رکوردشکنی تاریخی کشتیرانی در حمل کالا
رکوردشکنی تاریخی کشتیرانی در حمل کالا؛ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 1400بهرغم همه محدودیتهای تحریمی، رکورد حملونقل کالا را در تاریخ فعالیت خود شکست.
به گزارش صنعتصنف، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب در نخستین «همایش ملی آمایش سرزمین با تأکید بر دریا، سواحل و بنادر»، اظهار داشت: کشتیرانی در سال گذشته حدود ۲۷ میلیون تن کالا جابهجا کرده است و در مقایسه با سال قبل از آن ۴۱ درصد رشد را به ثبت رساند.
محمدرضا مدرسخیابانی که در این همایش ملی که به میزبانی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، سخن میگفت با اشاره به اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هماکنون ۷۲ درصد تعمیرات ادواری شناورهای خود را در داخل انجام میدهد؛ تصریح کرد: این امر میتواند در بحث آمایش سرزمینی مؤثر باشد و امیدواریم با ایجاد زیرساختهای منطقی تعمیرات همه شناورها را در داخل کشور انجام دهیم.
وی در ادامه با ارائه گزارشی با موضوع آخرین وضعیت تجارت دریابُرد و همچنین دستاوردهای گروه کشتیرانی به همایش یاد شده، با بیان اینکه ستون فقرات توسعه کشور حملونقل است، افزود: کل تجارت دریابُرد در جهان ۱۲ میلیارد تن است که هر ساله حدود ۱.۶ میلیارد تن رشد دارد و هر ماهه حدود یک میلیارد تن جابهجایی کالا در سراسر دنیا اتفاق میافتد.
مدرسخیابانی ادامه داد: باتوجه به اینکه چندین سال است جابهجایی کالا از طریق کانتینر صورت میگیرد در سال حدود ۲۰۰ میلیون تیای یو کالا از طریق کانتینر جابهجا میشود که پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۲ حدود یک درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی رشد صورت گیرد و ممکن است رشد اندکی را در تجارت دریابُرد جهان شاهد باشیم. همچنین در حوزه حمل فله تجارت دریابُرد در کل دنیا تقریباً پنج میلیارد و ۴۶۵ میلیون تن است.
وی با اشاره به فعالیت دفاتر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مناطق دنیا اظهار داشت: کشتیرانی از شرقیترین نقطه دنیا یعنی هند و چین تا غربیترین نقطه دنیا فعالیت دارد و کالاها را از داخل ایران به مقاصد مختلف یا از خارج ایران به کشورهای خارج ایران منتقل میکند.
نائب رئیس هیئت مدیره گروه کشتیرانی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یک شرکت تحریمی است عمده فعالیتهای حملونقلی را خودش بر عهده دارد؛ بنابراین کشتیرانی در حوزه حمل کانتینر، حمل فله و فعالیت در دریای خزر، جابه جایی نیرو در دکلهای دریایی و خدمات بندری و حملونقل ترکیبی نیز فعالیت میکند.
وی این حجم از فعالیت را نیازمند پشتیبانی در بخشهای مختلف دانست و افزود: پشتیبانی تمام این شرکتها برعهده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که ازجمله این پشتیبانیها میتوان به تعمیرات شناورها، تربیت نیروی انسانی، بیمه شرکتها و صرافی اشاره کرد.
مدرسخیابانی درباره نیروی انسانی فعال در این شرکت نیز گفت: ۳۷۰۰ نفر از نیروی انسانی شرکت را دریانوردان تشکیل میدهند و مابقی نیروها در خشکی پشتیبانی دریانوردان را برعهده دارند و فعالیتهای تعمیرات، خدمات بندری و تأمین سوخت مورد نیاز شناورها را انجام میدهند.
وی ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را باعظمت توصیف کرد و ادامه داد: تنها یکی از کشتیهای گروه در بخش کانتینری ۱۴۰ هزار تن بار را در یک سفر جابهجا میکند؛ این شناورها درمجموع ۱۳۸ فروند و دارای پنج میلیون تن ظرفیت حمل انواع بار و ۲۶۷ هزار تیای یو کانتینر هستند و در بخشهای مختلف کانتینری، فلهبر، تانکر، فراساحل و ... فعالیت دارند در بخش حملونقل ترکیبی نیز گروه کشتیرانی دارای ۱۱۸۵ دستگاه واگن باری در انوع مختلف آن است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کشتیرانی در سال گذشته حدود ۲۷ میلیون تن کالا جابهجا کرده است، تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته بهرغم همه محدودیتهای تحریمی رکورد حملونقل کالا را در تاریخ فعالیت خود شکست و در مقایسه با سال قبل ۴۱ درصد رشد را به ثبت رساند.
