توزیع 400 هزار تن نهاده‌ تا پایان تیرماه

توزیع 400 هزار تن نهاده‌ تا پایان تیرماه

همه تعهدات ناشی از تامین نهاده‌های دام و طیور تا پایان تیرماه تحویل مرغداران و دامداران خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت‌صنف، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تامین حدود ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ تن نهاده از ۴۹۰ هزارتن توسط شرکت آریو تجارت سهیل، گفت: مابقی نهاده‌ها تا آخر تیرماه تامین و تحویل دامداران و مرغداران خواهد شد.

عباس عسکرزاده با بیان این مطلب در میز اقتصادی خبر ساعت ۱۴ شبکه یک با موضوع «تاخیر در تامین نهاده‌ها»، اظهار داشت: حوزه امنیت غذایی اعم از تخصیص و تامین نیازهای سفره مردم با وزارت جهاد کشاورزی است.

عسکرزاده افزود: باتوجه به شرایط حاکم بر جهان در این برهه حساس زمانی، تامین نهاده‌ها و نیاز سفره مردم در همه کشورها دچار مشکل شده است.

وی با بیان اینکه براساس قانون انتزاع همه مسوولیت‌های واردات، معیشت مردم از مزرعه تا سفره و نظارت، برعهده وزارت جهادکشاورزی قرار داده شده است، یادآور شد: همچنین علاوه بر قانون انتزاع شاهد اجرای اصلاحات اقتصادی و مردمی‌سازی یارانه‌ها در دولت سیزدهم هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ شرکت کوچک و بزرگ تامین نهاده‌ها را برعهده دارند، گفت: وضعیت جنگ روسیه و اوکراین سبب اختلال در تامین نهاده‌ها توسط این شرکت‌ها شده است.

به گفته وی، در برخی از موارد، خرید توسط این شرکت‌ها انجام شده است ولی در زمان بارگیری ممانعت در بارگیری را شاهد بودیم، به همین دلیل چرخه تامین با مشکل روبه‌رو شده است.

او با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه تدابیر لازم را در نظر گرفت، تصریح کرد: در این راستا تعداد تامین‌کننده‌ها را افزایش دادیم و شرکت‌های بزرگ وزارت جهاد کشاورزی از شرکت پشتیبانی امور دام، شرکت بازرگانی دولتی ایران و سازمان تعاون روستایی را پای کار آوردیم.

وی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت بر فرآیند تامین کالاهای خارجی نظارت دارد، گفت: قسمتی از تاخیر به دلیل شرایط قبل جهانی بوده است، البته وزارت جهاد کشاورزی براساس سامانه بازارگاه از نظر سیستمی نظارت بر نهاده‌ها را انجام می‌دهد.

به گفته این مقام مسوول، در حال حاضر ۳ میلیون تن نهاده در بنادر وجود دارد.

فیلم اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی را اینجا ببینید.

پول‌های پرداختی بلوکه است

بنابر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تأخیر در تحویل نهاده‌ها توسط شرکت «آریو تجارت سهیل»، گفت: مجموعه پول دریافتی در بانک کشاورزی بلوکه شده و موجود است، حتی یک دلار از حساب بانک مرکزی به این شرکت پرداخت نشده است.

وی با اشاره به تامین حدود ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ تن نهاده از ۴۹۰ هزار تن توسط شرکت آریو تجارت سهیل، افزود: مابقی نهاده‌ها نیز تا آخر تیر ماه تامین و تحویل دامداران و مرغداران خواهد شد.

عسکرزاده با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن نهاده توسط این شرکت‌ها تامین شده است، گفت: تقریباً ۳۰۰ هزار تن از این میزان باقی مانده است که برای تخصیص کیفیت ارزی با بانک مرکزی هماهنگ شده که هماهنگی، همدلی و همراهی می‌طلبد که تا آخر تیر ماه این نهاده‌ها به دامداران و مرغداران تحویل داده شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات در تحویل نهاده‌ها، حمل و نقل است، یادآور شد: یکی از محدودیت‌های گمرکات شمال بحث حمل و نقل است و تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا بخشی از نهاده‌ها را از جنوب تامین کنیم و تا آخر تیرماه همه نهاده‌ها به دست مرغداران و دامداران برسد.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تغییر در سامانه بازارگاه، گفت: اصلاحات سامانه بازارگاه تا پایان مرداد و اوایل شهریورماه عملیاتی خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر سامانه بازارگاه میزان سهم نهاده‌های دامی واحدهای مرغداری و دامداری را مشخص می‌کند و سهم هر مرغدار و دامدار برای دریافت و مصرف نهاده‌ها مشخص است.

 تداوم توزیع نهاده‌ها از بندر امیرآباد 

در ادامه رئیس انجمن صنفی گاوداران نیز در این برنامه اظهار داشت: بارگیری نهاده‌های دامی برای واحدهای گاوداری بزرگ در حال انجام است و تاکنون یک پنجم این نهاده‌ها آزاد شده و بارگیری می‌شود.

سیداحمد مقدسی با بیان اینکه تامین ارز این نهاده‌ها توسط بانک مرکزی انجام شده است، یادآور شد: تا زمانی که تامین ارز توسط بانک مرکزی انجام نشود آزادسازی نهاده‌ها از گمرک انجام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل عدم تخصیص ارز، دامداران ما هم‌اکنون دچار مشکل شدند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران نیز که با برنامه ارتباط تلفنی داشت، در این باره گفت: ذرت‌ها برای استفاده دامداران و مرغداران بارگیری می‌شود و روند بارگیری همچنان در بندر امیرآباد ادامه دارد.

مجتبی عالی افزود: در حال حاضر در بندر امیرآباد حاضر هستم و امروز ۱۲ هزار تن نهاده دامی با ۴ کشتی بارانداز شده است.

وی افزود: این ذرت‌ها برای استفاده دامداران و مرغداران بارگیری می‌شود و روند بارگیری همچنان در این بندر ادامه دارد.

حبیب اسداله‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور نیز بیان کرد: تأخیر و بدعهدی برخی از تجار در زمینه تأمین نهاده‌های دامی موضوع تازه‌ای نیست. به عنوان نمونه شرکتی با نام (س.ت) چهارماه پیش، باید حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تن نهاده مرغداری را با وجود آنکه وجه آن را دریافت کرده و تعهد تحویل نهاده‌ها ۱۵ روزه بوده را تأمین می‌کرد ولی هنوز نهاده‌ها را بارگیری و ارسال نکرده است. 

 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...