پنج پیشنهاد رییس اتاق تهران به ارکان حاکمیت

پنج پیشنهاد رییس اتاق تهران به ارکان حاکمیت

پنج پیشنهاد رییس اتاق تهران به ارکان حاکمیت؛ امید است غبار فراموشی نقش و جایگاه مشورتی اتاق‌های بازرگانی خاصه آنجا که در قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار تصریح شده، از این قانون زدوده شود.

به گزارش ، رئیس اتاق تهران در همایش «حمل‌ونقل و توسعه اقتصادی» خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی از سیاستگذاران، قانونگذاران و مسئولان اجرایی خواست تا نظرات و دیدگاه‌های بخش خصوصی را درباره موضوع‌ها و مسائل مختلف جویا شوند.

محمود نجفی‌عرب در این همایش با بیان اینکه نقش ‌حمل‌ونقل در اقتصاد کشور، امری بسیار مهمی است که باید مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد، گفت: باتوجه به ظرفیت‌های اقتصادی موجود و مشارکت کشور در حلقه‌های مولد مواد خام و کالاهای اولیه در زنجیره ارزش، تدابیری اندیشیده شود که امکان جابجایی کالای پرحجم، سنگین ولی با ارزش پائین به صورت اقتصادی برای مصارف صنعتی داخلی و جهت حفظ مزیت رقابتی در صادرات فراهم شود.

نجفی‌عرب با تاکید بر اینکه فقط با اتکای به این موضوعات نمی‌توان درباره صنعت حمل‌ونقل به ارزیابی دقیقی رسید، افزود: نمونه آنکه سهم ‌حمل‌ونقل در قیمت تمام شده کالای داخلی 12 درصد ارزیابی می‌شود. درحالی که متوسط قیمت جهانی آن 6 درصد برآورد شده است.

او در ادامه به اهمیت ‌حمل‌ونقل از منظر موقعیت جغرافیایی ایران پرداخت و گفت: این جغرافیا در ارتباط بی‌واسط کرانه‌های اقیانوس هند که محل تبادل بیش از 70 درصد از تجارت کالایی و نیز 90 درصد ‌حمل‌ونقل دریایی نفت جهان است، جایگاه بی‌بدیلی دارد. این ویژگی می‌تواند چه در شرایط عادی و چه در بحران‌های ژئوپلتیک نظیر جنگ اوکراین، نقش حیاتی خود را جهت احیای اقتصاد ملی ایفا کند.

رییس اتاق تهران در ادامه پنج پیشنهاد را در حضور رئیس مجلس ارائه کرد که نخستین پیشنهاد او اهتمام ارکان حاکمیت برای گرفتن مشورت از بخش خصوصی بود.

نجفی‌عرب با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگ ‌حمل‌ونقل و توسعه اقتصادی کشور امری غیرقابل انکار است، ادامه داد: تحلیل جوانب این امر، نیازمند بهره‌گیری از تجربه 140 ساله فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی تهران است. نقش و جایگاه مشورتی اتاق‌های بازرگانی خاصه آنجا که در قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار تصریح شده، امری حیاتی به شمار می‌آید که امید است غبار فراموشی از این قانون زدوده شود و ترسیم عبارت ناامیدکننده «آنچه به جایی نرسد فریاد است» به فضل الهی و با تلاش مشترک بخش خصوصی و اجزاء حاکمیت، از اذهان محو شود.

او ادامه داد: به‌عنوان نمونه بخش خصوصی درباره لایحه بودجه نظراتی دارد و درخواست ما این است که درراستای اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار که در مجلس به تصویب رسیده، این نظرات موررد توجه قرار گیرد. فعالان بخش خصوصی قائل به اعتلای فضای کسب‌وکار، افزایش اشتغال، مهار تورم و بزرگ شدن سفره مردم هستند و می‌توانند در دستیابی به این اهداف به سیاست‌گذار کمک کنند.

نجفی‌عرب در ادامه، هدفگذاری دقیق کمّی توأم با نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر کاهش ناترازی با رویکرد گرفتن هزینه‌های ‌حمل‌ونقل را به‌عنوان پیشنهاد دوم خود مطرح کرد و گفت: پیشنهاد ما این است که این اقدامات با هدف بهبود وضعیت نگهداری شبکه و همچنین کاهش هزینه‌های مالی ناشی از مداخلات دولت مانند وضع موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای – اسقاط خودروی فرسوده – اعمال استانداردهای غیرضرور و غیرقابل دسترس نظیر تراز آلایندگی یورو 6 و دیگر موارد انجام شود که ضمن افزایش فرسودگی هیچگونه تاثیری بر ایمنی و بهبود کیفیت محیط زیست باقی نگذاشته است. بدیهی است که این اقدامات ‌می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده ارایه خدمات ‌حمل‌ونقل شود.

پیشنهاد سوم رئیس اتاق تهران، قرار گرفتن دولت در جایگاه رگلاتور و کاهش رفتار مداخله‌جویانه در عرصه‌های مختلف ‌حمل‌ونقل ازجمله تاسیس شرکت، تامین ناوگان و نیز دوری از رقابت غیرمنصفانه با بخش خصوصی بود.

توجه به ‌حمل‌ونقل دریایی و ترانزیت پیشنهاد چهارم و مورد تاکید نجفی‌عرب بود.

به‌گفته او، تحقق اهداف صادراتی با رویکرد حفظ تراز مثبت ارزی کشور نیازمند آن است تا در عرصه ‌حمل‌ونقل دریایی و نیز ترانزیت، توجه خاص به صادرات صورت پذیرفته و کلیه ظرفیت‌های ملی چه در ساختارهای دولتی و چه در نهادهای عمومی، متمرکز بر بهبود امکان رقابت در تجارت خارجی و حفظ بازارهای هدف شو.

رییس اتاق تهران در توضیح پنجمین پیشنهاد خود گفت: مراجعه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره واگذاری امور قابل انجام توسط بخش خصوصی به این نهاد، امری است که باید به جد مورد توجه قرار گیرد. کاستن از حجم بدنه اجرایی دولت، کاهش هزینه‌های جاری و واگذاری امور در همه شقوق به بخش خصوصی صالح و بااهلیت، امری است که اتاق بازرگانی تهران می‌تواند در این خصوص محل مشورت و کسب نظر باشد.

گفتنی است «حمل‌ونقل و توسعه اقتصادی» به مناسبت 26 آذر روز ملی حمل‌ونقل با حضور نمایندگان بخش خصوصی در حوزه‌های حمل‌ونقل و انرژی، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای شهر تهران و جمعی از نمایندگان مجلس روز چهارشنبه 22 آذرماه 1402 از سوی اتاق بازرگانی تهران برگزار شد و طی آن علاوه‌بر تشریح شرایط کشور در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل، مهمترین مشکلات این حوزه مانند فرسودگی و آلایندگی وسائل حمل‌ونقل، توسعه کُند حمل‌ونقل در حوزه‌های مختلف ریلی و دریایی و هوایی، عدم اتکا به بخش خصوصی، بوروکراسی زائد، انباشت مطالبات پیمانکاران از دولت و ... مطرح و تبیین شد.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...