و مشخص باشد تا امکان سودجویی از فضای ملتهب و بی‌نظم ملک کاهش پیدا کند. درضمن با اجرای طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی باید کاری کنیم که دلالی صرفه اقتصادی نداشته باشد تا به مرور زمان ملک به کالایی مصرفی تبدیل شود.

اخطار به ۲ پلتفرم اعلام قیمت مسکن

گفتنی است پیش از این نیز رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی فراجا اظهار داشت که دو پلتفرم را شناسایی کردیم که بیشترین دخالت را در بالا بردن قیمت مسکن داشتند و با همکاری وزارت صمت و اتحادیه کسب و کارهای مجازی آنها را شناسایی کردیم و برای آخرین بار اخطار جدی به این ۲ پلتفرم داده شد.

علی نوروزی اظهار کرد: برابر قانون نظام صنفی، اتحادیه موظف است واحدهای صنفی دایر شده غیرمجاز را شناسایی کند تا پلیس با آنها برخورد کند. یک‌هزار و 180 نامه برای اعمال قانون برای بنگاه‌ها به پلیس اماکن ارسال شد و از یکهزار و 180 مورد بالغ‌بر 804 واحد صنفی اعمال قانون شده و 475 واحد صنفی دیگر یا مجوز گرفته‌اند یا نامه جلوگیری از پلمب آورده‌اند.

به‌گفته وی در تهران حدود 11 هزار مشاور املاک دارای مجوز داریم.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...