توسعه تعاملات مردم و دولت سیزدهم در سامد

توسعه تعاملات مردم و دولت سیزدهم در سامد

توسعه تعاملات مردم و دولت سیزدهم در سامد؛ دولت مردمی سیزدهم در یکسال گذشته، ارتباط با مردم را در اولویت اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها خود قرار داده و مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری از مهمترین ارکان دولت بوده است.

به گزارش ، دولت سیزدهم در حالی سکان هدایت امور اجرایی کشور را در 3 شهریور 1400 برعهده گرفت که اقتصاد و نظام توزیع یارانه در کشور، از مسیر عدالت خارج شده بود و شرایط معیشتی مردم چندان مطلوب نبود. 

شاخص اعتماد اجتماعی و امید مردم به بهبود شرایط کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌داد و مردم به‌ویژه در مناطق محروم گلایه‌مند بودند. در عرصه روابط بین‌الملل همه چشم‌ها به برجام و مذاکرات و سه کشور اروپایی و آمریکا دوخته شده بود.

نهاد ریاست جمهوری در دولت سیزدهم باتوجه به نگاه متفاوت رئیسی به مردم و ارتباط با آنها، تحولاتی پیدا کرد که نتیجه این تغییر دیدگاه کلان و تحولات حاصل از آن، مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری را به بازوی دولت در اداره کشور و اتخاذ تصمیمات درست و برنامه‌ریزی دقیق تبدیل کرد.

این نهاد در تلاش است تا براساس الزامات قانونی، دستگاه‌های زیرمجموعه قوه مجریه را نسبت به وظایف خود در قبال مردم پاسخگو سازد. تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در این دستگاه‌ها باید با مشارکت مردم و براساس نیازهای واقعی و ملموس آنها و اصلاح امور و رویه‌های اشتباه با نظارت ایرانیان انجام شود. ایجاد و گسترش سامانه‌های ارتباطی می‌تواند زمینه مطالبه‌گری مردم از یک سو و خدمت‌رسانی بهتر مسئولان را از دیگر سو فراهم سازد.

اینک در آستانه یک سالگی دولتی که همه سرمایه خود را مردم می‌داند و ارتباط با آنها را چه با واسطه و چه بی‌واسطه برای خود مغتنم؛ آمار اعلام شده از سوی نهادی که در مسیر این ارتباط قرار دارد، قابل توجه است و نشان می‌دهد رسیدگی به دغدغه‌ها و نیازهای مردم ایران با چه کمیت و کیفیتی پیش رفته است.

سه‌ راه ارتباطی مردم با دولت سیزدهم

مرکز ارتباطات مردمی رئیس جمهور در دولت سیزدهم به‌طور مشخص سه روش مشخص به منظور برقراری ارتباط بین مردم و مسئولان تدارک دیده است: نامه، تماس تلفنی و میز ارتباطات دستگاه‌ها.

نامه‌نگاری: اکنون بسیاری از افراد به ویژه در مناطق محروم‌تر، ترجیح می‌دهند با نوشتن نامه برای ایجاد ارتباط با مدیران و روسا استفاده کنند. بخشی از این نامه‌ها در سفرهای استانی به دست هیأت همراه رئیس‌جمهور و گاهی حتی خود وی می‌رسد و بخش دیگری به صورت حضوری در کوچه خوش‌زیان خیابان پاستور به دست مسئولان مرکز ارتباطات مردمی دفتر ریاست جمهوری. در هر حالت نامه هنوز پل رابط بین دولت و ملت کارایی خود را از دست نداده و همچنان کاغذ برای بسیاری امن‌ترین پیام‌رسان محسوب می‌شود.

مراجعه حضوری و تماس تلفنی: حضور در خیابان پاستور و اعلام حضوری مشکلات به مسئولان و نیز پیگیری درخواست‌ها از طریق تماس تلفنی از دیگر مسیرهای ارتباطی مردم با مدیران دولتی است.

سامانه سامد: مسیر دیگری که مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری برای آگاهی از مشکلات و دیدگاه‌های مردم پیش‌بینی کرد، سامانه سامد است. سامانه‌ای الکترونیکی که به منظور توسعه تعاملات مردم و دولت در بستر دولت الکترونیک تدارک دیده شده و از ضریب نفوذ بالایی در دستگاه‌های اجرایی (ستادی و استانی) برخوردار است.

میزخدمت دستگاه‌ها: حضور مسئولان ارشد هر سازمان و نهادی در مکان مشخصی از آن نهاد و سازمان، الزامی است که دولت سیزدهم برای مدیران دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته و برآن پافشاری دارد. میز خدمتی که در ادارات و ساختارهای زیرمجموعه قوه مجریه تدارک دیده شده؛ از دیگر راه‌های ارتباطی مردم با مسئولان است.

