ترانزیت مانع برزگ تجارت ایران و روسیه

ترانزیت مانع برزگ تجارت ایران و روسیه

همایش مشترک تجاری ایران و فدراسیون روسیه، چهارم خردادماه در تهران برگزار شد.

به گزارش به نقل از اتاق تهران در ادامه برگزاری همایش، سفیر ایران در روسیه در سخنانی با بیان اینکه اراده دولت‌ها در ایران و فدراسیون روسیه، بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری شکل گرفته است، به برخی موانع موجود پیش روی توسعه مناسبات اشاره کرد.

کاظم جلالی ترانزیت را یکی از موانع سر راه تجارت ایران و روسیه دانست که دو کشور باید هرچه سریع‌تر گشایش‌هایی در این حوزه ایجاد کنند.

جلالی با اشاره به اینکه ارتباط زمینی میان ایران و روسیه از طریق کشور جمهوری آذربایجان و مرز سامور در این کشور، برقرار است، تصریح کرد که این مرز را باید توسعه داد تا از شلوغی کامیون‌های در حال تردد میان این دو بازار، کاسته شود.

وی با تاکید بر اینکه اسکله‌های دریایی که یکی دیگر از محل‌های ترانزیتی میان ایران و روسیه است، باید توسعه و تقویت یابد، افزود: لایروبی رود ولگا که ترانزیت دریایی دو کشور از طریق آن صورت می‌گیرد، ضروری است و این امر نیز باید از سوی دو کشور در دستورکار قرار گیرد. 

سفیر ایران در مسکو همچنین، به تسریع در توسعه خط ریلی رشت آستارا اشاره کرد و در این رابطه یادآور شد که این طرح باید از سوی دو کشور به صورت مشترک به سرانجام برسد.

وی همچنین تبدیل ارز دو کشور در تبادلات تجاری میان بنگاه‌های دو طرف را یکی دیگر از موانع پیش روی گسترش روابط عنوان کرد و اضافه کرد که در حوزه گمرکی نیز گرفتاری‌هایی وجود دارد که دو کشور باید هرچه سریع‌تر به رفع آن اقدام کنند.

j

همچنین لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران نیز با اشاره به اینکه انتظار می‌رود پس از سفر اخیر رئیس جمهوری ایران به روسیه فصل جدیدی در روابط دو کشور گشوده شود، گفت که پس از اجرایی شدن برجام، رفت‌‌وآمدهای زیادی میان استان‌های مختلف دو کشور صورت گرفت و قراردادهایی نیز میان دو طرف به امضا رسید؛ اما متاسفانه اغلب این قراردادها اجرایی نشد و به نحوی توافقات به فراموشی سپرده شد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم؛ این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد که استان‌های ایران و روسیه دارای ظرفیت بسیاری برای توسعه مراودات هستند و باید از این ظرفیت‌ها برای ارتقا سطح مناسبات بهره گرفت. 

جاگاریان در ادامه از آمادگی سفارت روسیه در ایران برای کمک به تجار ایرانی برای ورود به بازار روسیه و همکاری با شرکت‌های این کشور سخن گفت.

s

در ادامه این جلسه، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی با اشاره به روند رو به رشد روابط اقتصادی ایران و روسیه گفت: خوشبختانه روابط ایران و روسیه به ویژه در حوزه اقتصادی، روند رو به رشدی پیدا کرده است و در سال گذشته افزایش چشمگیری در حجم مبادلات بازرگانی صورت گرفته است. اگرچه باید اذعان کرد که ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور بسیار فراتر از این ارقام و اقدامات است و باید تلاش کرد که با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، بهره‌برداری بیشتری از این ظرفیت‌ها برای توسعه روابط دو کشور صورت گیرد.

مهدی صفری با اشاره به تعاملات مقامات دولتی و نمایندگان بخش خصوصی دو کشور، برای رفع موانع توسعه همکاری‌های اقتصادی، ابراز امیدواری کرد که با اجرای توافق‌های صورت گرفته در حوزه‌های مختلف ازجمله انرژی، حمل‌ونقل، ایجاد مراکز لجستیک، تسهیل و افزایش تردد از مبادی مرزی، گمرک، استاندارد و حمایت از سرمایه‌گذاران، علاوه‌بر افزایش مبادلات بازرگانی، اجرای طرح‌های مشترک نیز تسریع پیدا کند.

صفری با بیان اینکه «دو کشور علاوه‌بر همکاری اقتصادی دوجانبه می‌توانند با همکاری و هم‌افزایی، زمینه حضور و فعالیت در بازارهای سوم را فراهم کنند»، افزود: در این راستا می‌توان با سرمایه‌گذاری‌های مشترک و استفاده از ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی دو کشور، برای تولید و صادرات کالاها و خدمات به دیگر کشورها اقدام کرد.

او در ادامه گفت: نگرش ما به روابط با روسیه اصیل و بلندمدت بوده و متاثر از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مقطعی و تحت تاثیر روابط با دیگر کشورها نیست.

وی تاکید کرد: ما علاقمندیم علاوه‌بر تلاش برای افزایش مبادلات بازرگانی و تامین نیازهای وارداتی متقابل، زمینه فعالیت سرمایه‌گذاران روسی در ایران برای تولید کالاها و خدمات موردنیاز دو کشور و همچنین صادرات به کشورهای سوم را فراهم کنیم.

صفری سپس از آمادگی وزارت امور خارجه ایران برای تسهیل و تقویت ارتباطات و همکاری بین فعالان اقتصادی دو کشور سخن گفت.

در پایان بخش مربوط به سخنرانی مقامات دو کشور در این رویداد، فعالان اقتصادی از ایران و روسیه مذاکرات مستقیم و رو در رو پیرامون انجام همکاری‌های اقتصادی را آغاز کردند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...