معادن ایران بهترین فرصت سرمایه‌گذاری برای روس‌ها

معادن ایران بهترین فرصت سرمایه‌گذاری برای روس‌ها

همایش مشترک تجاری ایران و فدراسیون روسیه، چهارم خردادماه از سوی اتاق بازرگانی تهران و با مشارکت و همکاری وزارت صمت، وزارت امور خارجه، وزارت نفت، سازمان توسعه تجارت ایران و کنفدراسیون صادرات ایران، در محل هتل اسپیناس‌پلاس تهران برگزار شد.

به گزارش به نقل از اتاق تهران، رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران با ارائه گزارشی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران برای همکاری با روسیه را تشریح کرد.

علیرضا کلاهی صمدی با بیان اینکه« فرصت‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه مغفول مانده است»، تصویری از فرصت‌های بالقوه در ایران را ترسیم کرد.

کلاهی صمدی گفت: ایران بالاترین نرخ شهرنشینی را در منطقه خاورمیانه داراست و این نشان‌دهنده بزرگی بازار مصرف در این منطقه است. همچنین وجود نیروی جوان و تعداد فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌ها که با تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی آمریکا برابری می‌کند، از دیگر ظرفیت‌های ایران است.

وی سپس به افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: وضع تحریم‌ها علیه کشور ما که عمر آن به حدود 10 سال می‌رسد، ایران را ناگزیر کرده که بخشی از  محصولات مورد نیاز خود را در داخل تولید کند و روسیه هم ظاهرا اکنون در چنین موقعیتی قرار گرفته ‌است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه گفت: یکی از بخش‌هایی که ایران می‌تواند از دانش روسیه بهره بگیرد، در حوزه معدن است. براساس ارزیابی موسسه مک‌کنزی، ارزش منابع معدنی ایران به حدود 27 تریلیون دلار می‌رسد و همکاری با روسیه در این بخش می‌تواند سرمایه معدنی ایران را توسعه دهد. در این صورت، جبران کاهش درآمدهای ایران از محل افول نفت در 10 سال‌‌ آینده، از محل توسعه بخش معدن ممکن خواهد بود.

وی در ادامه به تنوع اقتصادی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، همسایگی با یازده کشور و نرخ موثر پایین مالیاتی در ایران به‌عنوان بخشی از جذابیت‌های بازار ایران اشاره کرد و گفت: امیدواریم، حضور این هیات تجاری از روسیه در ایران تبدیل به نقطه عطفی برای فعال کردن فرصت‌های بالقوه در ایران شود.

روسیه می‌تواند به ایران غله صادر کند

z

سپس رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع‌تبدیلی اتاق تهران هم موضوع سخنان خود را به فرصت‌های موجود در تجارت غلات میان ایران و روسیه اختصاص داد.

کاوه زرگران، با اشاره به اینکه تولید غلات در ایران به‌دلیل شرایط جوی کاهشی بوده است، گفت که به‌دلیل کاهش بارندگی‌ها، ایران در سال گذشته 22 میلیون تن غلات وارد کرده است.

زرگران در ادامه با اشاره به برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر نیاز به واردات حداقل ۷ میلیون تن گندم طی امسال، افزود: میزان مصرف جو در ایران به‌طور میانگین حدود 6.5 میلیون تن است که پیش‌بینی می‌شود امسال 4.5 میلیون تن جو وارد شود. در حالی که میزان واردات سال گذشته در این بخش حدود 3.3 میلون تن بود.

او همچنین با اشاره به اینکه احتمالا بیشترین حجم واردات مربوط به ذرت به میزان 10 میلیون تن باشد، افزود: نیاز ایران به واردات غله و دانه‌های روغنی طی امسال، حدود 25 میلیون تن برآورد می‌شود و به نظر می‌رسد که هیات روسی حاضر در ایران بتوانند در تامین آن موثر واقع شوند. اگرچه ایران منتظر نمی‌ماند و بخشی از این اقلام مورد نیاز به صورت پیش‌خرید تامین شده است. اما مبادله غلات مورد نیاز ایران می‌تواند سطح تجارت دو کشور را ارتقا دهد.

در پایان بخش مربوط به سخنرانی مقامات دو کشور در این رویداد، فعالان اقتصادی از ایران و روسیه مذاکرات مستقیم و رو در رو پیرامون انجام همکاری‌های اقتصادی را آغاز کردند.

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...