سه واحد تولید متانول تعطیل شدند

سه واحد تولید متانول تعطیل شدند

سه واحد تولید متانول تعطیل شدند؛ تحریم‌ها، افزایش نرخ خوراك گاز و درنهایت عدم توانایی برای رقابت با رقبای منطقه باعث تعطیلی سه واحد پتروشیمی تولید متانول در كشور شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، دبیرکل فدراسیون انرژی ایران با بیان این مطلب در «رادیو گفت‌وگو» از تعطیلی سه واحد پتروشیمی تولید متانول در كشور خبر داد.

حمیدرضا صالحی که در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو درباره اثرات خام‌فروشی نفت بر اقتصاد سخن می‌گفت، اظهار داشت: ما صد سال است نفت را استخراج می‌كنیم و می‌فروشیم و البته در صنایع مختلف نیز فرآورده‌هایی به دست می‌آوریم كه در صنایع پایین‌دستی استفاده می‌شوند.

صالحی افزود: قرار بود تا پایان برنامه بیست ساله یعنی در سال ۱۴۰۴ بالغ‌بر ۸۰ درصد از درآمدهای كشور از محل درآمدهای غیرنفتی حاصل شود. در حقیقت باید یك رویكرد جدیدی را تعریف می‌كردیم اما هر دولتی كه سركار آمد همان مسیر ساده و آسان یعنی خام‌فروشی نفت را انتخاب كرد.

عضو کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با اذعان به عقب‌ماندگی كشور در حوزه انرژی تأكید كرد: برای سرمایه‌گذاری و ایجاد ارزش افزوده در ابتدا باید زیرساخت‌های مورد نیاز را فراهم كرد، بر این اساس باید به دیپلماسی انرژی ورود كنیم.

صالحی از تعطیلی سه واحد پتروشیمی تولید متانول در كشور خبر داد و گفت: علت این تعطیلی، تحریم‌ها، افزایش نرخ خوراك گاز و درنهایت هم عدم توانایی برای رقابت با رقبای منطقه است.

این كارشناس اقتصاد انرژی كمبود گاز و انرژی در اروپا را یك فرصت اقتصادی برای بخش انرژی ایران دانست و اظهار كرد: ما باید خودمان را به بازار جهانی وصل كنیم و با پول حاصل از پیش‌فروش گاز، میزان سرمایه‌گذاری در حوزه گاز و تولید آن را افزایش دهیم.

وی با انتقاد از اینكه دولت‌ها به سرمایه‌گذاری خارجی اعتقادی ندارند، گفت: موید این مطلب، درخواست ضمانت‌نامه بانكی از سرمایه‌گذاران توسط دولت است.

یک دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نداشتیم

به گزارش ، در ادامه احمد محمدی، كارشناس اقتصاد انرژی و استاد دانشگاه گفت: در همه قوانین بالادستی و سیاست‌های كلی نظام و قوانین عادی دیگر، صحبت از ضرورت ایجاد ارزش افزوده و عدم خام‌فروشی است.

محمدی افزود: پتروشیمی نسبت به نفت، نوعی پیشرفت است كه صنعت پایین‌دستی نفت نیز محسوب می‌شود و توسعه آن قدم مثبتی بوده كه در سال‌های پس از انقلاب برداشته شد اما در نگاهی جامع‌تر باید بررسی كرد كه چرا كشور تاکنون درگیر مسأله خام‌فروشی است؟

كارشناس اقتصاد انرژی خاطرنشان كرد: ما طبق قوانین تكلیفی باید سرمایه‌گذاری‌های خارجی را جذب كنیم اما تحقیقی كه بنده انجام دادم نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بازار بانكی ایران طی بیست سال گذشته حتی یك دلار هم نبوده است.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...