سختگیری‌ها را کم کردیم ایران کالا صادر کند

سختگیری‌ها را کم کردیم ایران کالا صادر کند

حجم زیادی از کمبودها و نواقص در بازار روسیه نمایان شده است و ما به‌دنبال آن هستیم تا ظرفیت‌های خالی در بازار روسیه توسط محصولات و تولیدات ایران پر شود.

به گزارش به نقل از اتاق تهران، معاون نخست‌وزیر فدراسیون با بیان این مطلب در همایش مشترک تجاری ایران و فدراسیون روسیه که چهارم خردادماه در تهران برگزار شد از کاهش برخی محدودیت‌های وارداتی از سوی روسیه خبر داد و یادآور شد که بخشی از بازار خالی مانده روسیه که ناشی از تحریم‌های اخیر علیه این کشور است، از طریق محصولات ایرانی قابل تامین خواهد بود.

هیات تجاری فدراسیون روسیه که به سرپرستی معاون نخست‌وزیر این کشور به تهران آمده‌است، در این رویداد با حضور گسترده تجار و شرکت‌های ایرانی روبه‌رو شد که برای انجام مذاکرات مستقیم به محل برگزاری این همایش آمده بودند. 

الکساندر نوواک از برنامه‌ریزی تجاری روسیه برای توسعه 10 درصدی مبادلات بازرگانی با ایران طی سال 2022 در مقایسه با حجم تبادلات سال گذشته خبر داد.

نوواک تصریح کرد که روسیه به‌دلیل اعمال تحریم‌ها از سوی دولت‌های غربی، به‌دنبال تقویب اقتصاد داخلی و گسترش همکاری‌های تجاری با کشورهای همسایه است و می‌خواهد تا 15 درصد واردات از اتحادیه اوراسیا را افزایش دهد.ازجمله سیاست‌های روسیه در شرایط کنونی، تسهیل واردات محصولات مورد نیاز این کشور است و بسته‌های مالی و بودجه اضافی برای برخی مناطق روسیه به‌منظور توسعه زیرساخت‌های اقتصادی در این مناطق تصویب شده است.

وی توضیح داد: تصویب قوانین جدید برای تسهیل در واردات برخی محصولات مورد نیاز روسیه ازجمله تجهیزات پزشکی، مواد اولیه برخی صنایع و همچنین خدمات مربوط به ساخت و مهندسی از دیگر اقداماتی است که از سوی دولت فدراسیون روسیه به اجرا گذاشته شده است.

وی اضافه کرد: حجم زیادی از کمبودها و نواقص در بازار روسیه نمایان شده است و ما به‌دنبال آن هستیم تا ظرفیت‌های خالی در بازار روسیه توسط محصولات و تولیدات ایران پر شود.

نوواک با تاکید دوباره بر اینکه، فدراسیون روسیه محدودیت‌های مربوط به واردات که تا پیش از تحریم‌ها علیه این کشور، برقرار بود را کاهش داده است، افزود: در زمینه تبادلات مالی و پولی، مقررات تضمین شده‌ای در روسیه به اجرا در آمده است که در همکاری با ایران قابل پیاده‌سازی است.

r

رئیس مرکز صادرات روسیه نیز در این همایش، در سخنانی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های کاری این مرکز، توسعه روابط تجاری روسیه با ایران است، از بازگشایی دفتر نمایندگی مرکز صادرات روسیه در تهران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: با شروع به کار این دفتر نمایندگی، زمینه تبادل هیات‌های تجاری میان دو کشور و مذاکرات مستقیم شرکت‌های دو طرف توسعه خواهد یافت.

خانم ورونیکا نیکی‌شینا، همچنین از آمادگی این مرکز برای راه‌اندازی پاویون دائمی تولیدات ساخت روسیه، در ایران خبر داد و افزود: صادرات محصولات کشاورزی از ایران به روسیه و همچنین تولید مشترک محصولات پتروشیمی و نیز ساخت ماشین‌آلات صنعتی در ایران ازجمله فرصت‌های همکاری میان دو کشور است.

وی افزود: فدراسیون روسیه در محصولاتی که در اولویت اول تولید در ایران جای دارد، آماده هرگونه همکاری و مشارکت است.

اتاق بازرگانی تهران و مرکز صادرات روسیه طی ماه سپتامبر 2020 تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه توسعه مبادلات کالایی و خدمات تجاری ازجمله در زمینه استعلام از وضعیت بنگاه‌های دو کشور، به امضا رساندند.

در پایان بخش مربوط به سخنرانی مقامات دو کشور در این رویداد، فعالان اقتصادی از ایران و روسیه مذاکرات مستقیم و رو در رو پیرامون انجام همکاری‌های اقتصادی را آغاز کردند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...