افزایش فاصله تورمی دهک‌ها در بهمن

افزایش فاصله تورمی دهک‌ها در بهمن

افزایش فاصله تورمی دهک‌ها در بهمن؛ شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور در بهمن‌ماه امسال به عدد ۲۲۵.۷ رسیده است که نسبت به ماه دی ١.۴ درصد افزایش داشته است.

به گزارش، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ۱۲ ماه منتهی به ماه بهمن نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۲.۵ درصد افزایش داشته و تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، منفی چهار درصد بوده است.

در بهمن ۱۴۰۲، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۲۵.۷ رسیده است که نسبت به ماه دی ١.۴ درصد افزایش، نسبت به ماه دی سال قبل ۳۵.۸ درصد افزایش و در ۱۲ ماه منتهی به ماه بهمن امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۲.۵ درصد افزایش داشته است.

بنابر اعلام مرکز آمار، در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۳۵.۸ درصد بوده است یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۳۵.۸ درصد بیشتر از بهمن ۱۴۰۱ برای خرید «یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه بهمن ۱۴۰۲ در مقایسه با ماه قبل، ۲.۷ واحد درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر در این ماه تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۱.۴ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، منفی چهار درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۲.۳ درصد بوده است.

همچنین در بهمن‌ماه امسال نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۲.۵ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۱ واحد درصد کاهش یافته است.

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه کشور در بهمن‌ماه برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۳۸.۹ درصد برای دهک اول تا ۴۴.۱ درصد برای دهک دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۵.۲ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل با فاصله تورمی ۶.۴ واحد درصد بالغ‌بر ۰.۶ واحد درصد افزایش داشته است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...