ابلاغ دستورالعمل جدید واردات ته‌لنجی

ابلاغ دستورالعمل جدید واردات ته‌لنجی

ابلاغ دستورالعمل جدید واردات ته‌لنجی؛ دستورالعمل جدید کالاهای وارداتی ته‌لنجی ابلاغ شد و از چهارشنبه 22 آذرماه در گمرکات استان بوشهر اجرایی می‌شود.

به گزارش ، استاندار بوشهر با اشاره به اینکه استان بوشهر از ظرفیت بالایی در عرصه تجارت برخوردار است، اظهار داشت: درراستای حمایت از تجارت و بازرگانی در استان بوشهر و موضوع ته لنجی پیگیری‌هایی توسط مسئولان استان از سطح ملی و کشور صورت گرفت.

احمد محمدی‌زاده اضافه کرد: در این راستا نماینده ولی فقیه در استان، نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و شورای تامین به‌صورت ویژه در سطح ملی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیری لازم انجام دادند تا در دستورالعمل ابلاغی به نفع مردم استان تغییراتی ایجاد شود.

او بیان کرد: نتیجه این پیگیری درباره ته‌لنجی دستورالعمل جدید به استان بوشهر ابلاغ شد.

محمدی‌زاده تصریح کرد: در هر سفر لنج‌های تجاری که مجوز صادر می‌شود وزن کالاهای وارداتی ته لنجی برای ترخیص از 60 تن به 75 تن افزایش یافته است.

وی از افزایش تعداد اقلام وارداتی در قالب ته لنجی خبر داد و یادآور شد: براساس دستورالعمل جدید تعداد اقلام وارداتی توسط لنج‌های تجاری و سفاری از 59 قلم به 80 نوع کالا افزایش یافته است.

استاندار بوشهر افزود: در مواردی که حجم کالاهای وارداتی یک لنج از 75 تن به 150 تن افزایش یابد مازاد 75 تن به‌عنوان کالای ته‌لنجی سفر دوم آن لنج محاسبه و ترخیص می‌شود.

محمدی‌زاده بیان کرد: در مواردی اگر برخی از لنج‌ها تا سقف 15 تن برای سفر اول و تا سقف 30 تن  برای سفر اول و دوم با محاسبه نرخ تعیین شده که در ازای هر تن 65 میلیون تومان یعنی درواقع معادل 1500 دلار است می‌تواند کالای مازاد بر 75 تن و 150 تن ترخیص کند و به داخل کشور انتقال دهند.

وی با بیان اینکه این موارد در سطح ملی مصوب شده است گفت: پیرامون این موضع جلسه شورای تامین تشکیل شد و اتخاذ تصمیم کرد.

استاندار بوشهر با اشاره به اجرایی شدن مصوبه و دستورالعمل جدید ته لنجی از 22 آذرماه در گمرکات استان، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه در 5 بندر دیر، کنگان، دلوار، بوالخیر و لاور ساحلی کالاهای ته لنجی در حال تخلیه است حتی اگر ترخیص شده باشد، اگر کالایی در لنج‌ها باقیمانده اختلاف 60 تن قدیم تا 75 تن جدید به آنها مجوز ترخیص از سوی گمرکات داده می‌شود.

محمدی‌زاده اضافه کرد: این دستورالعمل با هماهنگی در سطح ملی از سوی شورای تامین استان بوشهر مصوب شد و از همه کسانیکه برای موضوع مهم ته لنجی که مسأله معیشت مردم و درراستای حمایت از تجارت و بازرگانی استان بوشهر است، تشکر می‌شود.

از سوی دیگر عضو مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های مهم اشتغال و تأمین معیشت مردم ساحل‌نشین استان بوشهر فعالیت تجاری و مبادلات مرزی است، اظهار داشت: این استان از دیرباز در عرصه تجارت دریایی فعال بود و زمانی بندر بوشهر دروازه کالاهای تجاری در ایران بوده و این مهم نقش این بندر نشان می‌دهد.

نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از مطالبات مردم ساحل‌نشین استان موضوع ته لنجی است گفت: مردم ساحل‌نشین استان بوشهر از طریق مبادلات تجاری از دیر باز امرار معاش و با سفر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در صادرات کالا و واردات کالاهای اساسی اقدام می‌کنند.

عبدالکریم جمیری اضافه کرد: تصمیم‌گیران باید توجه کنند که ملوانی و لنجداری، معیشت و زندگی مردم بنادر شمال استان بوشهر است و بارها تکرار شده که با توجه به اقتضائات زندگی و معیشت مردم تصمیم کارشناسانه گرفته شود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...