تولید سوخت کمسولفور در بنادر
بنابر اعلام مانا، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به درآمد ۱.۶ میلیارد دلاری شرکت در سال گذشته گفت: همه سوخت ناوگان کشتیرانی معادل ۳۶۸ هزار تن از داخل کشور تامین میشود این درحالی است که سوخت کمسولفور در داخل تولید نمیشد و دشمنان کشور منتظر زمینگیر شدن ناوگان کشتیرانی بودند، اما به لطف الهی و همراهی وزارت نفت، پالایشگاهی در مرکز کشور توانست این سوخت را تامین کند که خوشبختانه تا امروز همه سوخت مورد نیاز ناوگان کشور از داخل تامین میشود.
مدرسخیابانی درباره سهم گروه کشتیرانی از بازار حملونقل جهانی نیز بیان کرد: در شش ماهه اول امسال ۱۳ میلیون و ۸۱۰ هزار تن کالا جابهجا شده که در مقایسه با سال گذشته حدود ۴ درصد رشد داشته است. امیدواریم این روند تداوم پیدا کند و بتوانیم از رکورد سال گذشته عبور کنیم و موفقیت جدیدی برای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رقم بزنیم.
وی در ادامه اظهارات خود به موضوع کریدور شمال-جنوب و نقش گروه کشتیرانی در این کریدور پرداخت و گفت: سال گذشته و درجهت تقویت ناوگان گروه کشتیرانی در مسیر کریدور، با شرکت کشتیسازی صدرا شمال، قرارداد ساخت دو فروند شناور سه هزار تنی جنرال کارگو و دو فروند شناور رو- رو کانتینری را امضا کردیم؛ اگر ساخت این چهار فروند کشتی به سرانجام برسد کشتیسازی صدرا به عنوان قطب ساخت شناور در شمال کشور نقش اساسی خواهد یافت و هر سال میتواند دو فروند شناور را به ناوگان کشتیرانی کشور اضافه کند.
وی ادامه داد: در جنوب کشور نیز به دنبال امضای قرارداد ساخت چهار فروند شناور اقیانوس پیما هستیم که قادر باشند ۴۰ هزار تن کالا را جابهجا کنند، کشتیرانی در حال حاضر دارای شناورهای عظیم اقیانوسپیما است، اما به دنبال این هستیم که شناورهای با اندازه متوسط را به سازندگان داخلی سفارش دهیم؛ همچنین به دنبال این هستیم که ۹ فروند شناور را به شرکت کشتی سازی اروندان که در خرمشهر مستقر است سفارش دهیم. این مساله میتواند در توسعه منطقه خرمشهر بسیار مؤثر باشد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ارتباط خوب این گروه با شرکتهای دانش بنیان گفت: هم اکنون سالانه حدود ۳۸۰ هزار تن سوخت مورد نیاز ناوگان به جنوب کشور حمل میشود، اما در میان مدت باید تولید سوخت کم سولفور در جنوب کشور صورت گیرد؛ به همین منظور کشتییرانی جمهوری اسلامی ایران با همکاری شرکتهای دانش بنیان به دنبال این است که تولید سوخت کمسولفور در جنوب کشور کلید بزند.
مدرس خیابانی درباره تولید کانتینر مورد نیاز ناوگان در داخل کشور نیز تصریح کرد: کانتینر ابزاری مهم برای حمل کالا محسوب میشود و نیاز بود که در داخل ساخته شود بنابراین موفق شدیم از سال گذشته ساخت کانتینر در داخل کشور را با همکاری صنایع داخلی آغاز کنیم.
وی رقابت پذیر ساختن صنایع داخلی را مهم ارزیابی کرد و افزود: این موضوع بسیار برای گروه کشتیرانی مهم است به همین علت در بخش تولید کانتینر، به منظور حمایت از صنایع، کانتینر ساخت داخل را گرانتر از مشابه خارجی تهیه کردیم. همچنین برای ساخت شناور در داخل هم تمام همراهیهای لازم را انجام دادیم و از نظر طراحی و مهندسی کمکها لازم را در اختیار صنایع قرار دادیم تا ساخت شناور و کانتینر را در داخل کشور به سرانجام برسانیم.
از هند تا سالیانکا
نائب رئیس هیئت مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره مسیرهای مختلف تعریف شده برای توسعه فعالیتهای گروه کشتیرانی به توسعه مسیر هند و چابهار اشاره کرد و گفت: امیدواریم ریل چابهار به زاهدان هرچه زودتر آماده شود تا مسیر کریدور شمال - جنوب بدون هیچ وقفهای از هند به چابهار و سپس بندر امیرآباد در شمال کشور و پس از آن به کشورهای حوزه دریای خزر عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه گروه کشتیرانی در بخش بندری نیز فعال است، اظهار داشت: در راستای تقویت فعالیتها در دریای خزر و همچنین توسعه حمل و نقل کالا از طریق کریدور شمال-جنوب راهبری بندر سالیانکا در روسیه را با سرمایه گذاری ده میلیون دلاری در اختیار گرفتیم که به این ترتیب بخشی از کالاهای صادراتی کشور را از طریق این بندر به شمال روسیه منتقل کنیم. البته امیدواریم روسیه هم سرمایهگذاریهای لازم را انجام دهد تا کریدور شمال- جنوب تکمیل شود و بتوانیم کالاهای خود را از این مسیر به اروپا نیز ارسال کنیم.
