جذب ترانزیت چین از مسیر شرقی غربی ایران

جذب ترانزیت چین از مسیر شرقی غربی ایران

جذب ترانزیت چین از مسیر شرقی غربی ایران؛ با اجرایی شدن کریدور حمل‌ونقلی چین به اروپا پیش‌بینی می‌شود بتوان سهم قابل توجهی از حجم ترانزیت چین به اروپا را به مسیر ترانزیت شرقی – غربی ایران جذب کرد.

به گزارش ، پروتکل کریدور حمل‌ونقلی چین به اروپا از مسیر ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه به امضای وزرا و نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) رسید.

دوازدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقل سازمان همکاری اقتصادی اکو با حضور شهریار افندی‌زاده به نمایندگی از وزیر راه و شهرسازی در شهر تاشکند ازبکستان در 11 آبان 1402 برگزار شد.

در حاشیه این نشست که با حضور وزرا و نمایندگان وزارتخانه‌های حمل‌ونقلی سازمان همکاری اقتصادی برگزار شده بود، پروتکل کریدور حمل‌ونقلی چین به اروپا از مسیر ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه به امضای وزرا و نمایندگان کشورهای یاد شده رسید.

بنابر این گزارش، یکسان‌سازی تعرفه‌ها و رویه‌های حمل‌ونقلی و فرایندهای مرزی در چارچوب پروتکل امضا شده میان کشورها به اجرا گذاشته می‌شود که بر این اساس پیش‌بینی می‌شود بتوان سهم قابل توجهی از حجم ترانزیت چین به اروپا را به مسیر ترانزیت شرقی – غربی ایران جذب کرد.

همچنین در دوازدهمین نشست وزرای حمل‌ونقل سازمان همکاری اقتصادی اکو درباره افزایش راهکارهای تقویت ارتباطات حمل‌ونقلی در منطقه اکو بحث و تبادل‌نظر شد.

ضرورت تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی منطقه اکو با مشارکت بانک توسعه آسیایی، تکمیل حلقه‌های مفقوده ریلی و جاده‌ای و همچنین راه‌های تجاری‌سازی و تقویت کریدورهای منطقه‌ای ازجمله اسلام‌آباد – تهران – استانبول، آلماتی – تهران – استانبول و کریدورهای شرق – غربی برای اتصال چین به اروپا و همچنین مسیرهای دریایی خزر، از دیگر مواردی بود که نمایندگان کشورهای عضو اکو درباره آن به گفت‌وگو پرداختند و تصمیماتی درباره آن گرفته شد.

ضرورت برقرار پایدار جریان حمل و نقل در شرایط بروز پاندمی‌ها و تغییرات ژئوپلتیکی از دیگر مواردی بود که وزرا و نمایندگان وزارتخانه‌های حمل و نقلی منطقه اکو بر ضرورت آن تأکید شد.

در این نشست شهریار افندی‌زاده با تشریح ابتکار حمل‌ونقلی ایران – راه، به بیان جزئیات این ابتکار و اجزای آن پرداخت و تأکید کرد: با به‌کارگیری این ابتکار، همه کشورهای منطقه خواهند توانست دسترسی امن و ارزانی را برای اتصال به جغرافیای پیرامونی از مسیر ایران بیابند.

در ادامه این اجلاس، بیانیه و تصمیمات وزرا برای توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت منطقه اکو خوانده شد.

نشست سیزدهم وزرای حمل‌ونقل سازمان همکاری اقتصادی، سال آینده به میزبانی ایران در تهران برگزار خواهد شد.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...