معرفی برگزیدگان هفتمین امین‌الضرب فرهنگی

معرفی برگزیدگان هفتمین امین‌الضرب فرهنگی

معرفی برگزیدگان هفتمین امین‌الضرب فرهنگی؛ مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره فرهنگی امین‌الضرب، در اتاق بازرگانی تهران برگزار و از برگزیدگان حوزه خبر و رسانه تقدیر شد.

به گزارش ، ‌برای هفتمین سال پیاپی، جشنواره فرهنگی امین‌الضرب توسط اتاق بازرگانی تهران برگزار شد و روزنامه‌نگاران، خبرنگاران، نویسندگان کتاب و تولیدکنندگان پادکست و ویدئوژورنال در این جشنواره که با موضوع کلی اقتصاد و کارآفرینی با محوریت بخش خصوصی برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

در این مراسم که روز دوشنبه 23 مهرماه برگزار شد، علاوه بر رئیس و سه عضو هیات رئیسه اتاق تهران، علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت.

در این مراسم، رئیس اتاق تهران طی سخنانی از جمله تکالیف و وظایف اتاق بازرگانی را کمک فکری به تصمیم‌گیران کشور برای اتخاذ راهبردهای درست و با حفظ منافع جمعی عنوان کرد و یادآور شد که رسانه‌ها نقش پررنگی در آگاه‌سازی جامعه و ایجاد درک درست از اقتصاد دارند و در این رابطه، اتاق بازرگانی تهران آماده است تا محتوای روزآمد و مبتنی بر مطالعات و پژوهش‌های علمی در حوزه‌های اقتصادی را برای انتقال به جامعه و افزایش میزان آگاهی آحاد کشور از آنچه که برای ایران و مردم سازنده است، در اختیار رسانه قرار دهد.

محمود نجفی عرب با اشاره به تصویب و اجرای قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران هم‌زمان با شروع انقلاب اسلامی، این سیاست را موجب سقوط سهم بخش‌ خصوصی در اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: سال‌ها پس از اجرای این قانون و آنچه که ملی‌سازی صنایع و معادن ایران عنوان شد، سیاستگذاران در اجرای قانون مترقی خصوصی‌سازی نیز مسیر اشتباهی را طی کردند و دولت در سایه این قانون، به تسویه بدهی‌های خود با سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی پرداخت و به جای خصوصی‌سازی، خصولتی‌سازی شکل گرفت.

نجفی‌عرب با بیان اینکه آمار شفاف و دقیقی از سهم بخش‌خصوصی در اقتصاد ایران وجود ندارد، تصریح کرد که برابر برآوردها این میزان از 12 درصد تجاوز نمی‌کند و همچنان دولت سهم عمده اقتصاد و بازار ایران را در اختیار دارد. وی با این توضیح که در برنامه هفتم توسعه بر واگذاری شرکت‌های تحت مدیریت دولت و خصولتی‌ها به بخش‌خصوصی تاکید شده‌است، یادآور شد که مسیر انتقال این واگذاری‌ها قطعا پرپیچ‌و‌خم و دشوار خواهد بود، همچنان که تنها در یک نمونه، برآورد می‌شود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نزدیک به 450 شرکت در اختیار دارد که انتقال مالکیت و مدیریت این بنگاه‌ها به بخش‌خصوصی، فرآیندی بسیار زمان‌بر و پرچالش خواهد بود.

رئیس اتاق تهران در ادامه با بیان اینکه اقتصاد دستوری محیط کسب‌و‌کار کشور را در تنگنا قرار داده‌است، افزود: اقتصاد دولتی رفاه مردم و جامعه را در معرض آسیب قرار داده است. اگرچه‌ بخش عمده‌ای از جامعه با قیمتگذاری و استمرار حضور دولت در اقتصاد موافق است، در حالی که بخش‌ خصوصی معتقد است که عدم مداخلات دولت در اقتصاد، سفره و رفاه آحاد جامعه را بهبود می‌بخشد و این تجربه را دیگر کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه نیز از سرگذرانده‌اند.