مدرسخیابانی درباره مقاصد خارجی گروه کشتیرانی تصریح کرد: ونزوئلا، برزیل و آفریقا ازجمله مقاصدی هستند که ما کالاها را جابهجا میکنیم و در این حوزه فعالیتهای اساسی داریم.
وی در ادامه با بیان اینکه هماکنون همه نیروهای فعال روی شناورهای ناوگان، ایرانی هستند تصریح کرد: این در حالی است که تا دو سال اخیر حدود ۷۰۰ نفر از دریانوردان ناوگان خارجی بودند که خوشبختانه با همکاری مؤسسه آموزشی کشتیرانی امروزه ما نیروی خارجی فعال بر روی ناوگان نداریم.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: گروه کشتیرانی به هیچ عنوان از سوخت یارانهای استفاده نمیکند و سوخت را به قیمت جهانی و گاهی بالاتر از قیمت جهانی از داخل تهیه میکند و تقاضای ما این است که سوختی که از داخل تهیه میکنیم به قیمت جهانی باشد.
اجرای برنامه جامع پنج ساله
وی درباره برنامه جامع پنج ساله گروه کشتیرانی در حوزه توسعه ناوگان نیز گفت: هماکنون دارای ۱۳۷ فروند شناور هستیم که امیدواریم در پایان برنامه پنج ساله به تعداد ۱۸۶ فروند شناور دست پیدا کنیم و ظرفیت شناورهای ناوگان به ۶ میلیون تن برسد که با توجه به سرمایهگذاری حدود دو میلیارد دلاری که برای این منظور صورت گرفته است امیدواریم به اهداف برنامه دست پیدا کنیم.
مدرس خیابانی تصریح کرد: توجه به کریدور شمال-جنوب رویکردی است که در دستور کار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و باتوجه به اینکه حملونقل از این کریدور ترانزیتی منافع عظیمی را برای کشور به دنبال خواهد داشت، گروه کشتیرانی در شرق هند دفتری را در همین خصوص ایجاد کرده است. همچنین خطوط منظمی بین هند و چابهار ترسیم شده است. این مسیر از نظر زمانی ۴۰ درصد و از نظر هزینه ۳۰ درصد به نفع صاحبان کالا خواهد بود.
وی با بیان اینکه کریدور شمال- جنوب کریدوری استراتژیک برای دنیا است اظهار داشت: نقش دیپلماسی در تمام عرصهها در این میان بسیار مهم است و امیدواریم که گروه کشتیرانی را در این خصوص کمک کنند تا نقش خود را به خوبی ایفا کند. همچنین باید فرهنگ ترانزیت کالا در کشور توسعه یابد، روانسازی قوانین و مقررات گمرکی میتواند زمان معطلی کالاهای ترانزیتی را کاهش دهد.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: اولویت به حمل بار با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بهخصوص در حوزه محمولات فله و پرداخت مشوقهای صادراتی، لازم است در قوانین و برنامهها مورد توجه قرار گیرد.
مدرسخیابانی همچنین به اهمیت لایروبی بنادر اشاره کرد و افزود: امروز در دریای خزر با مشکل لایروبی روبهرو هستیم، با توسعه دیپلماسی، بنادر روسیه و دیگر بنادر نیز باید در این موضوع همراهی کنند تا کشتیهای بیشتری در حوزه حمل فعال شوند.
وی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه از سوی دولت گفت: امیدواریم تصمیمگیریها به گونهای باشد که گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نقشی اساسی در حمل محمولات داخلی داشته باشد. هماکنون سهم کشتیرانی از حمل محمولات داخلی ۲۲ درصد است که هدفگذاری ما برای افق پنج ساله رسیدن به سهم ۳۶.۴ درصد است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پایان به موضوع حمل سوخت صادراتی به ونزوئلا اشاره و خاطرنشان کرد: دو فروند از کشتیهای تانکر که سوخت صادراتی را در سال ۹۸ و تحت تهدیدات دشمنان به ونزوئلا حمل کردند متعلق به گروه کشتیرانی بود که به حمدالله با موفقیت انجام شد و در پی آن دریانوردان مورد توجه و تفقد رهبر معظم انقلاب قرار گرفتند و به برگ زرینی در تاریخ فعالیت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بدل شد.
ثبت دیدگاه