کشتیرانی ایران راهبر سالیانکای روسیه شد

کشتیرانی ایران راهبر سالیانکای روسیه شد

کشتیرانی ایران راهبر سالیانکای روسیه شد؛ گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با در اختیار گرفتن راهبری بندر سالیانکای روسیه در حاشیه دریای خزر، گامی بلند برای رونق کریدور شمال-جنوب برداشته است.

به گزارش ، رونق کریدور شمال-جنوب وابسته به توسعه تجارت با کشور‌های حاشیه دریای خزر به ویژه روسیه است؛ این کشور سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار واردات داشته و بازار بزرگی به حساب می‌آید. بر این اساس برای توسعه هرچه بیشتر کریدور شمال-جنوب تمرکز فعالان اقتصادی و حمل‌ونقلی ایران بر این کشور معطوف است. در این میان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گامی بلند در این جهت برداشته و راهبری بندر سالیانکای روسیه در حاشیه دریای خزر را در اختیار گرفته است.

بندر سالیانکا در کنار بنادر ماخاچ کالا (قلعه) و بندر عُلیا، سه بندر اصلی روسیه در دریای خزر هستند که در کنار دیگر بنادر کوچک روسی دریای خزر، هشت میلیون تن کالا در سال عملیات تخلیه و بارگیری دارند.

در این میان سهم بندر سالیانکا یک میلیون تن است که با اجرای طرح توسعه آن از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و رونق تجاری بین دو کشور ایران و روسیه این رقم بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

ویژگی‌های سالیانکا

بندر سالیانکا، بندری سیصد ساله است. این بندر هم‌اکنون مهمترین بندر استان آستاراخان روسیه و یکی از سه بندر مهم این کشور در حاشیه دریای خزر به شمار می‌رود.

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دو سال اخیر فعالیت خود را در بندر سالیانکا به‌عنوان یکی از بنادر روسی حاشیه دریای خزر توسعه داده است. مساحت کل بندر۱۵۰ هزار مترمربع است که با موافقت نخست وزیر جمهوری فدراتیو روسیه به‌زودی سه هزار هکتار به آن افزوده شده و به رقم ۱۸۰ هزار مترمربع افزایش پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه این بندر دارای پنج اسکله است که در خط اسکله‌ای به طول ۷۴۰ متر قرار دارند و ۶ خط آهن به طول ۴۳۲۵ متر نیز در محوطه بندر موجود است. این خطوط آهن امکان زیادی برای تسریع در عملیات بندری است. ریل موجود در این بندر، به صورت کامل تعمیر شده و همزمان توسعه آن نیز در دست اقدام است که به‌دنبال آن طول خط آهن به ۴۶۰۰ متر افزایش می‌یابد.

ظرفیت انبار‌های سرپوشیده بندر سالیانکا ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن ارزیابی شده است که از این مقدار مساحت انبار کالا‌های وارداتی هفت هزار مترمربع بوده که در پایان طرح توسعه بندر از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که در حال اجراست، به ۱۷ هزار مترمربع خواهد رسید. این افزایش ظرفیت در انبار کالا‌های وارداتی بندر سالیانکا درراستای کمک به توسعه صادرات ایران به روسیه خواهد بود.

تجهیزات بندری گروه کشتیرانی، توسعه بندر در بخش تجهیزات را همزمان با توسعه محوطه در دستور کار دارد.

بندر سالیانکا، مجهز به ترمینال غلاتی به ظرفیت ۴۰ هزار تن است که طبق برنامه‌ریزی جدید به زودی ظرفیت آن به ۵۵ هزار تن افزایش خواهد یافت؛ ضمن اینکه دستگاه‌های الویتور این ترمینال به‌طور کامل بازسازی شده‌اند.

جرثقیل‌های پرتابل نیز تعمیر اساسی شده و جرثقیل ۳۲ تنی جدید نیز برای جابه‌جایی کانتینر در حال نصب است؛ ضمن اینکه جرثقیل‌های دروازه‌ای و جرثقیل ماشینی، از دیگر دارایی‌های بندر، تعمیر و بازسازی شده‌اند.