نجفی‌عرب افزود: در این زمینه اتاق بازرگانی وظیفه خود می‌داند که مردم را نسبت به عواقب اقتصاد دستوری که کیفیت زندگی آنان را نشانه گرفته، با استدلال‌های اقتصادی آگاه کند و در این مسیر نیز از رسانه‌ها و فعالان این عرصه انتظار و توقع دارد که پل ارتباطی میان اتاق و جامعه باشند.

وی همچنین به مساله تعطیلی یک روز اضافه به تعطیلات پایان هفته در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه اتاق بازرگانی تلاش کرد تا با هدف نزدیکی و ایجاد فرصت‌های بیشتر و بهتر با دیگر کشورها شنبه جزو تعطیلات پایان هفته قرار گیرد، افزود: به‌رغم تلاش‌ها و مذاکرات صورت گرفته، سرانجام تعطیلی پنجشنبه به تصویب رسید که به اعتقاد بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی این تعطیلی می‌تواند تبعات منفی برای اقتصاد و کسب‌وکار کشور داشته باشد.

فرزین فردیس، عضو هیات رییسه اتاق تهران نیز در ادامه با اشاره به اهمیت تبیین آثار و تبعات تداوم وضع موجود در حوزه‌هایی چون قیمت‌گذاری دستوری، چندنرخی بودن ارز و ناترازی انرژی گفت: با تصمیم هیات سیاستگذاری جشنواره فرهنگی امین‌الضرب، مقرر شده است که سه جایزه نیز به محتوا و تولیدات رسانه‌ای که به مسئله آسیب‌های ناشی از این سه چالش اساسی اقتصاد ایران می‌پردازد، در جشنواره سال آینده اعطا شود.

شهاب جوانمردی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در سخنانی به اهمیت توجه به آینده به ویژه در حوزه کسب‌و‌کار، اشاره کرد و با بیان اینکه پیچیدگی‌های حاکم بر محیط پیرامونی، منجر به آن شده که به جامعه‌ای کوتاه‌مدت تبدیل شویم و در بسیاری از مواقع منافع بلندمدت را هدر دهیم، افزود: اتاق بازرگانی تهران علاوه بر تبیین یک برنامه راهبردی، توجه به آینده کسب‌و‌کار در ایران را نیز در دستورکار قرار داده، از این رو، این پیشنهاد مطرح شده است که برای دوره آتی جشنواره فرهنگی امین‌الضرب، جوایزی نیز به تحلیل‌ها و محتوای رسانه‌ای با موضوع آینده کسب‌و‌کار در کشور تخصیص یابد.

در پایان این نشست بعد از قرائت بیانیه هیات داوران (شامل محمدمهدی فرقانی، حسن نمکدوست و فرهت فردنیا) با اهدای جوایز از برگزیدگان تقدیر شد که فهرست آنها به شرح زیر است.

منتخبان هفتمین جشنواره فرهنگی امین‌الضرب

بخش یادداشت و سرمقاله
رتبه اول: عباس عین‌علی (تریبون نیوز)
رتبه دوم: الهه صالحی (ایران اکونومی)
رتبه سوم (مشترک): امیر داداشی (تجارت نیوز) و صمد حسن‌نیا (تسنیم)

بخش مصاحبه
رتبه اول: سبحان یحیایی (بازاروما)
رتبه دوم: محبوبه فکوری (اقتصاد آنلاین)

بخش گزارش خبری و تحلیلی
رتبه اول: فرزانه طهرانی (هم‌‌میهن)
رتبه دوم: سمانه سمیع (پیوست)
رتبه سوم: مریم فکری (خبر آنلاین)

بخش گزارش توصیفی
رتبه اول: علی ایوبی (هم‌میهن)
رتبه دوم: مهفام سلیمان‌بیگی (شرق)

بخش ویدئوژرنال
رتبه اول: رضا صفاری (صدا و سیما)
رتبه دوم: فرحان پورسلیم (تجارت نیوز)

بخش پادکست
رتبه اول: محمدهادی شیرانی (کارکست)
رتبه دوم: مهدی ناجی (سکه)
رتبه سوم: علی مسعودی  (رادیو اقتصاد)

بخش کتاب
رتبه اول: شیوا خادمی (خاک کارخانه)
رتبه دوم: پروانه شفاعی (از تبار لیلی‌ام)

بخش نشریه تشکل‌های اقتصادی
رتبه اول: علی لشگری (ماهنامه صنعت کفش)
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...