کشت غلات در یزد بدون شخم زدن زمین

کشت غلات در یزد بدون شخم زدن زمین

کشت غلات در یزد بدون شخم زدن زمین؛ برای نخستین بار کشت «مستقیم» غلات بدون نیاز به شخم زدن با دستگاه zero Tillage multicrop planter در اراضی روستای بنادکوک ‌دیزه شهرستان تفت در استان یزد انجام شد.

به گزارش ، برای نخستین بار کشت مستقیم نخود، عدس و جو با دستگاه zero Tillage multicrop planter با هدف افزایش عملکرد محصولات زراعی و حاصلخیزی خاک در مقایسه با روش‌های مرسوم و سنتی، با هماهنگی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تفت و مرکز جهاد کشاورزی بنادکوک در اراضی مزرعه جلیل‌آباد این روستا انجام و کشت زیره و آنغوزه به همین روش در برنامه هفته آتی این مرکز قرار دارد.

رئیس اداره فن‌آوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی استان یزد در این‌باره اظهار داشت: در روش کشت مستقیم هیچگونه نیازی به عملیات خاک‌ورزی شامل شخم و دیسک نبوده و بذرکاری با دقت در فاصله، روی ردیف و بین ردیف انجام می‌گیرد و همچنین عمق کاشت و میزان بهم خوردگی خاک در عمق قابل کنترل است.

محمدرضا فلاطونی با بیان اینکه در این روش با ایجاد شیار، نفوذ آب باران به عمق و در محل کشت بذر افزایش می‌یابد،‌ افزود: در این روش به‌دلیل حداقل بهم‌خوردگی خاک و قرارگیری کود در زیر بذر از انتشار و رشد علف‌های هرز جلوگیری شده و باعث افزایش تولید می‌شود.

فلاطونی اضافه کرد: در روش دستی هیچگونه کنترلی در فاصله بین بذرها و ردیفی کشت وجود ندارد، عمق کاشت نیز دقیق نبوده و به این علت درصد سطح سبز کاهش می‌یابد ولی سطح سبز در کشت مستقیم یکنواخت و خوبی کشت محصول را به همراه دارد.

بنابر اعلام ایسنا، حسین دهقانپور، رئیس مرکز جهاد کشاورزی بنادکوک نیز در این‌باره گفت: این روش به علت حداقل خاک‌ورزی با کمترین جابجایی خاک در یک تردد، ایجاد تماس مناسب بین بذر و خاک، بیشترین درصد جوانه‌زنی بذرها و مناسب بودن جهت کاشت در دیم‌زارها ارجحیت بیشتری نسبت به کشت دستی دارد.

گفتنی است، مزرعه جلیل‌آباد بنادکوک به‌عنوان هاب استان می‌تواند کانونی از کشت گیاهان زراعی و دارویی را به‌صورت دیم در خود جای دهد و برای آموزش و یادگیری بهره‌برداران کشاورزی حفاظتی استانی و ملی استفاده شود.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...