از دیگر امکانات قابل توجه بندر سالیانکا وجود چمبر یا خشک‌کن چوب است. این دستگاه‌ها قابلیت خشک کردن و آفت‌زدایی ۱۴۲۵ مترمکعب چوب در روز را دارند که برای واردات و صادرات چوب به/از روسیه بسیار اهمیت دارد؛ همچنین بندر مجهز به دو دستگاه لکوموتیو است که آنها نیز پس از انجام تعمیرات در وضعیت عملیاتی قرار دارند.

انبار کالا‌های فاسدشدنی و کریدور سرد از دیگر امکانات بندر سالیانکا هستند. این امکانات صادرکنندگان ایرانی مواد غذایی را در بازار پر‌کشش روسیه بسیار یاری خواهد رساند چرا‌که از موادغذایی پروتئینی و آبزیان گرفته تا میوه و سبزیجات تولید داخل در شرایط بهتری نسبت به قبل وارد روسیه خواهند شد.

سرمایه‌گذاری 10 میلیون دلاری در سالیانکا

بندر سالیانکا ۲۰ درصد از حجم عملیات بندری در بنادر استان آستاراخان روسیه را به خود اختصاص داده است. بار‌های عمده‌ای که در این بندر تخلیه و بارگیری می‌شوند، شامل غلات، بار‌های کانتینری، فلزات، چوب، روغن خوراکی و مواد غذایی است.

میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در بندر سالیانکا از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۰ میلیون دلار است که بخشی از این رقم صرف خرید شناوری با قابلیت حمل ۲۷۰ دستگاه کانتینر شده است که قسمت اعظم هزینه خرید آن، از طریق اعتبارات بانکی روسیه تامین خواهد شد.

برخی از تجهیزات نو مورد نیاز در بندر نیز با سرمایه‌گذاری صورت گرفته، تهیه شده‌اند. اسکله‌ها و جاده‌های داخلی بندر به‌طور کامل بازسازی شده‌ و با نصب صفحات بتنی ۱۰ هزار مترمربع از محوطه گمرکی، بهسازی شده و محوطه مناسبی برای عملیات کانتینری فراهم شده است.

بازدیدکنندگان از بندر سالیانکا وضعیت کنونی این بندر را برای توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور، خوب ارزیابی کرده‌اند. میزان عملیات تخلیه  و بارگیری این بندر تا پیش از سرمایه‌گذاری انجام شده ۵۰ هزار تن در ماه بوده که انتظار می‌رود با سرمایه‌گذاری صورت گرفته این رقم تا ۷۰ درصد افزایش یافته و به رقم ۸۵ هزار تن عملیات تخلیه و بارگیری در ماه برسد.

بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در ۹ ماهه سال 2022 میلادی ۴۷۰ هزار تن عملیات بندری در این بندر انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد؛ ضمن اینکه عمده این کالا‌ها مبادلات تجاری ایران و روسیه بوده‌اند.

کالای وارداتی از ایران به بندر سالیانکا در مدت یاد شده ۳۵ هزار تن بوده که این رقم نسبت به سال قبل ۴۵ درصد رشد داشته است همچنین حمل کانتینری بار نیز در ۹ ماهه سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۰ درصد افزایش یافته است.

نکته قابل توجه اینکه رکورد‌های به دست آمده همزمان با انجام طرح توسعه بندر بوده  و در مدت انجام بازسازی و توسعه بندر، عملیات تخلیه و بارگیری بدون وقفه در حال انجام بوده و هرگز متوقف نشده است.

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان راهبر بندر سالیانکا، این بندر را پایگاه راهبردی ایران درجهت توسعه روابط تجاری با روسیه ارزیابی می‌کند و در این راستا دفتر نمایندگی خود را در روسیه در قالب یک شرکت توسعه داده و نمایندگی تمام شرکت‌های تابعه خود را در این دفتر متمرکز ساخته است.

یکی از مهمترین مأموریت‌های این شرکت، توسعه فعالیت‌های گروه کشتیرانی و بندر سالیانکا در کریدور شمال-جنوب عنوان شده است. شرکت یاد شده در کانون‌های تجاری روسیه مانند مسکو و سن‌پطرزبورگ دفاتری را تأسیس کرده تا مراودات تجاری این کشور در متن کریدور شمال-جنوب به مقاصدی مانند هند، چین، امارات، کشور‌های حوزه CIS و... را تسهیل کند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...