کاهش 5 میلیارد دلاری درآمد صنعت مخابرات ایران

کاهش 5 میلیارد دلاری درآمد صنعت مخابرات ایران

کاهش 5 میلیارد دلاری درآمد صنعت مخابرات ایران؛ درآمد صنعت مخابرات ایران از 7 میلیارد دلار در سال 1388 به حدود 2 میلیارد دلار در پایان سال 1401 رسیده است.

به گزارش ، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران با بیان این مطلب در نشست هفتم هیات نمایندگان اتاق تهران، وضعیت درآمد ارزی صنعت مخابرات کشور را بسیار نگران‌کننده دانست.

فرزین فردیس ادامه داد: شرکت مخابرات ایران شامل مخابرات ایران و همراه اول در سال 1388 به‌عنوان بزرگترین اپراتور مخابراتی کشور با قیمت 16 هزار میلیارد تومان معادل 18 میلیارد دلار مثلاً خصوصی‌سازی شد و سهامدار عمده برای پرداخت 8 هزار میلیارد تومان برابر 50 درصد سهام در طول هشت سال، باید سالانه 800 میلیارد تومان باید پرداخت می‌کرد. درنتیجه به‌طور تقریبی همه سود حاصل از فعالیت‌های این شرکت بابت اصل معامله پرداخت شد.

فردیس اضافه کرد: طی 10 سال نیز دولت به دلایلی به هیچ عنوان اجازه افزایش تعرفه‌ها را نداد و درآمدزایی همه اپراتورهای زیرساخت را به حداقل و سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای و زیرساختی آنها را به صفر رسانده است.

منشی هیات رییسه اتاق تهران با بیان اینکه درآمد صنعت مخابرات از 7 میلیارد دلار در سال 1388 به حدود 2 میلیارد دلار در پایان سال 1401 رسیده است، تصریح کرد: دولت در شرایطی به بهانه کاهش قدرت خرید مردم، اجازه افزایش تعرفه‌ها در این صنعت را نداده است که در سال 1400 برابر 3.5 میلیارد دلار موبایل وارد کشور شده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه خاطرنشان کرد: شیوه دستوری خصوصی‌سازی و قیمت‌گذاری دستوری در صنعت مخابرات کشور موجب افت شدید درآمدزایی، سودآوری و سرمایه‌گذاری در این صنعت شده است. علاوه‌بر این عدم سرمایه‌گذاری در این صنعت باعث تشدید شکاف دیجیتالی با دنیا، توقف رشد اقتصاد دیجیتال به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین موتورهای رشد اقتصادی کشور و یکی از معدود صنایع غیررانتی دارای توان رقابت در عرصه جهانی خواهد شد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...