حداقل مجلس حرف ما را بشنود

حداقل مجلس حرف ما را بشنود

حداقل مجلس حرف ما را بشنود؛ صادرکنندگان کشور به‌دلیل تحریم‌ها وارد بازی ناعادلانه‌ای می‌شوند و دور زدن تحریم‌ها 10 تا 20 درصد به هزینه‌های آنها اضافه می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت‌صنف، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان این مطلب در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران تصریح کرد که تحریم‌ها اثری جدی بر صادرات گذاشته است.

مسعود خوانساری افزود: صادرکنندگان ما به‌دلیل تحریم‌ها وارد بازی ناعادلانه‌ای می‌شوند و دور زدن تحریم‌ها 10 تا 20 درصد به هزینه‌های آنها اضافه می‌کند. در عین حال، ضعف حمل‌ونقل و نبود مراودات بانکی از چالش‌های اصلی حوزه صادرات است.

خوانساری، با بیان اینکه «روز تجلیل از صادرکنندگان روز بزرگی است»، ادامه داد: این روز را از آن جهت بزرگ توصیف کردم که در این دوران که کشور با معضلات بسیاری رو‌به‌روست، صادرکنندگان مانند سال گذشته و حتی بیش از آن افتخار‌آفرینی کرده‌اند. البته نمی‌توان پذیرفت که صادرات کشور ما با چنین ظرفیتی در چنین سطحی باشد. درواقع، اگرچه صادرات کشور نسبت به سال گذشته با رشد همراه بوده اما نسبت به رشد صادرات سایر کشورها منطقه، یک عقب‌ماندگی برای اقتصاد ما در حال وقوع است.

رئیس اتاق تهران اضافه کرد: با وجود این فشارهای خارجی، در داخل نیز فشارها کم نیست. یکی از این فشارها از ناحیه سیاست‌های ارزی به صادرات وارد می‌شود؛ در 5، 6 سال گذشته صدها بار این مساله را گوشزد کرده‌ایم که فاصله نرخ ارز نیما و بازار آزاد، جز رانت و فساد عایدی دیگری برای کشور ندارد. 

او یادآور شد: سیاست ارز ترجیحی که از سال 1397 در پیش گرفته شد، خسارات بسیاری به اقتصاد کشور وارد کرد. اکنون همین سیاست در دولت سیزدهم دنبال می‌شود و فاصله نرخ ترجیحی 4200 تومانی تا 10 هزار تومانی بازار آزاد، اکنون به نرخ تثبیتی 29 هزار و 800 تومانی در سامانه نیما تا 40 هزار تومانی بازار آزاد منتقل شده است. به این ترتیب یک خطای بزرگ در حال تکرار شدن است. ما در بخش خصوصی حرف‌مان به گوش دولت نرسیده اما امیدواریم نمایندگان مجلس از تداوم این خطا جلوگیری کنند.

خوانساری افزود: صادرکنندگان، کالای خود را به نرخ ارز در بازار آزاد تهیه می‌کنند اما باید ارز صادراتی خود را 10 تا 12 هزار تومان ارزان‌تر در سامانه نیما عرضه کنند. قطعی است که در این شرایط صادرات به صرفه نخواهد بود و صادرات کاهش می‌یابد. البته ممکن است برای شرکت‌های شبه‌دولتی و خصولتی عرضه ارز به نرخ تثبیتی در نیما ممکن باشد اما شایسته است که دولت صادرکنندگان خرد بخش خصوصی را آزاد بگذارد.

او با اشاره به اینکه رفع تعهد ارزی نیز به مساله دیگری در حوزه صادرات تبدیل شده است و گاهی به تعلیق کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان منجر می‌شود، توضیح داد: این صادرکنندگان ناگزیر می‌شوند ارز خود را از بازار آزاد تهیه کنند و این مساله به افزایش تقاضا در بازار منتهی خواهد شد. بنابراین اگر مساله پیمان‌سپاری برطرف شود، صادرات افزایش چشمگیری خواهد داشت.

خوانساری تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که برخی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس که من به‌تازگی با آنها صحبت کردم نیز با اصلاح سیاست‌های ارزی موافق هستند اما مشخص نیست چه نهادی باید این مساله را حل کند. حیف است که با این پتانسیل، منابع و وجود این نخبگان و جوانان پرتلاش در عرصه اقتصاد نتوانیم جایگاه نخست را در منطقه داشته باشیم و رقبای ما جلوتر از ما حرکت کنند.

او با اشاره به منفی شدن رشد سرمایه‌گذاری نسبت به استهلاک، خروج سرمایه اعم از مالی و انسانی گفت: دلیل این اتفاقات، سخت‌گیری‌ها و مساعد نبودن فضای کسب‌وکار است. از این رو شایسته است که دست به دست هم دهیم و محیط کسب‌وکار را بهبود ببخشیم. اهمیت این هم‌افزایی آن است که کشور با این میزان فرصت و پتانسیل نباید در چنین جایگاهی در حوزه صادرات باشد.

به گزارش ، در مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه سال 1400 استان تهران، استاندار تهران، معاون ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، مدیرکل استاندارد استان تهران، مدیرکل سازمان صمت استان، روح‌الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در خانه ملت و دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در خانه ملت و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

در این آیین، 14 بنگاه اقتصادی به‌عنوان صادرکننده نمونه معرفی و هفت بنگاه نیز شایسته تقدیر شناخته شدند. همچنین از 21 بنگاهی که پیشتر به‌عنوان صادرکننده نمونه کشوری شناخته شده بودند و در محدوده استان تهران فعالیت داشتند، با اعطای لوح تقدیر، تجلیل شد.


 

ثبت دیدگاه

شکیبا باشید ...