ترانزیت کمتر از 5 درصد کالاهای وارداتی

ترانزیت کمتر از 5 درصد کالاهای وارداتی

ترانزیت کمتر از 5 درصد کالاهای وارداتی؛ یکی از شاخص‌های موفقیت هر کشور میزان ترانشیپ و ترانزیت در آن کشور است که متأسفانه ایران در این شاخص‌های بین‌المللی، موفقیت چندانی ندارد.

به گزارش ، عضو هیأت مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب در نخستین همایش ملی «تمدن دریایی مسیر پیشرفت»، از تشکیل مدیریت «لجستیک و خدمات چندوجهی» زیر نظر مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

محمد کاشانی افزود: این مدیریت به‌منظور ساماندهی به فرآیند‌های مدنظر گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای سرعت‌بخشی به اجرای پروژه کریدور شمال - جنوب و ارائه خدمات حوزه ترانزیت ایجاد شده است.

کاشانی اضافه کرد: یکی از شاخص‌های موفقیت هر کشور میزان ترانشیپ و ترانزیت در آن کشور است که متأسفانه در این شاخص‌های بین‌المللی ایران موفقیت چندانی ندارد. در حالیکه بیش از ۹۵ درصد کالا‌هایی که به بنادر ایران وارد یا از آن خارج می‌شوند مربوط به نیاز‌های جمهوری اسلامی ایران است و کمتر از ۵ درصد آن سهم ترانزیت به شمار می‌رود.

عضو هیأت مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مشکلات زیرساختی که در بنادر کشور به‌خصوص در بندر چابهار وجود دارد، افزود:  هنوز در بندر نوشهر و انزلی که قدیمی‌ترین بنادر ایران و تأسیس شده قبل از انقلاب هستند راه آهن سراسری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌منظور سرعت‌بخشی به اجرای بهینه پروژه‌های طراحی شده در کریدور شمال - جنوب به تازگی یک سازمان مستقل برای مدیریت ترانزیت و کریدور‌ها ایجاد کرده تا زیر نظر مدیرعامل گروه کشتیرانی فعالیت‌های مرتبط با کریدور‌های شمال - جنوب و شرق - غرب را ساماندهی کند که بر این اساس ارزیابی عملکرد دفاتر منطقه‌ای در شرق آسیا و دیگر نقاط دنیا براساس میزان فعالیت در کریدور شمال - جنوب تعریف شده است.

کاشانی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌های لازم در قالب کریدور شمال - جنوب صورت گرفته و گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درراستای سرعت‌بخشی به اجرای این پروژه به تعداد شناورها، واگن‌ها و کانتینر‌های گروه اضافه کرده است.

بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، وی به پهلوگیری نخستین کشتی اقیانوس‌پیمای ۶۵۰۰ TEU در بندر چابهار اشاره کرد و گفت: امروز هم دومین کشتی اقیانوس‌پیمای گروه که از چین عازم ایران شده در بندر چابهار پهلوگیری خواهد کرد.

وی اظهار داشت: برای موفقیت کریدور شمال - جنوب همه دستگاه‌های دولتیِ دخیل باید حساسیت لازم را به کار ببندند و از این فرصت جهانی که در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است به خوبی بهره‌برداری کنند.

به‌گفته کاشانی صرفه‌جویی ۴۰۰ دلاری در هزینه‌های حمل‌و‌نقل کالا در کریدور شمال - جنوب به‌طور کامل مشهود است و البته این مسیر باید با حمایت همه دستگاه‌های دست اندرکار در این حوزه فعال بماند.
 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...