6 دهه تحول از آریا تا ایران

6 دهه تحول از آریا تا ایران

6 دهه تحول از آریا تا ایران؛ در دل دریا‌های خروشان جهان، جایی که امواج با غرور باد‌ها در سَیَلانند و افق‌ها وعده‌ فتح‌های بزرگ می‌دهند، داستانی حماسی زاده شد. داستان شرکتی که همچون عقابی بر فراز خلیج همیشه فارس بال گشود و به نماد استقامت و پیشرفت ملت ایران تبدیل شد.

به گزارش ، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دوم شهریورماه 1346 با نام «شرکت کشتیرانی ملی آریا» تاسیس شد و کار خود را با دو فروند شناور با ظرفیت 2055 تن و سرمایه اولیه 250 میلیون ریال آغاز کرد.

یک دهه بعد و در سال 1357 با پیروزی انقلاب اسلامی، با تغییر اساسنامه شرکت، نام آن به «کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» تبدیل و برند «IRISL» ثبت بین‌المللی شد. 

در سال 1371، کشتیرانی دریای خزر تاسیس و حق کشتیرانی ایران در دریای خزر پس از گذشت 165 سال از انعقاد قرارداد ترکمانچای، برقرار شد.

در سال 1379، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی، خصوصی‌سازی شد و با واگذاری آن به شستا در مسیر ورود به بازار سرمایه قرار گرفت و در سال 1387 به طور رسمی وارد بورس شد.

نخستین دور تحریم‌ها در سال 1385، ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحت تاثیر قرار داد و 12 سال بعد در سال 1397، دور دوم تحریم‌های کشتیرانی آغاز شد.

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر تحولات چشمگیری را به ثبت رسانده است به طوری که در سال 1399 رکورد حمل 27 میلیون تن انواع کالای وارداتی و صادراتی را به دست آورد.

خرید بندر سالیانکا، فعال‌سازی کشتی‌سازی اروندان و ثبت رکورد حمل 28 میلیون تن کالا در سال 1401، سرمایه‌گذاری در بندر خدماتی پارس، سرمایه‌گذاری در بندر چابهار، ایجاد دفاتر جدید در شمال و شرق آفریقا و آمریکای لاتین، ایجاد بنادر خشک در نقاط مختلف کشور در سال 1403 و راه‌اندازی خطوط جدید مسافری و نقش‌آفرینی در جابه‌جایی مسافر در دوره جنگ تحمیلی 12 روزه و اربعین 1404 از جمله دستاوردهای اخیر این شرکت است.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...