همه‌گیری کمبود قطعات خودروهای چینی در ایران

همه‌گیری کمبود قطعات خودروهای چینی در ایران

همه‌گیری کمبود قطعات خودروهای چینی در ایران؛ همه‌گیری نقص فنی و کمبود لوازم یدکی خودروهای چینی و گرانی آنها در بازار وجود دارد و واردکنندگان چنین خودروهای پاسخگوی این کمبود نیست.

به گزارش ، رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران با انتقاد از واردات خودروهای بی‌کیفیت چینی گفت: این خودروها گاه مشکلات اپیدمی و خاصی دارند و همین مشکل موجب شده یک قطعه خاص پر مصرف شود؛ مثلا یک خودروی چینی مشکل رادیات دارد و قطعه مورد نظر نیز در بازار وجود ندارد.

علیرضا نیک‌آئین درباره مشکلات بازار لوازم یدکی خودروهای چینی افزود: این عیب و مشکل خودروها در بازار محسوس است و دفاعیه‌های بسیاری از سوی خودروسازان و مسئولان صورت گرفت و بنده آن را غیرمنطقی می‌دانم و به صورت میدانی هم این مسأله را اثبات خواهم کرد.

نیک‌آئین اضافه کرد: این خودروها گاه مشکلات همه‌گیری و خاصی دارند و همین مشکل موجب شده یک قطعه خاص پرمصرف شود؛ به‌عنوان نمونه یک خودروی چینی مشکل رادیات دارد و قطعه مورد نظر نیز در بازار وجود ندارد.

او ادامه داد: شرکت واردکننده مقصر نیست چون این عیب یکباره محرز شده و همه خودروهای موردنظر چنین مشکلی را دارند و تامین قطعه از سوی سازنده در کشور نیز جوابگو نیست.

نیک‌آئین یادآور شد: ما مشکل دانش فنی و ابزارآلات مخصوص و نبود قطعات یدکی داریم و اینها است که بازار خودروهای چینی را با مشکل روبه‌رو کرده، در حالیکه تنوع واردات از یک کشور را داریم.

رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران افزود: تابلوهای تبلیغاتی داخل شهر، سراسر خودروهایی است که وارد می‌شوند ولی نمایندگی‌ها فقط در یک زمان مشخص مشکلات را پوشش می‌دهند و از آن به بعد خودروی وارد بازار شده، تحت پوشش ما می‌شود.

نیک‌آئین با بیان اینکه قطعات مورد نظر به صورت موردی یا هوایی وارد می‌شود که قیمتی گزاف پیدا می‌کند، ابراز کرد که آمادگی برای آموزش تخصصی وجود دارد.

به تأکید وی، این یک کار ملی است و همه باید کمک کنیم تا این مشکل حل شود؛ در حالیکه منطقی نیست یک قطعه چینی در برابر قطعه یک خودروی اروپایی با دو سه برابر قیمت فروخته شود.

بنابر اعلام تسنیم در ادامه رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران با بیان اینکه تصمیمات مدیریتی آثار حقوقی و اجتماعی دارد، گفت: زمانی که با یک کشور برای ورود خودرو قرارداد بسته می‌شود، تدابیر لازم برای آموزش نیروی متخصص و گارانتی و وارانتی و قطعات یدکی آن خودرو دیده نمی‌شود.

سیداحمد حسینی افزود: صاحب یک کارخانه چینی فقط به فکر سود خود است و معضلاتی را برای کشور ما پدید می‌آورد.

حسینی اضافه کرد: امروز در چین خودروهای هیبریدی یا برقی کمتر از ایران است و خودروهای این چنینی که وارد کشور ما می‌شود در چین با اقبال مورد استفاده قرار نگرفته است بنابراین قطعات یدکی آن به اندازه تولید نمی‌شود.

وی با انتقاد از ممنوعیت واردات خودروهای اروپایی به بهانه حمایت از تولید داخل تاکید کرد که این اقدام موجب بالا رفتن کیفیت داخلی نشده و فقط قیمت‌ها را دامن زده و از طرفی دروازه واردات بدون حساب‌کتاب را به روی خودروی چینی باز کرده‌ایم.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران تصریح کرد: امروز عرضه کمتر از تقاضاست و بنابراین با افزایش قیمت روبه‌رو هستیم و به راحتی قطعات خودروهای چینی یافت نمی‌شود؛ همه هزینه‌ها نیز بر یک قطعه بار می‌شود که مصرف‌کننده قرار است نرخ آن را بپردازد و متاسفانه مسئولان نیز پاسخگو نبوده و دیواری کوتاه‌تر از اصناف پیدا نکرده‌اند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...