هشدار درباره جهش قیمت مرغ در آذرماه

هشدار درباره جهش قیمت مرغ در آذرماه

هشدار درباره جهش قیمت مرغ در آذرماه؛ استفاده از مرغ اجداد نژاد آرین دیگر به صرفه نیست و اصرار بر آن، به زیان در تولید و کمبود گوشت مرغ در کشور منجر خواهد شد.

به گزارش ، دبیرکل فدراسیون ملی طیور با بیان این مطلب، به طرح گزارشی درباره وضعیت زیرساخت‌های تولید گوشت مرغ در کشور پرداخت و اصرار دولت بر بهره‌گیری واحدهای تولید گوشت مرغ از مرغ اجداد نژاد آرین را مورد نقد قرار داد.

فرزاد طلاکش افزود: ضریب تبدیل نژاد آرین حداقل 15 درصد بیشتر از دیگر نژادهای خارجی موجود در کشور است در حالیکه بررسی‌ها به وضوح نشان داده است که کیفیت لاشه مرغ نژاد آرین در مقایسه با دیگر نژادهای خارجی، پایین‌تر است.

طلاکش با ارائه برخی آمار و مطالعات صورت گرفته از سوی فدراسیون ملی طیور، عنوان کرد که احتمالاً طی آذرماه امسال، قیمت مرغ در بازار ایران بار دیگر دستخوش تغییر و جهش خواهد شد.

در ادامه نشست نود و چهارم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز در سخنانی با اشاره به نیاز روزانه 1500 تن گوشت مرغ برای استان تهران، تصریح کرد که یکی از مشکلات فعلی در تولید این محصول، معطلی بیش از حد ترخیص کشتی‌های حامل بار سویا در بنادر کشور است که این معطلی نیز به مساله تخصیص ارز برمی‌گردد.

جبرئیل برادری با بیان اینکه طی امسال، میزان جوجه‌ریزی در واحدهای تولیدی مرغ در استان تهران افزایش یافته است، یادآور شد که میزان جوجه‌ریزی در استان تهران از 130 میلیون قطعه در ماه نباید کمتر شود.

برادری همچنین راه‌اندازی مگافارم‌ها در استان تهران را یکی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی تهران طی همکاری و مشارکت سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی اعلام و تصریح کرد که در استان تهران نگرانی برای تامین اجداد گوشتی مرغ وجود ندارد.

سپس علی تقوی‌فر، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با اشاره طرح چندباره موضوع نژاد مرغ آرین در مراکز تحقیقاتی و عدم توفیق آن، خواستار تعیین تکلیف این مساله یکبار برای همیشه شد.

او بر این عقیده بود که دولت قادر به انجام تحقیقات در زمینه نژاد مرغ آرین نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران هم به این نکته اشاره کرد که نهادهای بالادستی و سیاستگذار کشور درباره نژاد مرغ آرین تکالیفی را مشخص کرده‌اند که بخشی از آنها اجرایی نشده است.

محمد علی‌مهری افزود: آنچه سبب شد، موضوع تولید نژاد آرین مطرح شود، تشدید تحریم‌ها بود و به همین دلیل این تصمیم به لحاظ پدافندی، تصمیم صحیحی بود. البته موسسه تحقیقات وزارت کشاورزی نیز قرار بود که طی این سال‌ها روی نژاد آرین اصلاح نژاد انجام دهد که در ظاهر این امر به طور کامل انجام نگرفته است.

پیشنهاد علی‌مهری این بود که ضمن حفظ سایه آرین در صنعت مرغداری، در کوتاه‌مدت سهم نژاد آرین در تولید مرغ معادل 15 درصد باشد که مساله‌ای برای تامین مرغ در بازار پدید نیاید.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...