حملونقل هوایی در دست دلالان است
حملونقل هوایی در دست دلالان است؛ بهخاطر اعمال نرخهای دستوری، بازار سیاه در حملونقل هوایی شکل گرفت و یک سری دلالان و واسطهها در این بخش نرخهایی را برای بلیت هواپیما تعیین میکردند.
به گزارش صنعتصنف، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، اظهار داشت: رأی دیوان عدالت اداری تأکیدی بر اجرای ماده 161 برنامه پنجم توسعه و ماده 53 قانون برنامه ششم توسعه بود. باتوجه به اینکه ستاد تنظیم بازار به قیمتگذاری بلیت هواپیما ورود کرده بود، ایرلاینها شکایتی را طرح کردند و دیوان عدالت اداری بهنفع آنها رأی داد.
مقصود اسعدیسامانی ادامه داد: درواقع در این رأی تأکید شد باید قانون برنامه پنجم توسعه که مطابق آن آزادسازی بین سالهای 94 و 97 اجرا شده است، همچنان باید اجرا شود. ایرلاینها همواره تلاش کردهاند با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری عمل کنند؛ آنالیز نرخ مسیرهای پروازی و قیمت تمامشده هر ساعت صندلی پروازی برای تایپهای مختلف هواپیما ازجمله ایرباس، امدی و 737 که بیشترین جابهجایی را در کشور انجام میدهند، تهیه و به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شده است.
وی افزود: اسفندماه سال گذشته اعضای شورایعالی هواپیمایی به این جمعبندی رسیدند که نرخ هر ساعت صندلی پروازی 40 دلار تعیین شود. البته پیشنهاد انجمن شرکتهای هواپیمایی براساس آنالیز نرخها 51 دلار بود. در زمان حاضر با رأی دیوان، ایرلاینها بهرغم افزایش تورم، دستمزدها و برخی هزینههای ارزی خارج از کشور را که دارند همچنان براساس همان نرخ 40 دلار صندلی مسیرهای پرواز را انجام میدهند.
اسعدیسامانی تأکید کرد: طبق قانون مصوب مجلس، نرخ بلیت پروازهای داخلی باید آزادسازی شود. بهخاطر اعمال نرخهای دستوری، بازار سیاه در حملونقل هوایی شکل گرفت و یک سری دلالان و واسطهها در این بخش نرخهایی را برای بلیت هواپیما تعیین میکردند که مورد تأیید شرکتهای هواپیمایی نبود. امیدواریم با اجرای رأی دیوان عدالت اداری بهتدریج شاهد منظم شدن و تعادل بازار باشیم. بهترین کنترلکننده بازار، شرکتهای هواپیمایی هستند و ایرلاینها مکلف به کنترل بازار شدهاند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی یادآور شد: در سال 94 که قانون اجرا شد در دورهای شرکتهای هواپیمایی اعلام میکردند که قیمتها کمتر از قیمت تمامشده است و ایرلاینها در کف قیمت با یکدیگر رقابت داشتند، قطعاً در این مرحله نیز به این مورد خواهیم رسید.
وی در پاسخ تسنیم مبنی بر اینکه با تعیین قیمت 40 دلار برای هر صندلی پروازی میزان سود ایرلاینها چقدر است، گفت: حدود 10 درصد؛ البته در زمان حاضر بهدلیل اینکه بخش زیادی از نیاز ارزی را از بازار آزاد تأمین میکنیم، شرکتهای هواپیمایی سود چندانی ندارند. ایرلاینها سالانه حدود یک میلیارد دلار برای هزینههای جاری نیاز دارند. سال گذشته حدود 430 میلیون دلار از طریق مرکز مبادله به ایرلاینها داده شد و بقیه نیاز را از بازار آزاد خریداری کردهایم.
مقصود اسعدیسامانی همچنین با تأکید بر اینکه ورود شرکتهای خارجی برای انجام پروازهای داخلی غیرقانونی و کاپوتاژ است، گفت: از سوی دیگر ایران در شرایط تحریمی قرار دارد و با بروز این اتفاق شرکتهای داخلی متضرر میشوند و از بازار حذف خواهند شد.
ثبت دیدگاه