دریافت 1.6 میلیون تماس مردمی

از سوم شهریور ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم به صورت رسمی مسئولیت اداره کشور را برعهده گرفت، تا نیمه تابستان امسال، درمجموع یک میلیون و 751 هزار و 609 مورد شامل نامه‌، تماس‌ تلفنی، مراجعه حضوری، پیام الکترونیکی و میز ارتباطات مردمی دستگاه‌های اجرایی (برقرار شده در سفرهای استانی رئیس‌جمهور) واصل شده است که از این میزان یک میلیون و 556 هزار و 82 مورد در ستادهای پاسخگویی و میزهای ارتباطات مردمی دستگاه‌های اجرایی در سفرهای استانی بررسی و در چرخه رسیدگی قرار گرفته و 195 هزار و 527 مورد نیز در چرخه کاری مرکز قرارگرفته که پس از اقدامات لازم متناسب با موضوع، درخواست‌ها به دستگاه‌ها و بخش‌های مربوط به منظور اقدام ارسال شده است. 

در جریان سفرهای استانی، بیش از ۲۵ ستاد پاسخگویی برخط تلفن سه شماره‌ای (۱۱۱) در مرکز استان‌ها برپا شد که درمجموع ۴۷۶۱۵۹ مورد تماس تلفنی معادل 34.45 درصد کل موارد ثبتی در سامانه سامد بوده است.

در سفرهای استانی یکسال گذشته و با حضور رئیس‌جمهور میان مردم در زمان‌ها و مکان‌های مختلف، نامه‌های مکتوب بسیاری به مرکز ارتباطات رسیده است. تعداد ۹۰۵۹۷۵ نامه معادل 65.55 درصد کل موارد ثبتی، نامه در سامد ثبت شد. همچنین با برگزاری و استقرار ۵۲۳ میز ارتباطات مردمی دستگاه‌های اجرایی ستادی در سفرهای استانی به مطالبات ۱۷۳۹۴۸ نفر از شهروندان رسیدگی شده است.

همچنین در مرکز ارتباطات مردمی رئیس‌جمهور، بیش از ۳۱۸۸ مورد از مسائل و مشکلات عمومی و عام‌المنفعه در استان‌ها شناسایی شده است که ۱۳۰۹ مورد از آنها تحت عنوان صدای مردم به وزراء و معاونان رئیس‌جمهور منعکس و تعداد ۲۴۳ مورد نیز تعیین تکلیف شده‌اند به این معنی که با انجام ۱۹۸ مکاتبه، تعداد ۹۲۰ مورد از موارد احصاء شده صدای مردم، از طریق ۲۳ وزارتخانه و سازمان مستقل دولتی بررسی و مورد پیگیری واقع شده است.

احمد صالحی، رئیس مرکز ارتباطات مردمی دولت سیزدهم در اردیبهشت‌ماه امسال در گفت‌وگو با ایرنا، تصریح کرده بود: «در مرکز ارتباطات مردمی، نام مبارک «مردم» بر تارک آن نقش بسته و منظور ما از مردم از هر رنگ و نژاد و طیف است و هر کسی که دغدغه کشور را داشته و برای اعتلای آن خدمت می‌کند، برای ما ارزشمند است».

بررسی محتوی نامه‌ها، تلفن‌ها، پیام‌ها و مراجعه‌های حضوری مردم به مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری هم موضوع جالب و جذابی خواهد بود اگر بدانیم مجموعه این پیام‌ها از سوی نهاد به ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها و سازمان ارسال می‌شود و در تصمیم‌گیری‌های کلان مورد توجه قرار می‌گیرد.

مرور حوزه‌هایی که بیشترین دغدغه مردم در آنجا ثبت شده است می‌تواند مسیر برنامه‌ریزی برای این حوزه‌ها و دستگاه‌های زیرمجموعه آن را روشن‌تر کند. بررسی موضوعات مطرح شده از سوی مردم نشان می‌دهد که حوزه اقتصاد و زیرمجموعه آن مهمترین دغدغه مردم است به‌طوری که نزدیک به ۳۰ درصد از مراجعان به مرکز ارتباطات مردمی، امور بانکی و تسهیلات وام را مهمترین دغدغه خود اعلام کرده‌اند.

بخش مهم و شاید اصلی وظایف مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری به نتیجه رساندن، درخواست‌ها و رفع مشکلات مردم است. در همین راستا ۱۷۸۴ مورد از موارد دریافت شده با قید فوریت (حداکثر ظرف ۴۸ ساعت) به صورت مستقیم از طریق رئیس حوزه مرکز مورد رسیدگی قرار گرفته است. 

مرکز ارتباطات در ۷۹ برنامه رئیس‌جمهور و پنج برنامه معاون اول، ۶۴۲۷۷ برنامه دیدار چهره‌به چهره و پاسخگویی برخط استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان‌ها، برگزاری و استقرار ۵۲۳ میز ارتباطات مردمی دستگاه‌های اجرایی ستادی در سفرهای استانی و رسیدگی به مطالبه ۱۷۳۹۴۸ نفر از شهروندان هم از مهمترین اقدامات مرکز و ریاست آن در مدت یک سال از استقرار دولت سیزدهم بوده است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...