بازار سرمایه در ایران منزوی است

بازار سرمایه در ایران منزوی است

بازار سرمایه در ایران منزوی است؛ نقش بازار سرمایه در تامین مالی در ایران، حدود 10 درصد بیشتر نیست، بنابراین دستیابی به نرخ رشد 8 درصد برای اقتصاد کشور، رویایی بیش نیست.

به گزارش ، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه بازار سرمایه در ایران منزوی شده ‌است، گفت: تلاش ما در بورس تهران این است که بازار سرمایه از انزوای فعلی، خارج شود و در همین رابطه، در تلاش هستیم تا نشست هیات مدیره فدراسیون بورس‌های آسیا و اروپا (FEAS) را همزمان با برپایی رویداد نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در جزیره کیش طی آبان‌ماه امسال برگزار کنیم.

محمود گودرزی سپس با اعلام اینکه اندازه بازار مالی در ایران، حدود 17.5 هزار همت است، تصریح کرد که کمی بیشتر از 50 درصد ارزش این بازار به ارزش بازار سهام در بورس و فرابورس و کمتر از 50 درصد نیز به بازار پول بر‌می‌گردد.

گودرزی با بیان اینکه نظام مالی کشور دیگر توان تامین مالی را ندارد، افزود: مسأله نگران‌کننده دیگر این است که بازار سرمایه نیز حال و روز خوبی ندارد و نقش این بازار در تامین مالی در ایران، حدود 10 درصد بیشتر نیست، بنابراین دستیابی به نرخ رشد 8 درصد برای اقتصاد کشور با وضعیتی که نظام بانکی و بازار سرمایه با آن روبه‌رو است، رویایی بیش نیست.

گودرزی سپس با اشاره به جریان‌یابی رمزارزها در ایران که به گفته وی، حجم سنگینی از پول و سرمایه را در خود جای داده و همچنین اشاره وی به تصویب و ابلاغ قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها، استفاده از ظرفیت بازار رمزارزها به عنوان پنجره جدید تامین مالی در ایران را مطرح کرد و یادآور شد که پیشنهاد ایجاد صندوق تامین مالی رمز ارز از سوی سازمان بورس تهیه و با وزارت اقتصاد ارسال شده است.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران همچنین تاسیس صندوق تامین مالی سرمایه در گردش را یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرای بورس تهران اعلام و تصریح کرد که این راهکار مورد استقبال وزارت اقتصاد و سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفته و در شرف گرفتن مجوز است.

گودرزی در ادامه، با اشاره به آمادگی یک پلتفرم حمل‌و‌نقل هوایی برای ورود به بورس، از اتاق تهران خواست تا موضوع ورود کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه را از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو مطالبه کند تا این افراد نظرات و دیدگاه‌های خود در این رابطه را به صراحت اعلام کنند.

وی تصریح کرد که ورود کسب‌و‌کارهای نوپا و دانش‌بنیان به بازار سرمایه، دست‌کم می‌تواند امید را به جوانان نخبه که همچنان در داخل کشور مانده‌اند، برای ادامه فعالیت‌های خود بازگرداند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...