بازار جهانی در کمین نفت 150 دلاری

بازار جهانی در کمین نفت 150 دلاری

در صورت تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا، پیش‌بینی می‌شود قیمت جهانی نفت تا ۱۵۰ دلار در هر بشکه صعود کند.
به گزارش صنعت‌صنف، اما آمریکا و اتحادیه اروپا تمایلی به تحریم مستقیم صادرات نفت و گاز روسیه ندارند زیرا نگران پیامدهای آن بر تامین انرژی اروپا و جهش شدید قیمتهای نفت و بنزین هستند. 
اما خریداران نفت و پالایشگاه‌ها به تحریم خودخواسته دست زده و جرات نزدیک شدن به نفت روسیه را ندارند و به‌دنبال منابع تامین جایگزین هستند. 
تحلیلگران می‌گویند احتمال توافق هسته‌ای ایران که امکان خواهد داد نفت ایران رسما به بازار جهانی برگردد، مانع افزایش بیشتر قیمتهای نفت خواهد شد اما نفت ایران نمی‌تواند از دست رفتن نفت روسیه را به‌طور کامل جبران کند.
هلیما کرافت، تحلیلگر شرکت آر بی سی کپیتال در یادداشتی نوشت: اگرچه بعضی به این ایده چسبیده‌اند که توافق ایران مانع صعود بیشتر قیمتهای نفت خواهد شد اما این توافق هنوز حاصل نشده است و میزان نفتی که به بازار بازخواهد گشت نمی‌تواند اختلال صادرات نفت روسیه را جبران کند.
صادرات نفت روسیه در حال حاضر مختل شده و مسکو با چالش‌های روزافزونی برای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی دریابرد خود روبرو شده و بازرگانان، پالایشگاه‌ها، بانک‌ها، بیمه‌گران و مالکان نفتکش تمایلی ندارند با نفت روسیه سروکار داشته باشند.
آمریتا سن، مدیر تحقیقات شرکت انرژی اسپکتس در این‌باره به شبکه سی ان بی سی گفت: به‌دلیل تحریمهای بانکی، برآورد می‌شود حدود ۷۰ درصد از صادرات نفت روسیه معادل حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز، مختل شده است.
طبق برآورد شرکت انرژی اینتلیجنس که برمبنای آمار کشتیرانی و مصاحبه با معامله‌گران بوده است، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه هفته گذشته یک سوم معادل ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد.
تحلیلگران می‌گویند تحریمها علیه نفت روسیه که حدود پنج میلیون بشکه در روز نفت خام و ۲.۸ میلیون بشکه در روز فرآورده‎های نفتی صادر می‌کند، تاثیر بسیار بزرگتری روی توازن بازار در مقایسه با تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا در سال‌های گذشته خواهد داشت. 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...